Visa fullständig version : fett & träning
Hur reagerar kroppen mot fettintag i samband med träning?
King Grub
2006-04-20, 09:46
Hur menar du?
Det akuta svaret om fett tas i samband med träning, efter passet?
Ökad mängd cirkulerande fettsyror sänker GH-frisättning.
Fettrika mål sänker testosterånnivåern signifikant.
Magsäckstömningen blir långsammare och därmed når också energin och näring plasma och muskler senare.
grub >> Mao. finns det inga som helst fördelar att ligga på högre än rekomenderade 0,5-1g fett / kg kroppsvikt?
Läste att en kost med mycket fett kan vara till fördel vid långa uthållighetspass/tävlingar, typ marathon och multisport, för att det skjuter upp "väggen".. Va tror ni om det?
Men sen såg jag en dokumentär på SVT om ett expriment dom gjorde på grönland där ett gäng danskar fick skida kors o tvärs några veckor. Detta för att se om den hårda och långa belastningen kunde få dem börja bränna mer fett, även med musklerna i armar o axlar. Det gick tyvärr inte. Så enligt dem så e det bara mitokondrierna(sp?) i benen som kan bränna fett.. Cellväggarna i musklerna i överkroppen släpper inte in fetten på samma sätt, alltså kan det inte brännas som energi..
Jag tror att man kan få armarna att bränna fett bara man utsätter de för långvarigt slitsamt arbete regelbundet (varje dag) och under en tillräckligt lång tidsperiod (flera månader?).
Har för mig att där finns nån studie som påvisar just detta också (på västerlänningar)
grub >> Mao. finns det inga som helst fördelar att ligga på högre än rekomenderade 0,5-1g fett / kg kroppsvikt?
Det är väl just i samband med måltiderna runt träning det kan löna sig att skära ner på fettet
Hur menar du?
fördelar, Nackdelar?
Har fått för mig att man borde undvika fett direkt före samt direkt efter träning. är säkert fel :S men ville veta isf VAD effekterna är och VARFÖR
Hur påverkar (stort) fettintag träningen? (inte 1-2 gram, 10-15g eller mer)
hur påverkar det proteinsyntesen?
Hur påverkar det fettförbräningen?
Hur påverkar det blodsockerkurvan?
osv
MikeAlex
2006-04-20, 13:15
Oo, då ska man kanske äta fettsnålt då i första måltiden efter träning? Jag som har en stor portion pestopasta väntande på mig hemma i kylen att inmundigas 1 timma efter träning. :(
Betyder det att man ska undvika ägg innan och efter träning då också? Jag brukar käka ägg före jag går och lägger mig, ca 3 timmar efter träning. Är detta ok eller hur länge bör man vänta egentligen? Trodde man behövde fett för att tillverka GH, men nu ska det alltså sänka GH nivån... fattar inte riktigt... *screwy*
keffat_liv
2006-04-20, 13:31
fördelar, Nackdelar?
Har fått för mig att man borde undvika fett direkt före samt direkt efter träning. är säkert fel :S men ville veta isf VAD effekterna är och VARFÖR
Hur påverkar (stort) fettintag träningen? (inte 1-2 gram, 10-15g eller mer)
hur påverkar det proteinsyntesen?
Hur påverkar det fettförbräningen?
Hur påverkar det blodsockerkurvan?
osv
han har ju redan givit dig svar på det.
Magsäckstömningen blir långsammare och därmed når också energin och näring plasma och muskler senare.
han har ju redan givit dig svar på det.
sant :S
vad är GH-frisättning?
RajtanTajtan
2006-04-20, 13:57
sant :S
vad är GH-frisättning?
GH är tillväxthormon, resten kan du ju lista ut själv.
GH är tillväxthormon, resten kan du ju lista ut själv.
tillväxthormon=fettförbrännare
Hur menar du?
Det akuta svaret om fett tas i samband med träning, efter passet?
Spelar det någon roll vilket fett som det handlar om?
King Grub
2006-04-20, 14:20
Ja:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=11319710&query_hl=1&itool=pubmed_docsum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=15975169&dopt=Abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=12493085&dopt=Abstract
Jonas Colting, triathlonutövare, om fett: http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200602/03/20060203104606_Icak776/20060203104606_Icak776.dbp.asp
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.