handdator

Visa fullständig version : Någon koloist som äger en tunna whisky?


the_PL_man
2006-04-20, 22:03
Tjena!

Är lite nyfiken på om det är någon här som köpt en tunna whisky på något destilleri, och ligger och väntar på att den skall mogna färdigt (ex vis Bruichladdich)?

Blev lite sugen vid vårt besök där i somras.

Dela gärna med er av era erfarenheter/funderingar/ideer etc.

mvh

the_PL-man

Sebbe_H
2006-04-20, 22:07
Vi i familjen ska köpa en till farsan när han fyller 50 iallafall.. Det är allt jag har att komma med!

the_PL_man
2006-04-20, 22:11
En fin present!
Det jag har sett är 775£ obuteljerad, oskattad för 200 L.

/the_PL_man

Vi i familjen ska köpa en till farsan när han fyller 50 iallafall.. Det är allt jag har att komma med!

z_bumbi
2006-04-20, 22:14
Droog har en tunna har jag för mig.

Helena B
2006-04-20, 22:15
Ligger ett destilleri här utanför Gävle. Tillverkar Sveriges första maltwhiskey http://www.mackmyra.se/default.php om man skulle vilja ha det svenskt. Min pappa är sugen på att beställa, vet dock inte om det blir av.

the_PL_man
2006-04-20, 22:16
Lite bilder från vår Skottlandsemester, bli avundsjuka nu...:)

http://karlstadsak.se/lars/Islay2005.htm

/the_PL_man

grisbil3n
2006-04-20, 22:42
Lite bilder från vår Skottlandsemester, bli avundsjuka nu...:)

http://karlstadsak.se/lars/Islay2005.htm

/the_PL_man

Jävligt läckra bilder.

Kaboffastar
2006-04-20, 22:48
Lite bilder från vår Skottlandsemester, bli avundsjuka nu...:)

http://karlstadsak.se/lars/Islay2005.htm

/the_PL_man

Bra ben där PL_man! ;D

JJ
2006-04-21, 07:01
Lite bilder från vår Skottlandsemester, bli avundsjuka nu...:)

http://karlstadsak.se/lars/Islay2005.htm

/the_PL_man

Jag blir avundsjuk. Nej, jag har ingen tunna, men jag ska skaffa vid tillfälle.

Droog
2006-05-25, 00:33
Droog har en tunna har jag för mig.

Det stämmer, 200l Bruichladdich i amerikansk vitektunna, närmare bestämt.
:hbang:

Fettecke
2006-05-25, 08:47
Helena är inne på rätt spår, det vore jävligt grymt att äga en tunna Mackmyra. det är respekt.

ganska bra system för att köpa hem olika volymer också....

Jazzman
2006-05-25, 09:11
Helena är inne på rätt spår, det vore jävligt grymt att äga en tunna Mackmyra. det är respekt.

ganska bra system för att köpa hem olika volymer också....

Jag har smakat Mackmyra Preludium:01 och den var väldigt speciell. Ganska söt, blommig och mild och det märkligaste var att den hade en ganska tydlig doft och smak av Tequila. Kan inte riktigt bestämma mig för om jag tyckte om den eller inte, men det lutar nog mer åt inte. Kommer nog bli välidgt mycket bättre när de "riktiga" släpps med lite mer komplexitet.
/Jazz

skaparn
2006-05-25, 09:30
Det stämmer, 200l Bruichladdich i amerikansk vitektunna, närmare bestämt.
:hbang:

Var det inte den du hade en webcam-länk till? Jag vill se, det var spännande.

Droog
2006-05-25, 09:57
Var det inte den du hade en webcam-länk till? Jag vill se, det var spännande.

Du kan ju alltid kolla bruichladdich.com? ;)

Mackmyra är för dyr och för dålig. Med tanke på vilka slantar det handlar om går det i min mening att köpa en mycket exklusivare tunna.

Cilia
2006-05-25, 09:57
Men seriöst 200 L, det är ju mer än en livstidsranson juuuu

Yip_man
2006-08-24, 19:04
bahhhh!!

Laphroig mums

aliquis
2006-08-24, 22:12
Ligger ett destilleri här utanför Gävle. Tillverkar Sveriges första maltwhiskey http://www.mackmyra.se/default.php om man skulle vilja ha det svenskt. Min pappa är sugen på att beställa, vet dock inte om det blir av.Fast då lär man ju inte komma förbi skatten så det lär bli dyrt? Inte bättre att åka ner i europa o shoppa med sig en?

the_PL_man
2006-08-24, 22:33
Skatten kommer du väl aldrig undan, det enda som du ev kan mixtra med är väl i vilket land du betalar den....

/the_PL_man


Fast då lär man ju inte komma förbi skatten så det lär bli dyrt? Inte bättre att åka ner i europa o shoppa med sig en?

the_PL_man
2006-08-24, 22:34
Glöm inte att änglarna skall ha sin del (angels share)....
Men ett litet tag räcker det ju....

/the_PL_man

Men seriöst 200 L, det är ju mer än en livstidsranson juuuu

the_PL_man
2007-10-26, 09:27
Har du provsmakat denna på sistone?

mvh
the_PL_man

Det stämmer, 200l Bruichladdich i amerikansk vitektunna, närmare bestämt.
:hbang:

Droog
2007-11-12, 21:50
Nja, jag tog ju hem ett smakprov för drygt ett år sedan som jag har kvar av. Måste nästan gå och smaka tror jag, vänta....

Hmm, ja, det finns ju en anledning till att man lagrar whisky. Mycket ung, oerhört spritig, lätt ton av vanilj och mycket citrus, så låter omdömmet. Men det kan nog bli något med tiden. Åker tillbaka nästa år för att göra en rejäl tur i Lowlandsregionen och även beta av lite Speyside hade jag tänkt.

Funderar någon på att köpa en tunna så kan jag verkligen rekommendera Bruichladdich. Vill man vara lite mer försiktig kan man köpa ett s k case med tolv flaskor. Dessa finns i bestämda sorter eller som mixade case. Det är nog enda chansen att lägga vantarna på en Octamore Beast eller en quadruple destillerad. Quaden bränner skönt i halsen kan jag lova, fick nämligen testa då jag var där förra sommaren.

the_PL_man
2007-11-12, 23:51
Aaah, låter trevligt....:)

Ditt smakprov bor inte nära Värmland ? ;)

Mvh
the_PL_man

Nja, jag tog ju hem ett smakprov för drygt ett år sedan som jag har kvar av. Måste nästan gå och smaka tror jag, vänta....

Hmm, ja, det finns ju en anledning till att man lagrar whisky. Mycket ung, oerhört spritig, lätt ton av vanilj och mycket citrus, så låter omdömmet. Men det kan nog bli något med tiden. Åker tillbaka nästa år för att göra en rejäl tur i Lowlandsregionen och även beta av lite Speyside hade jag tänkt.

Funderar någon på att köpa en tunna så kan jag verkligen rekommendera Bruichladdich. Vill man vara lite mer försiktig kan man köpa ett s k case med tolv flaskor. Dessa finns i bestämda sorter eller som mixade case. Det är nog enda chansen att lägga vantarna på en Octamore Beast eller en quadruple destillerad. Quaden bränner skönt i halsen kan jag lova, fick nämligen testa då jag var där förra sommaren.

raZmus
2007-11-13, 00:15
Min pappa har mer whiskey än din pappa.

Droog
2007-11-15, 00:07
Aaah, låter trevligt....:)
Ditt smakprov bor inte nära Värmland ? ;)
Mvh
the_PL_man

PM:a mig så lägger jag ut en cl (den sista) till försäljning på Tradera. Äkta raw cask med brända träflagor från tunnan och så. *drool*

Sa jag att jag beställt ett mixat case också? :D

Saxat från hemsidan;

Futures Mixed Case
1 case (12 x 70cl) Futures Mixed Case @ 46% Vol £ 350 In Bond One case comprises 12 x 70cl bottles, of which there are:
3 x 70cl bottles The World's First Islay Grown Single Malt Whisky
3 x 70cl bottles The World's Most Heavily Peated Single Malt Whisky.
3 x 70cl bottles The World's First Triple Distilled Islay Single Malt Whisky.
3 x 70cl bottles The World's First Organic Islay Single Malt Whisky.
Futures Mixed Case will be bottled at 46% Vol, without chill-filtration or added colour. Orders are restricted to one case of 12 bottles per person/credit card holder/address. The Distillery reserves the right to refuse any orders to anyone who is believed by the Distillery already to own a case of Futures Mixed Case. Title of the futures is non-transferable. The date of the inaugural bottling will be at the discretion of Jim McEwan. The futures will have a unique livery. Labels will be numbered and autographed

the_PL_man
2009-12-11, 14:22
Tänkte att det var dags att bumpa denna tråd igen! :D

xodd
2009-12-11, 14:47
Förjävligt... Man blir ju rysligt sugen på att ta sig en go whisky nu till kvällen, men så är allt slut?!... :(