handdator

Visa fullständig version : Militärpress eller Bänkpress först?


Kjellstroem
2002-11-14, 19:08
Tyckte jag läste den frågan här innan idag men det måste jag väl ha drömt.
Iaf undrar jag det själv.

Ska efter vilovecka nu börja köra igen och då köra någon form av förkortad träning.
Ena passet består av: Knäböj, Bänkpress, Militärpress, Stående vadpress.

Andra passet består av: Marklyft, Chins, Skivstångscurl och Dips.


Iaf... i första passet kör jag Knäböj först och vadpressen sist.
Men vad ska man köra först av Bänkpress och Militärpress, och framför allt varför.
Prioriterar ingen direkt framför den andra men om jag måste välja så ökar jag ju hellre i bänk.

goa_killen
2002-11-14, 19:14
När ja själv kombinerade axlar och bröst samma dag körde jag alltid bröst först eftersom ja kände att bröstträningen även tog på framsida axlar, speciellt när ja körde liggande hantelpress.

Så om ja skulle börjat me axlar, så skulle dom vart slut, och då hade bröstträningen gå kasst eftersom framsida axlar skulle ta slut först lixom..

Hmm, ä lite småseg iskallen så de kanske blev lite rörigt nu men hoppas du förstår!!

Först bröst, sen axlar!!

Åse Columbus
2002-11-14, 20:40
Men om din bröstträning är redan ok och du har bra resultat där...och du tycker att axlar släpar lite så kan du ta dem först ett tag o sen gå tillbaka till bröst först....

Johan1685
2002-11-15, 10:21
Jag kör alltid bröst först för annars är axlarna så ostabila så att det blir farligt. Det är inte så bra att trötta ut axlarna före kan jag tänka mig för det är ju dom som stabiliserar armarna.


MVH / Johan

AnderssoN
2002-11-15, 10:31
Är inne på Åses linje; vilken muskelgrupp vill du prioritera? Svaret finns kanske där...

Fultjack
2002-11-15, 13:28
jag skulle då byta ut militärpressen mot nån mitten/baksida axlar övning istället..

blir mkt framsida annars..

det är då mitt tips