handdator

Visa fullständig version : Styrketräning


general
2006-04-20, 20:25
Förbränner styrketräningen fett?

krilleh
2006-04-20, 20:33
Vad jag har hört så förbränner de kalorier.. Alltså kolhydrater i första hand om du har ätit de innan. Men det är itne mycket som förbränns jämför med kondition.

Så om du är ute efter att gå ner i vikt så konditionera istället. Dock ökar styrketräningen fettförbränningen så fortsätt med det. Men du ska itne tänka "Nu ska jag bränna kalorier" och sticka iväg o styrketräna.

GymTT
2006-04-20, 20:36
Styrketräning förbränner kalorier svar Ja.
Cirkus 200kcal i timmen var det tydligen sagt.

King Grub
2006-04-20, 20:41
Under aktiviteten förbrukar styrketräning enbart kolhydrat. Du kan inte räkna själva den styrketränande aktiviteten som fettförbrännande.

Den energiförbrukning som åstadkomms läggs dock till din totala energiförbrukning, och din ämnesomsättning är förhöjd dygnet efter ett hårt styrketräningspass.

gondie
2006-04-20, 21:38
Den energiförbrukning som åstadkomms läggs dock till din totala energiförbrukning, och din ämnesomsättning är förhöjd dygnet efter ett hårt styrketräningspass.


ungefär hur mycket då?

GymTT
2006-04-20, 21:44
ungefär hur mycket då?

Ca 200kcal per timme?

Spannmål
2006-04-20, 21:49
Ca 200kcal per timme?

ibland bör man läsa båda raderna innan man slänger sig på knappen..

devi
2006-04-20, 21:52
Vid tung belastning på kroppen (styrketräning) används främst kolhydrater som bränsle. Vid lättare belasting (promenader) används främst fett som bränsle, men ju mer muskler du har, desto mer fett avänder sig kroppen av.

krilleh
2006-04-21, 16:18
Vid tung belastning på kroppen (styrketräning) används främst kolhydrater som bränsle. Vid lättare belasting (promenader) används främst fett som bränsle, men ju mer muskler du har, desto mer fett avänder sig kroppen av.

Det där stämmer väl inte. Oavsett tempo så förbränns kolhydraterna främst.. Om du inte går morgonpromenader såklart

general
2006-04-21, 17:30
Det är så att jag var ute och gick varje dag förut och gick ner några kilon. Sen sa syrran att jag höll på tyna bort så då börja jag med styrketräningen. Enda felet är att jag inte orkar gå dom dagarna jag inte tränar för jag är aldeles slut i kroppen. Men jag brukar gå ner till gymmet och hem. Är dryg en mil ungefär. Att gå efter ett gympass är väl bra i viktminskande syfte? Eftersom man är aldeles tom då.