handdator

Visa fullständig version : Power Factor


Thin Lizzy
2002-11-14, 18:50
Nån som har provat eller har något
att säga om "Power Factor Training"?

Åse Columbus
2002-11-14, 20:34
Om man kan sin kropp och är förnuftig...så kan det vara värt att prova....och få en egen uppfattning.

åse

Dasse
2002-11-14, 22:35
Originally posted by Thin Lizzy
Nån som har provat eller har något
att säga om "Power Factor Training"?

Jag har kört det själv och är kan man väl säga delvis en förespråkare för träningsformen. Det finns både för och nackdelar. En fördel för den som efter några veckor inte vill tillbringa så mycket tid på gymet eftersom programmet inte bygger på ett statiskt träningsprogram (t.ex att alltid träna 3 ggr/vecka). Grundläggande bygger boken på några grundregler.
1. man tränar i muskelns starkaste verkningsgrad för en större överbelastning och säkrare träning. T.ex kör man i bänkpress (alltid i smith eller powerrack) en kort rörelse i toppläget på ca 15-20 cm. Du ska dock köra lika långa rörelser i varje reps.
2. Du mäter (en av mätmetoderna är kg/min, man tar alltså tid på träningen med tidtagarur) om du blivit starkare från pass till pass och om inte har inte kroppen hunnit återhämta sig. Du behöver alltså vila längre ( t.ex börjar du nu köra 2 ggr/v istället för tre).
3. Partiella reps bygger styrka i hela rörelsebanan och kommer att skapa större påfrestningar på hela återhämtningssystemet (hela kroppen) som därför behöver längre tid för återhämtning än vid konventionell träning.
Det är inte bara musklerna ( lokalt) som behöver återhämta sig utan även kroppen i övrigt.
4 Författarna anser denna metod vara överlägsen konventionell träning i endast en aspekt: muskeltillväxt. Man anser att den konventionella träningen är en kompromiss mellan styrka och flexibilitet.
Om du vill testa ska du vara 100% säker på övningarna, att du verkligen kan utföra dem rätt. Du ska också se till att stretcha och/eller köra några mycket lätta set i hela rörelsebanan då flexibiliteten och muskelhälsan annars kan bli lidande. Värm också upp ordentligt både på cykel el. liknande och några set på varje övning. Läs hela boken ett par gånger först annars riskerar du att köra fast. Var beredd på att bli frustrerad p.g.a den långa vilan mellan passen efter några veckor, speciellt om du är van att träna ofta. Efter ett tag kommer du t.ex att ha 14 dar mellan samma muskelgrupper och ju längre du håller på desto längre kommer vilan att bli då du behöver längre och längre vila mellan träningstillfällena för att kunna öka i styrka och massa. Se till att vara ordentligt grundtränad. Nu orkar jag inte skriva mer. Läs boken och välkommen att fråga mer.:bpump:

Sjölin
2002-11-15, 07:07
Originally posted by Thin Lizzy
Nån som har provat eller har något
att säga om "Power Factor Training"?

Håller med Dasse till en heldel men..........

......>Jag har kör detta ett tag men jag klarar inte av att vila så mycket som de vill i boken. Jag har kommit fram till att när jag tränar så får jag ett mycket bra resultat om jag kombinerar den vanliga träningen och PF.

Men för att du skall veta måste du testa det själv.

Lycka till.....

//Sjölin

Nils
2002-11-16, 12:17
En hel del matnyttigt finns i den boken. Men om du funderar på att köpa den så rekommenderar jag starkt Siscos Train Smart! istället som har rensat bort alla de felaktigheter som Power Factor training boken är fylld av, och har lite annat matnyttigt. Han har lärt sig en del de sista tio åren.
Nils

Åse Columbus
2002-11-16, 21:44
Nils

har han nån hemsida?

Nils
2002-11-17, 11:21
Åse,
han har nog flera egentligen.
Ett par är http://www.bodybuilding.com/fun/sisco.htm
eller http://www.askmen.com/sports/precision_training/member_benefits.html
Den som jag tror möjligen kan vara "mest" hans egen är väl: http://www.precisiontraining.com/
Om du kör en google sök på Pete Sisco och Train smart så får du en hög sites om du vill se mer.
Nils

Dasse
2002-11-18, 17:41
Kul att någon mer än jag uppmärksammat Trainsmartboken. Håller på att se om det verkligen funkar så bra som det påstås, återkommer med resultat. Förhoppningsvis i Januari nå´n gång. Skulle gärna köpa maskinen ef 500 tror jag den hette.
Åse, en annan länk är explosivefitness.com