handdator

Visa fullständig version : Potatismjöl och florsocker?


Absinteh
2006-04-20, 17:13
Ja min fråga är om dessa två kolhydrater.
Är inte potatismjöl indentiskt med malodextrin?
Vad har florsocker för GI?

Absinteh
2006-04-20, 21:26
Inte ens grubben?!

Tolkia
2006-04-20, 21:35
Någonting säger mig att potatismjöl och maltodextrin INTE är identiska; att dricka potatismjöl utblandat med vatten verkar inte som någon lockande ide (tillräckligt mycket inte lockande för att inte ens kunna attrahera dedikerade byggare).

GI på florsocker lär inte skilja sig EXTREMT mycket från GI på vanligt strösocker. Lite högre kanske, eftersom sockret är mer finfördelat, men varken strö- florsocker är ju å andra sidan något man baserar kosten på (helst, i alla fall).

Absinteh
2006-04-21, 08:37
Okey, men fortfarande inget riktigt svar.
Potatismjölk är ju som maltodextrin just, potatisstärkelse
Florsocker är så mycket finare att GI't borde vara högre

Tolkia
2006-04-21, 09:06
En snabbkoll ger att maltodextrin framställs av potatisstärkelse (kan även göras av majs); det är en polymer med en annan längd (kortare), helt enkelt. Inte samma sak ungefär på det sätt som glukos och fruktos inte är detsamma som sackaros, även om alla är "socker", och även om sackaros består av glukos och fruktos.

Vad gäller GI på florsocker undrar jag fortfarande om skillnaden verkligen blir så stor gentemot strösocker annat än om man äter det direkt ur burken. Är det löst i vatten borde det väl inte vara någon skillnad?

Absinteh
2006-04-21, 09:11
Who knows?

jwzrd
2006-04-21, 09:19
Who knows?

Är du inte lite elak med Tolkia när hon trots allt förklarar hur det hänger ihop för dig?

JJ
2006-04-21, 09:19
Who knows?

Who cares?

edvin
2006-04-21, 11:37
Hur är det med "snabbeheten" i potatismjöl vs. malto då? Får för mig att potatismjölet borde vara "långsammare" men är det drastiska skillnader? Man kanske ska börja blanda ganier mer potatismjöl, det känns bättre för tänderna fast iofs är väl malto ganska skonsamt mot tänderna eller hur ligger det till?

Pepz
2006-04-21, 11:55
Maltodextrin är förspjälkad/hydrolyserad stärkelse. Potatismjöl är stärkelse. You do the math

Nitrometan
2006-04-21, 13:40
Maltodextrin är förspjälkad/hydrolyserad stärkelse. Potatismjöl är stärkelse. You do the math
1 + 1 = 2 *kissass*

Lizard
2006-04-21, 20:04
Det slutliga avgörandet för om en stärkelsekolhydrat är snabb eller långsam är förhållandet mellan två molekyler; amylos och amylopektin.
När du äter en potatis har du tillgång till båda två bara därför att de finns naturligt i själva potatisen. Mosar du den så finns de kvar likväl och passar du på att i stället mala, krossa och tok-torka den så blir det potatismjöl som, gissa!, innehåller både amylos och amylopektin.

Vad är det då för skillnad på amylos och amylopektin?
Enkelt utryckt är amylopektinen en stor bumling till molekyl som är lätt att knäcka för matsmältningen och då, tillsammans med magsafterna, lätt transporteras ut i blodet som glukos. Glukos är bra grejjor det, i alla fall när du tränar och då vill du gärna ha en fluffig amylopektinmolekyl i magen därför att den, till skillnad från rent glukos, inte suger extravätska av blodet för att förtunnas (ifall koncentrationen är för hög). Förtunnas den inte vill den inte ner i tunntarmen och då kan det bli en seg skumsörja av glukos som fastnar i magen i stället.
Amylosen å andra sidan är en sådan kolhydrat som inte ger upp så lätt och släpper inte till sitt glukos utan kamp. Där får hela tarmsystemet aktiveras för att lirka ut godiset. Det är bra när du inte tränar för då vill du ha jämn tillgång på energi.

Nu är det så med just potatis att den är svårsmält, som du kanske känner till, i rått tillstånd och potatismjöl är just torkad rå potatis och den har inte renats till att innehålla bara amylopektin som maltodextrin har utan den består till huvuddelen av amylos eftersom inte kokningen kunnat baka om molekylerna till amylopektin alls.

Att äta okokt potatismjöl är bara bra om du sitter i dödscell och vill simulera akut magcancer för att skjuta upp dödsinjektionen. För att få upp blodsockret (glukos) är det bättre med maltodextrin.


Lizard

Fredrik_S
2006-04-21, 22:28
Att äta okokt potatismjöl är bara bra om du sitter i dödscell och vill simulera akut magcancer för att skjuta upp dödsinjektionen.
Lizard

HAHAHA Extremt roligt sagt

Absinteh
2006-04-22, 19:38
Jag tycker inte jag var elak. Jag tycker fortfaranade inte jag har fått ett helt korrekt svar men. Batmansnubben var väldigt hjälpsam :bow:
Men florsocker återstår.

King Grub
2006-04-22, 19:40
Om du vet att det gjorts några GI-studier på florsocker är det bara att läsa dom. Jag känner inte till några. En uppskattning kan du lätt få genom att läsa Tolkias svar.

Absinteh
2006-04-22, 20:46
Jo det är sant. Men jag vet fortfarande inte om det är att föredra framför sackaros?

King Grub
2006-04-22, 20:52
Föredra i vilket syfte?

Absinteh
2006-04-22, 22:21
Som kvällsmål :eating:
Nej postworkout

Fredrik_S
2006-04-23, 15:12
Som kvällsmål :eating:
Nej postworkout

Men du frågar vilken av två väldigt dåliga postworkoutenergikällor med marginell eller ingen skillnad i kasshet du ska välja?