handdator

Visa fullständig version : Vilken gröt är bäst?


aGGe
2006-04-20, 19:57
Nu har min kropp äntligen accepterat havregrynsgröt *screwy*

nu har jag inga problem alls att äta det.


nu tänkte jag gå upp i skalan till ännu nyttigare gröt.
vilken grötsort är nyttigast??

vid deff och över huvudtaget

King Grub
2006-04-20, 19:59
Havre är det näringsrikaste sädesslaget, men rågflingor, grovt rågmjöl, grynblandning, m m, blir utmärkt nyttig gröt. Variation är också nyttigt.

aGGe
2006-04-21, 06:42
Havre är det näringsrikaste sädesslaget, men rågflingor, grovt rågmjöl, grynblandning, m m, blir utmärkt nyttig gröt. Variation är också nyttigt.

om man tänker på GI då?

Fredrik_S
2006-04-21, 07:44
om man tänker på GI då?

Det gör man inte längre.
GI kan inte användas av friska individer för att bestämma om mat är bra eller inte.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57270

aGGe
2006-04-21, 08:38
Det gör man inte längre.
GI kan inte användas av friska individer för att bestämma om mat är bra eller inte.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57270


ok så istället för gröten jag äter på morgonen. skulle jag lika gärna kunna slänga i mig massa godis en del mjölk och lite fett? bara jag håller mig till det intag jag ska äta.


med undantag för att jag kommer bli jävligt hungrig inom kort.

King Grub
2006-04-21, 08:45
Nu tolkar du informationen du får fullständigt åt skogen, eller så tänker du inte alls efter innan du skriver.

Det är näringsvärdet du skall gå efter. Då faller ditt godis helt bort.

Strunta i GI och gå efter hur nyttigt och näringsrikt något är i stället.

aGGe
2006-04-21, 08:49
Nu tolkar du informationen du får fullständigt åt skogen.

Det är näringsvärdet du skall gå efter. Då faller ditt godis helt bort.

Strunta i GI och gå efter hur nyttigt och näringsrikt något är i stället.


jomen teoritskt skulle jag väl kunna göra det?

istället för att äta min nuvarande frukost bestående av gröt proteinpulver osv osv på ca 500-600kcal

byta ut gröten mot godis.
sålänge det innehåller 500-600 kcal?

ursäkta om jag är krånglig :D vill bara förstå

King Grub
2006-04-21, 08:53
Nej, det kan du inte, då får du ju bara i dig tom energi utan näring som kroppen har nytta av. Kcal är bara ett mått på energi, inte en beståndsdel i maten du kan väga upp i gram. Godis ger inte kostfiber, vitaminer, mineraler, antioxidanter och spårämnen som är livsviktiga för liv och träning och hälsa, vilket du får från bra mat.

aGGe
2006-04-21, 08:57
Nej, det kan du inte, då får du ju bara i dig tom energi utan näring som kroppen har nytta av. Kcal är bara ett mått på energi, inte en beståndsdel i maten du kan väga upp i gram. Godis ger inte kostfiber, vitaminer, mineraler, antioxidanter och spårämnen som är livsviktiga för liv och träning och hälsa, vilket du får från bra mat.


jo sant.
MEN om jag tillför detta i form av vitamin tillskott . och tillför fibrer
då jävlar. då måste d gå ..

hahah :cool:


Men jag förstår vad du menar.
Men det var trevligt att höra. då kan man kanske börja äta lite mer bröd nu till mellamål

King Grub
2006-04-21, 09:00
Nej, det kan du inte. Människan har, tack och lov, inte lyckats efterlikna naturen. Du kan inte få samma effekt genom supplementering som av riktig, näringsrik kost, även om siffrorna är identiska. Varför är oklart, men det fungerar inte, något som märks på patienter som under lång tid får intravenös näring. Den antioxidativa effekten som grönsaker och frukt ger, t ex, kan du inte alls uppnå genom att tillföra exakt samma mängder av antioxidanterna från tillskott. Det är något som skiljer.

Bröd är en utmärkt kolhydratkälla, minst lika bra som ris och potatis, t ex, och kan användas som kolhydratbas i vilket mål som helst. Samma sak gäller där. Strunta i GI och titta på näringsvärdet. Då faller Skogaholmslimpan och småfrallorna bort direkt, men inte pga av GI, utan pga av att dom är raffinerade och näringsfattiga.

aGGe
2006-04-21, 09:03
ok!
tack för det Kungen *kissass*


ska sleva i mig min havregrynsgröt nu :D

jwzrd
2006-04-21, 09:46
Intressant att någon som köper GI-konceptet kan använda GIs egen stora nackdel, alltså den att den diskrimierar på annat än näringsinnehållsbasis, som ett argument emot att välja näringsriktig kost utan att se tilL GI. Äter inte alla GI-fröknar bara sockerkaka och äpple i sann lågt-GI-anda?