handdator

Visa fullständig version : Hur lång tid tar det för proteinet att "tas upp" av kroppen?

martynj
2006-04-20, 20:38
Hallå!

Försöker näringstajma mina gympass så gott det går.
Har en fråga angående proteinet innan träning.
Mina gympass är relativt långa, mellan 70-90 minuter.
Är det fördelaktigt att inta min proteindrink i början av passet eller någon halvtimme innan jag startar passet?

Det jag oroar mig för är att jag antingen tar proteinet för tidigt, så att inga EAA finns att tillgå efter passet. Jag oroar mig också för att ta proteinet för sent, så att kroppen inte har hunnit "ta upp" de EAA jag tillfört.
För om inga EAA finns efter passet så stimuleras ju inte proteinsyntesen så enormt, vilket jag vill att den ska göra! :D

GymTT
2006-04-20, 20:39
Protein direkt innan träning är mycket bättre än protein direkt efter pass.

martynj
2006-04-20, 20:46
Jo, det vet jag.

Men jag försöker nå ett optimalt upplägg så att jag ska kunna öka i muskelmassa även under deff.

Som det är nu ser det ut så här:

Ca. 3 timmar innan träning: Normal måltid
Under uppvärming/första seten: Protein + kolhydrat
Direkt efter pass: Kolhydrat
1 timme efter pass: Protein
2 timmar efter pass: Protein + kolhydrat
3 timmar efter pass: Protein

Vad jag vill veta är när jag ska ta "protein + kolhydrat" drinken. Jag vill också veta om det är bättre att dela upp den i två olika drinkar.

RajtanTajtan
2006-04-20, 20:49
Jo, det vet jag.

Men jag försöker nå ett optimalt upplägg så att jag ska kunna öka i muskelmassa även under deff.

Som det är nu ser det ut så här:

Ca. 3 timmar innan träning: Normal måltid
Under uppvärming/första seten: Protein + kolhydrat
Direkt efter pass: Kolhydrat
1 timme efter pass: Protein
2 timmar efter pass: Protein + kolhydrat
3 timmar efter pass: Protein

Vad jag vill veta är när jag ska ta "protein + kolhydrat" drinken. Jag vill också veta om det är bättre att dela upp den i två olika drinkar.

Din sista fråga fick du ju svar på häromdagen.

King Grub
2006-04-20, 20:51
Det är inte nödvändigtvis aminsyrorna du äter som ALLS byggs in som muskelprotein, utan det är intracellulära aminosyror som via en leucinmedierad signalprocess byggs in när extracellulära aminosyror tillförs.

Du behöver inte ändra något. Om något är det för många och frekventa proteinintag efter träning - det är inte säkert att du kan få maxrespons av 3 stycken intag med endast en timmes mellanrum. Definitivt inte om det är mycket protein åt gången. När man säger att protein 1 h efter träning inte minskar gensvaret på motsvarande mängd 1 h senare, utgår man från studier på 6 g EAA, och det finns inga studier på 1+2+3 timmar efter träning.

martynj
2006-04-20, 20:53
Grub skrev medan jag skrev detta inlägg, det var riktat till dig RajtanTajtan.

A just det ja! Började svamla lite bara :)

Det jag undrar är eftersom jag kör relativt långa pass, så kanske mina EAA hinner försvinna om jag tar proteinet 30min innan!
Det var det jag va rädd för och det va därför jag starta denna tråd. :D

Du skrev tidigare att det tar 60min innan Vasslet når sin topp, är det då EAA släpps ut i kroppen? I så fall vore det ju bättre för mig att inta proteinet i början av träningen, då mina pass alltid är längre än 60min.
Hoppas jag inte missuppfattat någonting och ger er trubbel i onödan ;)

martynj
2006-04-20, 20:56
Det är inte nödvändigtvis aminsyrorna du äter som ALLS byggs in som muskelprotein, utan det är intracellulära aminosyror som via en leucinmedierad signalprocess byggs in när extracellulära aminosyror tillförs.

Du behöver inte ändra något. Om något är det för många och frekventa proteinintag efter träning - det är inte säkert att du kan få maxrespons av 3 stycken intag med endast en timmes mellanrum. Definitivt inte om det är mycket protein åt gången. När man säger att protein 1 h efter träning inte minskar gensvaret på motsvarande mängd 1 h senare, utgår man från studier på 6 g EAA, och det finns inga studier på 1+2+3 timmar efter träning.

Mängderna protein efter träning är relativt små, ca. 24g vassleprotein.
Upplägget har jag tagit från hasse36s tråd om tulipanrosen, det verkade som det var det mest optimala upplägget.

Men att jag tar protein+kolhydrat under uppvärmningen är alltså ok, om mina pass är ca. 80min långa?
Varken bättre eller sämre att ta proteinet innan?

RajtanTajtan
2006-04-20, 20:57
A just det ja! Började svamla lite bara :)

Det jag undrar är eftersom jag kör relativt långa pass, så kanske mina EAA hinner försvinna om jag tar proteinet 30min innan!
Det var det jag va rädd för och det va därför jag starta denna tråd. :D

Du skrev tidigare att det tar 60min innan Vasslet når sin topp, är det då EAA släpps ut i kroppen? I så fall vore det ju bättre för mig att inta proteinet i början av träningen, då mina pass alltid är längre än 60min.
Hoppas jag inte missuppfattat någonting och ger er trubbel i onödan ;)

Om du vet att passet kommer ta närmare 90 minuter, så kan du ju ta drinken lite närmare passet. Det du åt 3 timmar innan finns ju också kvar i systemet, så det är inget märkvärdigt om du skulle ta drinken 22 min och 37 sek innan passet och sen köra 91 min. Se bara till att fylla på bra efter passet när du kör så långa pass.

King Grub
2006-04-20, 20:58
Mängderna protein efter träning är relativt små, ca. 24g vassleprotein.
Upplägget har jag tagit från hasse36s tråd om tulipanrosen, det verkade som det var det mest optimala upplägget.

Men att jag tar protein+kolhydrat under uppvärmningen är alltså ok, om mina pass är ca. 80min långa?
Varken bättre eller sämre att ta proteinet innan?

Du kan ta protein och kolhydrat under passet också, om du vill. Det minskar proteinnedbrytning genom att minska kortisolfrisättning och öka insulinfrisättning, vilket skapar en mer gynnsam anabol miljö för bättre proteinbalans.

martynj
2006-04-20, 20:59
Ah okej, då har jag koll på läget.
Måste be om förlåtelse för ännu en likadan tråd.. :em:
Jobbar dag och natt med projektarbetet (går ut gymnasiet till sommaren) som ska lämnas in imorgon, så jag är lite disträ. :D