handdator

Visa fullständig version : Roligaste på gymmet.


Absinteh
2006-04-20, 15:31
Idag på gymmet för kanske 1-2h sedan så skulle jag köra mitt andra sett i smalbänk.
Gick relativt tungt och jag behövde någon som kunde passa.
Ser en person bakom mig som står och kör bicep, han står och stretchar. Jag frågar då om han skulle kunna passa. Han blänger lite mystiskt på mig som om han inte skulle vilja passa men säger; Okey? Med en frågande ton.
Det dröjjer ett tag och han fortsätter passa, jag vänder mig om några gånger för att kolla när han är klar, men han fortsätter att stretcha. jag börjar fundera om han vill jävlas med mig.
Tillslut efter en pinsam tystnad ett tag, så frågar jag; Skulle du passa eller?
Han svarar; Jo jo..
Men han fortsätter att stretcha. Då säger jag till honom; Ursäkta kan du passa nu. Då går han fram till mig och frågar, hur menar du passa, menar du att jag ska tahand om dig eller?
Jag tar detta som ett skämt och skrattar till och säger ; Haha, nej nej du ska bara hjälpa mig om jag tappar den.
Hur menar du då? får jag som svar.
Ja, du ska ta den om jag inte orkar? säger jag.
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar, säger han.
Då inser jag att den här grabben inte skämtar och verkar vara helt ute på rosa moln. Så jag säger att jag frågar någon annan.
Efter jag fått pass av en annan kommer han fram och säger, "JAHA! jag missförstod dig, jag trodde jag skulle vara någon slaggs barnvakt åt dig eller något, aja man känner sig lite dum men, jag kan "passa" nästa gång du kör"
-Hehe nja, jag frågar samma kille igen, men det är lungt.

:laugh:

Scratch89
2006-04-20, 15:32
:laugh: :laugh:

Han undrade väl vilken planet du kom ifrån.

hahavaffan
2006-04-20, 15:32
Haha :D

Absinteh
2006-04-20, 15:34
Ska stå fortsätter stretcha!

Cilia
2006-04-20, 15:34
Jag tycker inte att det är så självklart att man vet vad passa innebär om man inte har tränat så länge eller tränar på lätta vikter.

Det är väl ett fåtal som hänger på sånna här forum.
Dom flesta som tränar kör på sånna vikter så dom alltid klarar sig själva.
Iaf om man tittar på mitt gym.

Metal_boy_
2006-04-20, 15:36
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH :laugh:

Baan
2006-04-20, 15:40
Jag tycker inte att det är så självklart att man vet vad passa innebär om man inte har tränat så länge eller tränar på lätta vikter.

Det är väl ett fåtal som hänger på sånna här forum.
Dom flesta som tränar kör på sånna vikter så dom alltid klarar sig själva.
Iaf om man tittar på mitt gym.

alla tränar inte på rehabgym ;)

nej, det är klart det inte är helt klart vad passa innebär, men lite lustigt att dra några konstiga slutsatser, jag hade själv frågat vad personen menar med pass. har en kompis som började träna för ett år sedan, han visste inte vad det betydde, men han trodde inte det handlade om att vakta mig när jag lekte bänkpress :)

Cilia
2006-04-20, 15:42
alla tränar inte på rehabgym ;)
kul kille!
men jag tror att går du ner på dom flesta gym (inte hardcore) så kör majoriteten på vikter som dom inte behöver pass på. Sen kan du kalla det för rehab om du vill. Jag skulle kalla der för prehab.

Absinteh
2006-04-20, 15:42
Håhåjaja.. Hoppas inte personen har kollo iaf *rolleyes*

puppas
2006-04-20, 15:43
Haha, skön snubbe.

bluelight
2006-04-20, 15:59
:laugh:

Nautilus eller?

Absinteh
2006-04-20, 16:18
Haha, nej nej. Sporthallen umeå!

The_blade
2006-04-20, 16:18
HAHAHA så sjukt :D

Nina L
2006-04-20, 16:25
Hahaha :) Roligt, men oskyldigt. Nu vet han. Du måste ha gett honom galenvibbar och därför tänkte han direkt på barnpassning.

hasse36
2006-04-20, 16:26
Nördhumor!

Jag har aldrig varit med om och aldrig hört talas om att någon nobbar att passa. Det hör till gymetiketten att passa - om man kan.

Du borde alltså ha förstått att han inte förstod vad du menade. Precis som att jag inte förstod första gången jag blev tillfrågad om jag kunde passa. Den som frågade mig var emellertid en normalbegåvad person och således förklarade han vad han menade.

Krokodil
2006-04-20, 16:30
Jag brukar faktiskt inte fråga alla om pass, det finns vissa jag inte litar på. *screwy*

JP
2006-04-20, 16:51
Pass är livsfarligt. För jä---gt många år sen var det en kille som ville ha hjälp i bänkpressen. Jajemen, sa den tjänstvillige unge adepten storägt. Självklart ställer jag upp!

På med tre 25or på vardera sidan och off we go! Ett rep, två rep, tre rep - nu börjar det bli tungt - fyra rep, fem rep. Bänkarkillen pressar så vener och artärer står som kabelvindor i pannan och vikten börjar sakta men säkert sjunka ner mot bröstet. Passaren , som hört hur de stora pojkarna låter gormar "ta i då, kom igen, det är papper!" under tiden som stången sjunker allt längre ner i bröstkorgen på bänkaren. Kan du hjälpa mig upp med stången stönar stackaren på bänken. Strax fick jag och en kille till rycka in för att undvika diskbråck på passaren och lungkollaps på bänkaren. "Men han hade ju lite kvar!" mumlade passaren när han gick ut genom dörren för sista gången.

Absinteh
2006-04-20, 16:56
Fin historia där med :)

z_bumbi
2006-04-20, 17:33
"Men han hade ju lite kvar!" mumlade passaren när han gick ut genom dörren för sista gången.

:D

Jag har fått höra att jag skulle passat en kompis i hackliften när han körde 30 reppare, det fanns minst tre repetion kvar när han fastnade i botten enligt en person på gymet.
Att kompisen sen rullade ur maskinen och låg i 5 minuter på golvet med muskelspasmer gjorde det hela riktigt roligt.

Kwon
2006-04-20, 17:38
Haha skön story...

"Kan du passa mig?"...

"Jag e la ingen barnvakt heller!"

Mago
2006-04-20, 17:40
Idag på gymmet[...]

:laugh: Hahaha. Så jävla kul. Inte "ha ha, vad dum han var som inte fattade" men hela grejjen. :D Hahah. Jag spottade dock vatten på tangentbordet när jag läste.. Sen spottade jag ut lite till på köksgolvet när jag tänkte på det igen. :D

Dumleman
2006-04-20, 17:41
Haha ser du ut somen 5 åring eller? :laugh:

Spawn
2006-04-20, 17:45
Pass är livsfarligt. För jä---gt många år sen var det en kille som ville ha hjälp i bänkpressen. Jajemen, sa den tjänstvillige unge adepten storägt. Självklart ställer jag upp!

På med tre 25or på vardera sidan och off we go! Ett rep, två rep, tre rep - nu börjar det bli tungt - fyra rep, fem rep. Bänkarkillen pressar så vener och artärer står som kabelvindor i pannan och vikten börjar sakta men säkert sjunka ner mot bröstet. Passaren , som hört hur de stora pojkarna låter gormar "ta i då, kom igen, det är papper!" under tiden som stången sjunker allt längre ner i bröstkorgen på bänkaren. Kan du hjälpa mig upp med stången stönar stackaren på bänken. Strax fick jag och en kille till rycka in för att undvika diskbråck på passaren och lungkollaps på bänkaren. "Men han hade ju lite kvar!" mumlade passaren när han gick ut genom dörren för sista gången.

haha men snubben måste ha varit ganska klen om han inte fick upp den :laugh:

Kunde slutat illa. Hörde ni om 17 åringen som dog under en bänkpress jeeses han hade behövt alla passare han kunnat få tag på! :(

Jense
2006-04-20, 17:46
lämna folk i fred som tränar förfan. ska du ha passare får du skaffa en träningskompis. om sen han inte viste vad passare va så spelar det ingen roll.. eller? för han måste varit grov nog för att passa dig

_luleå_
2006-04-20, 20:20
lämna folk i fred som tränar förfan. ska du ha passare får du skaffa en träningskompis. om sen han inte viste vad passare va så spelar det ingen roll.. eller? för han måste varit grov nog för att passa dig

haha, det var jense som trodde han skulle agera barnvakt..

Bronkitkorv
2006-04-20, 20:28
Haha den var rolig, han kolla snett på dej och fatta ingenting.

H.Emanuel
2006-04-20, 20:30
Man frågar "Ursäkta, men har du passat i bänkpress nångång?"
"Ja"
"Skulle du vilja passa åt mig, vore sjysst?"

Eller
"Ursäkta, men har du passat i bänkpress nångång?"
"Oääänääeeehhh"
"Okej, det var inget"

Kebab-Arne
2006-04-20, 20:31
.......

Tog du första snubben du såg eller?
Vill man ha pass i bänken så frågar man ju den största i lokalen. Eller den man känner bäst men ja, vet iaf hur man passar.

Fan, varenda en börjar väl sin gymkarriär med att maxa i bänken med sina polare? Konstigt att han inte visste vad att passa är för nåt...

Tricklev
2006-04-20, 20:51
haha men snubben måste ha varit ganska klen om han inte fick upp den :laugh:


Ja, för alla i hela världen kan Curla upp 170kilo bara sådär.

Absinteh
2006-04-20, 21:38
Haha, ja, ni har era teorier.
Men grejjen är ju att jag förklarade för honom vad pass var också! Men han fattade inte :laugh:
"alltså, du kan ta den om jag inte orkar trycka upp den"
"Nu hänger jag inte riktigt med"

Honn
2006-04-20, 21:43
Haha, nej nej. Sporthallen umeå!
Va? En medlem till på sporhallen. Trevligt.
Börja träna senare på dagarna så finns det passare så det räcker och blir över.

Absinteh
2006-04-20, 21:50
Jo, om du ser en liten spe jävel så är det säkert jag ;)

TheLoser
2006-04-20, 22:12
Haha, ja, ni har era teorier.
Men grejjen är ju att jag förklarade för honom vad pass var också! Men han fattade inte :laugh:
"alltså, du kan ta den om jag inte orkar trycka upp den"
"Nu hänger jag inte riktigt med"
Om det inte hade varit så att det var i Umeå, så skulle det mycket väl kunnat vara min kompis. han är också bakom flötet.

//TheLoser

Metal_boy_
2006-04-20, 22:32
Fast det skulle vara roligare om du hade gått fram till nån som inte kunde svenska så bra och sagt " Jag skulle behöva en passare" med frågande blick.

- " EEii, vadå passa mig(me)!!?? Jag ska cutta dig!!"

grisbil3n
2006-04-20, 22:56
Har träningskamrat så det brukar inte vara några probs med pass. Bad en okänd passa i bänken en gång, filuren ställde sig på ena sidan, vid ena änden av stången och greppade den. Fick ha en liten crash-course där sen så löste det sig.

Absinteh
2006-04-21, 08:40
- " EEii, vadå passa mig(me)!!?? Jag ska cutta dig!!"

Hade varit komiskt :D

Absinteh
2006-04-21, 08:42
Va? En medlem till på sporhallen. Trevligt.

Hah, kom och tänka på att det kanske inte är så kul att jag sitter här och utelämmnar folk på sporthallen *rolleyes*
Man får akta sig så man inte klantar sig, för då blir det internet och artikel :naughty:

egge
2006-04-21, 13:13
Den som frågade mig var emellertid en normalbegåvad person och således förklarade han vad han menade.

Ajaj, HasseBURN!

Absinteh
2006-04-21, 20:07
Det roliga var ju att jag inte kunde få honom att förstå vad passa betydde.

Greg
2006-04-21, 20:10
Passare är overrated, ta vikter du pallar istället :thumbup:

Skämtåsido. Jag använder inte passare, ända gång jag har passare är när jag kör med min PT, en gång i veckan.

ante
2006-04-21, 20:15
Du körde väl så lätt att han inte tyckte det var värt att passa dig :)

Ryska_raketen
2006-04-21, 20:41
Haha, så kanske man ska göra för att slippa att passa vissa nötter :D

Kwon
2006-04-21, 20:42
Haha, så kanske man ska göra för att slippa att passa vissa nötter :D

"Kan du passa mig?"

"Vaddå, är du 5 år eller? OMGZ"

:laugh:

Absinteh
2006-04-21, 23:08
OT

Vad är det för kampsportsporr du har på din länk där kwon?

Ralle
2006-04-21, 23:09
Va? En medlem till på sporhallen. Trevligt.
Börja träna senare på dagarna så finns det passare så det räcker och blir över.

Du använder fel strategi, du kan ju inte göra så att fler personer kommer dit på kvällarna när det är så mycket folk redan. När du pratar om stället ska du skrämma folk och säga att alla SLare är farliga lr nåt. Nä men helt ärligt så är det ju sjukt ibland på kvällarna så mycket folk som det är där (spec måndag) går ju inte att få tag på stänger eller yta att använda dom

Absinteh
2006-10-16, 13:04
haha bump på denna. Gick igenom mina gamla trådar. Kul endå :laugh:

rolf
2006-10-16, 14:07
Fniss, jag körde böj får säkert ett år sedan, och som sista övning gick det riktigt tungt. Körde 5or tror jag. Hursomhelst, en snubbe på kanske 50 bast stod ett par meter ifrån mig och stirrade på mig när jag körde som han skulle ha hft betalt för det, men så fort jag lade från mig stången så fortsatte han med sin träning. Sådär fortsätte det under mina resterande 4 set, jag tränar - han stirrar, jag vilar - han tränar. Det var först nu i efterhand jag kom på att han helt enkelt var en faderlig, omtänksam snube som inte ville att en annan klenfis skulle fastna under stången och därför dedikerade sitt pass åt att "passa mig på avstånd". Under själva passet tyckte jag bara han verkade intelligensbefriad. *screwy*

prime^
2006-10-16, 14:39
Haha smått roligt detta =)) Fast blev ännu roligare när jag såg allt framför mig när han svarar "jojo", så roligt att jag råka nys ai maten *grr27*

Undrar va han hade för tankar innan han förstod poängen :D

Absinteh
2006-10-16, 15:12
Fniss, jag körde böj får säkert ett år sedan, och som sista övning gick det riktigt tungt. Körde 5or tror jag. Hursomhelst, en snubbe på kanske 50 bast stod ett par meter ifrån mig och stirrade på mig när jag körde som han skulle ha hft betalt för det, men så fort jag lade från mig stången så fortsatte han med sin träning. Sådär fortsätte det under mina resterande 4 set, jag tränar - han stirrar, jag vilar - han tränar. Det var först nu i efterhand jag kom på att han helt enkelt var en faderlig, omtänksam snube som inte ville att en annan klenfis skulle fastna under stången och därför dedikerade sitt pass åt att "passa mig på avstånd". Under själva passet tyckte jag bara han verkade intelligensbefriad. *screwy*

Lite väl omtänksamt att kolla sådär som du beskriver kanske.

Jazzman
2006-10-16, 15:17
Tur du inte använde "spotta" istället för "passa". Kunde blivit roligt (och blött).
/Jazz

Tricklev
2006-10-16, 15:19
Tur du inte använde "spotta" istället för "passa". Kunde blivit roligt (och blött).
/Jazz

Helt ärligt, om någon hade bett mig spotta han hade jag nog inte heller kopplat ibörjan.

Baan
2006-10-16, 16:37
Helt ärligt, om någon hade bett mig spotta han hade jag nog inte heller kopplat ibörjan.

Börjat ladda och mitt i "jaha... du menar passa?"

Whistler
2006-10-16, 17:46
Har träningskamrat så det brukar inte vara några probs med pass. Bad en okänd passa i bänken en gång, filuren ställde sig på ena sidan, vid ena änden av stången och greppade den. Fick ha en liten crash-course där sen så löste det sig.

Joo, den där var jag med om också en gång. Körde militärpress och grabben drar tag i enbart vänster sida av stången, trots att han stod mitt bakom mig. Kunde gått riktigt illa om jag inte haft luft nog att pipa ur mig "BÅÅÅÅDA sidorna!".

Annars använder jag inte passare. Det är bara på de som är potentiellt farliga, dvs bänkpress och militärpress. Ibland vill jag ha lite hjälp upp med stången på liggande tricepspress, men det handlar mest om att det tar sån jäkla tid att komma igång med setet om jag ska lägga mig ner med stången först.

Mago
2006-10-16, 18:48
Tror han var antisemitist.


Skulle betalat pengar för att ha sett det där. :):)

stahlberg
2006-10-17, 08:34
Ursprungshistorien är visserligen rolig.

Men problemet med passare/passande kan i många gym vara mycket besvärligt. För det första ska man inte lyfta tunga vikter utan passare. För det andra kan man träna tungt, t.ex i tung böj borde man ha minst tre (helst fem) passare. Det är inte alltid som man har så många träningskompisar. (Har man ett riktigt tungt pass har man förstås oftast avtalat med duktiga lyftare som kommer och passar, och dåär problemet löst. Men ALLTID går det ju inte).

Tränar man i ett bra gym är det inga problem. Då frågar man bara om folk vill passa. De ställer gärna upp. Sedan hjälper man dem, och passar åt dem, när de behöver passare. Dessutom vet de HUR de ska passa.

Men på somliga ställen kan det vara svårt att få passare. De som tränar där kan ibland se ut som sytrådar, och då är det svårt att riktigt våga lita på dem. Så ser man någon som ser lämplig ut, och frågar : "Skulle du kunna ställa upp och stå på sidan i knäböjning (alternativt bakom i bänkpress)". "Jo, gärna." "Bra. Har du passat förut? Vet du hur man gör?". "Jo. Självklart". För säkerhets skulle förklarar jag ändå hur man gör. Så ställer sig passaren på sidan. Han står två meter från lyftaren, och tittar åt alla andra håll än mot den som lyfter. Efter serien säger man : "Tack ska du ha. Men hördu, en sak. När du passar är det viktigt att du är NÄRA STÅNGEN, och att du FÖLJER NOGA MED själva lyftet. Händer det något så sker det på en bråkdels sekund, och då måste man reagera direkt". "Jaha. Jo, självklart". Men passar han på nytt så är det likadant igen.

Jag har varit med om situationer där jag stått 3 meter från lyftaren (för att se tekniken), och ändå hunnit ta i stången före passaren, som stått alldeles bredvid. På min mer "agressiva" tid har det hänt att jag skällt ut passare efter noter.

T.ex när lyftaren AN skulle ta 3x280 i böj och föll framåt med vikten över sig på tredje upprepningen så hade vi BRA passare på sidan, vilket räddade livet på honom. På tyngre vikter måste man SE TILL att ha bra passare. För vad i helsicke skulle man ha gjort om någon av dessa IDIOTER (ursäkta uttrycket) hade passat den gången? Skulle vi skrivit på gravstenen : "Här vilar AN, sörjd och ihågkommen av många, men tyvärr bortglömd av sina passare?".

tano
2006-10-17, 08:49
Annars använder jag inte passare. Det är bara på de som är potentiellt farliga, dvs bänkpress och militärpress. Ibland vill jag ha lite hjälp upp med stången på liggande tricepspress, men det handlar mest om att det tar sån jäkla tid att komma igång med setet om jag ska lägga mig ner med stången först.

Varför är militärpress farlig? Orkar du inte är det ju bara ta ner den på bröstet och ställa i racken, alternativt släppa till golvet.
Om man kör sittnde går självklart bara förstnämnda.

tano
2006-10-17, 08:52
Ursprungshistorien är visserligen rolig.

Men problemet med passare/passande kan i många gym vara mycket besvärligt. För det första ska man inte lyfta tunga vikter utan passare. För det andra kan man träna tungt, t.ex i tung böj borde man ha minst tre (helst fem) passare. Det är inte alltid som man har så många träningskompisar. (Har man ett riktigt tungt pass har man förstås oftast avtalat med duktiga lyftare som kommer och passar, och dåär problemet löst. Men ALLTID går det ju inte).

Tränar man i ett bra gym är det inga problem. Då frågar man bara om folk vill passa. De ställer gärna upp. Sedan hjälper man dem, och passar åt dem, när de behöver passare. Dessutom vet de HUR de ska passa.

Men på somliga ställen kan det vara svårt att få passare. De som tränar där kan ibland se ut som sytrådar, och då är det svårt att riktigt våga lita på dem. Så ser man någon som ser lämplig ut, och frågar : "Skulle du kunna ställa upp och stå på sidan i knäböjning (alternativt bakom i bänkpress)". "Jo, gärna." "Bra. Har du passat förut? Vet du hur man gör?". "Jo. Självklart". För säkerhets skulle förklarar jag ändå hur man gör. Så ställer sig passaren på sidan. Han står två meter från lyftaren, och tittar åt alla andra håll än mot den som lyfter. Efter serien säger man : "Tack ska du ha. Men hördu, en sak. När du passar är det viktigt att du är NÄRA STÅNGEN, och att du FÖLJER NOGA MED själva lyftet. Händer det något så sker det på en bråkdels sekund, och då måste man reagera direkt". "Jaha. Jo, självklart". Men passar han på nytt så är det likadant igen.

Jag har varit med om situationer där jag stått 3 meter från lyftaren (för att se tekniken), och ändå hunnit ta i stången före passaren, som stått alldeles bredvid. På min mer "agressiva" tid har det hänt att jag skällt ut passare efter noter.

T.ex när lyftaren AN skulle ta 3x280 i böj och föll framåt med vikten över sig på tredje upprepningen så hade vi BRA passare på sidan, vilket räddade livet på honom. På tyngre vikter måste man SE TILL att ha bra passare. För vad i helsicke skulle man ha gjort om någon av dessa IDIOTER (ursäkta uttrycket) hade passat den gången? Skulle vi skrivit på gravstenen : "Här vilar AN, sörjd och ihågkommen av många, men tyvärr bortglömd av sina passare?".

shit, frågan är om man skulle våga köra hur bra passarna än är.
Kan man inte köra i rack då? då kan man iaf inte få stången över sig om det går fel.

Timme
2006-10-17, 11:15
Om det inte hade varit så att det var i Umeå, så skulle det mycket väl kunnat vara min kompis. han är också bakom flötet.

//TheLoser

haha :laugh:

nemd
2006-10-17, 11:35
Joo, den där var jag med om också en gång. Körde militärpress och grabben drar tag i enbart vänster sida av stången, trots att han stod mitt bakom mig. Kunde gått riktigt illa om jag inte haft luft nog att pipa ur mig "BÅÅÅÅDA sidorna!".

Annars använder jag inte passare. Det är bara på de som är potentiellt farliga, dvs bänkpress och militärpress. Ibland vill jag ha lite hjälp upp med stången på liggande tricepspress, men det handlar mest om att det tar sån jäkla tid att komma igång med setet om jag ska lägga mig ner med stången först.

Lägg dig på en bänkpress så är det bara att lyfta av ifrån ställningen. ;F

mangemani
2006-10-17, 11:50
eller så var det killen som drev med DEJ och drygades sej,så det kan ju varit DU som inte fattade DET heller;)

blekfet2
2006-10-17, 11:54
vafan så svårt är det väl inte, jag tar då alltid med en passare som jag har i fickan om det skulle behövas i gymmet.....


fatta, passare (tira med)...döh döh ödh.

simpan
2007-04-11, 22:02
Det här var rolig läsnig HIHIHI :)