handdator

Visa fullständig version : Skulle konvux läggas ner?


Spawn
2006-04-19, 22:27
Skulle konvux läggas ner? jag har hört rykten för och imot någon som kanske har lite inside info? Är rätt så intresserad då jag hade tänkt mig o läsa matte C

Big_Vik
2006-04-19, 22:30
Ja nedläggning av KOMVUX ( ;) ) är väl på gång, men jag kan inte tänka mig att det sker helt oförhappandes, utan snarare succesivt. Vad har du hört för skäl till nedläggningen? har själv ett antal kurser jag vill läsa upp...

Spawn
2006-04-19, 22:31
Ja nedläggning av KOMVUX ( ;) ) är väl på gång, men jag kan inte tänka mig att det sker helt oförhappandes, utan snarare succesivt. Vad har du hört för skäl till nedläggningen? har själv ett antal kurser jag vill läsa upp...

typ att det är för många som vill in och de har problem med folk som vill läsa upp och folk som vill börja läsa. De skulle typ börja med att bara ta in folk med IG och folk som inte läst kursen förut men sen hörde jag att de skulle lägga ner allt NÅGON HJÄLP TILL!

grisbil3n
2006-04-19, 22:32
Jag har 200 eller om det är 250 p kvar men jag känner ingen panik. Det handlar om år inte månader. DÄremot så kan väl enskilda komvuxskolor eller vad dom kallas läggas ner.

Spawn
2006-04-19, 22:33
Jag har 200 eller om det är 250 p kvar men jag känner ingen panik. Det handlar om år inte månader. DÄremot så kan väl enskilda komvuxskolor eller vad dom kallas läggas ner.

hoppas det stämmer för annars ligger man pyrt till..vill ju in på högskolan vettu ;)

Big_Vik
2006-04-19, 22:33
typ att det är för många som vill in och de har problem med folk som vill läsa upp och folk som vill börja läsa. De skulle typ börja med att bara ta in folk med IG och folk som inte läst kursen förut men sen hörde jag att de skulle lägga ner allt NÅGON HJÄLP TILL!

Det är ju helt förjävligt. Vad ska man göra åt det? För att gardera mig bör jag alltså fixa IG i de kurser jag vill läsa upp sedan?

grisbil3n
2006-04-19, 22:34
hoppas det stämmer för annars ligger man pyrt till..vill ju in på högskolan vettu ;)

Annars har du folkhögskola, vore lite lustigt om dom körde en kollektiv rumpkörning på alla som gått ut gymnasiet med bristfälliga betyg.

Spawn
2006-04-19, 22:35
Det är ju helt förjävligt. Vad ska man göra åt det? För att gardera mig bör jag alltså fixa IG i de kurser jag vill läsa upp sedan?

typ det är vad jag hört. Men någon kolo medlem måste fan veta..aldrig läst en tråd utan ett vettigt svar!

grisbil3n
2006-04-19, 22:36
typ det är vad jag hört. Men någon kolo medlem måste fan veta..aldrig läst en tråd utan ett vettigt svar!

Komvux kommer att ryka, så mycket vet jag. Min farsa jobbar med det där lite halvt. Men det kommer inte ske i en handvändning.

Math
2006-04-19, 22:38
Jag har hört att det skiljer mellan dom olika komunerna. Vissa har redan lagt ner, andra kommer ha det kvar i flera år framåt.

Dumleman
2006-04-19, 22:38
Är ju inflation i betygssystemet och folk som går komvux och läser upp ämnen de hade vg i minskar den inte precis.

Big_Vik
2006-04-19, 22:40
typ det är vad jag hört. Men någon kolo medlem måste fan veta..aldrig läst en tråd utan ett vettigt svar!

Jag har åsse hört det. Men säg att man tar ett IG en kurs. Kan man då läsa upp den till MVG i efterhand, om man har MVG-kunskaperna? Det låter lite konstigt, för då lär det ju bli typ 20 % fler IG:n eller något på Gymnasiet? Kanske man bara får läsa upp IG till G, men det låter ju ännu jävligare.

Vems hus är det man ska bränna ner för det här?

Big_Vik
2006-04-19, 22:41
Är ju inflation i betygssystemet och folk som går komvux och läser upp ämnen de hade vg i minskar den inte precis.

Nej, men frågan är vilken skada det gör?

Nå äre väl själve faan att ni ska lyckas göra en arg såhär på kvällskvisten *grr27* ;)

Math
2006-04-19, 22:43
Jag har åsse hört det. Men säg att man tar ett IG en kurs. Kan man då läsa upp den till MVG i efterhand, om man har MVG-kunskaperna? Det låter lite konstigt, för då lär det ju bli typ 20 % fler IG:n eller något på Gymnasiet? Kanske man bara får läsa upp IG till G, men det låter ju ännu jävligare.

Vems hus är det man ska bränna ner för det här?

Du kommer alltid ha möjlighet att läsa upp ett IG till ett G. Det är skolans skyldighet att ge dig behörighet till att läsa vidare på Högskola.

Frågan är bara om man kan läsa upp ett G till ett MVG? Annars kommer Högskoleprovet bli mycket mer intressant.

Spawn
2006-04-19, 22:44
på tal om högskoleprovet är det som det låter man gör ett prov för att se om man kommer in på högskolan?

Big_Vik
2006-04-19, 22:46
Du kommer alltid ha möjlighet att läsa upp ett IG till ett G. Det är skolans skyldighet att ge dig behörighet till att läsa vidare på Högskola.

Frågan är bara om man kan läsa upp ett G till ett MVG? Annars kommer Högskoleprovet bli mycket mer intressant.

Asså. Det här kommer ju som en snorig salivdusch i anletet på alla de som verkligen vill studera. Okej, att de hade chansen under hela gymnasiet men vad fan kan inte ha hänt liksom? Man kan ha haft familjeproblem, fått i röven av farsan varje kväll, eller div. andra saker som gjort en mindre villig till att plugga. Ska man då dömas resten av livet för det? Får jag tag på idioterna som fått igenom det här...... *grr27*

Princy
2006-04-19, 22:47
Vad jag har hört är att man i framtiden inte kommer att ha möjlighet att läsa upp ämnen från t.ex. VG till MVG på Komvux. Detta gäller det att man skulle ha tillgång till lärare och lektioner som en hel kurs. Man kommer troligtvis kunna fortsätta att göra prövningar för 500 kr, och läsa upp ämnen på egen hand.

Har du IG i ett ämne har du däremot gratis tillgång till både lärare och lektioner. Likaså är då prövningarna gratis. Så satsa på IG. ;)

Spawn
2006-04-19, 22:47
Asså. Det här kommer ju som en snorig salivdusch i anletet på alla de som verkligen vill studera. Okej, att de hade chansen under hela gymnasiet men vad fan kan inte ha hänt liksom. Man kan ha haft familjeproblem, fått i röven av farsan varje kväll, eller div. andra saker som gjort en mindre villig till att plugga. Ska man då dömas resten av livet för det? Får jag tag på idioterna som fått igenom det här...... *grr27*


Du är en jävel på GAY snacket talar du av erfarenhet kanske? :booty:

Dumleman
2006-04-19, 22:49
Asså. Det här kommer ju som en snorig salivdusch i anletet på alla de som verkligen vill studera. Okej, att de hade chansen under hela gymnasiet men vad fan kan inte ha hänt liksom? Man kan ha haft familjeproblem, fått i röven av farsan varje kväll, eller div. andra saker som gjort en mindre villig till att plugga. Ska man då dömas resten av livet för det? Får jag tag på idioterna som fått igenom det här...... *grr27*
Saken är ju den att komvux bidrar till de höga betygssnitt som behövs för diverse högskolekurser. Tas komvux bort så sänks snittet och fler kan då söka direkt till högskola.

Loke
2006-04-19, 22:50
Är ju inflation i betygssystemet och folk som går komvux och läser upp ämnen de hade vg i minskar den inte precis.

Fast det där ser inte jag som ett skäl att lägga ner komvux. Om man bara gjorde det omöjligt att läsa om kurser där man fått godkänt i så slipper man ju det problemet.

Big_Vik
2006-04-19, 22:50
Vad jag har hört är att man i framtiden inte kommer att ha möjlighet att läsa upp ämnen från t.ex. VG till MVG på Komvux. Detta gäller det att man skulle ha tillgång till lärare och lektioner som en hel kurs. Man kommer troligtvis kunna fortsätta att göra prövningar för 500 kr, och läsa upp ämnen på egen hand.

Har du IG i ett ämne har du däremot gratis tillgång till både lärare och lektioner. Likaså är då prövningarna gratis. Så satsa på IG. ;)

Var hade du för källa på denna hörsägen? :) Okej att man inte kan få lärarhjälp, men det var ju bra att man åtminstonne får en andra chans. Men 500 kr? Tror de man är gjord av pengar eller? *grr*

Haha. Ser framför mig hur frånvaron i de svenska gymnasieskolorna ökar med 70 % och IG:na med minst lika mycket. :D

Math
2006-04-19, 22:51
Asså. Det här kommer ju som en snorig salivdusch i anletet på alla de som verkligen vill studera. Okej, att de hade chansen under hela gymnasiet men vad fan kan inte ha hänt liksom? Man kan ha haft familjeproblem, fått i röven av farsan varje kväll, eller div. andra saker som gjort en mindre villig till att plugga. Ska man då dömas resten av livet för det? Får jag tag på idioterna som fått igenom det här...... *grr27*

Jaa kan inte göra annat än att hålla med. Har varit så för mig men finns liksom inget man kan göra då. Bara att hoppas att komvux finns kvar annars blir det väll att ta ett år att plugga till högskoleprovet och sedan söka in på det (lockar verkligen inte!).

Spawn
2006-04-19, 22:53
500kr är dyrt om man har några ämnen att plugga upp.
Aja allt för mig GOD natt på er alla biffs! :sleep:

Big_Vik
2006-04-19, 22:57
Fast det där ser inte jag som ett skäl att lägga ner komvux. Om man bara gjorde det omöjligt att läsa om kurser där man fått godkänt i så slipper man ju det problemet.

Åsse skulle alla ordna sig ett präktigt IG bara för att de har 12 andra ämnen parallellt och inte har orkat med att fixa det högre betyg som de var kapabla till?

Varför inte ta bort studiepengarna istället? Det är väl det värsta? Folk som anmäler sig till 10 kurser och går på ca en lektion i veckan för pengarnas skull. Jag betalar gärna för min undervisning bara jag kan få läsa upp till det betyg jag vill ha.

Big_Vik
2006-04-19, 23:02
Du är en jävel på GAY snacket talar du av erfarenhet kanske? :booty:

Vilket syftade du på? Salivdusch är en typ av metafor. Försöker lära av forumets raggarkung (Metal Boy) och det där andra om att få i röven av farsan har jag snappat upp av Jense någon gång, har jag för mig, :D så ta och fråga honom istället. hehe

Princy
2006-04-19, 23:10
Var hade du för källa på denna hörsägen? :) Okej att man inte kan få lärarhjälp, men det var ju bra att man åtminstonne får en andra chans. Men 500 kr? Tror de man är gjord av pengar eller? *grr*

Haha. Ser framför mig hur frånvaron i de svenska gymnasieskolorna ökar med 70 % och IG:na med minst lika mycket. :D

Redan nu kostar en prövning 500 kr, förutom för de som har IG. Det är väl bara denna hösten som det kommer att vara möjligt att läsa upp ett betyg över IG till ett högre med lärare och lektioner? Hela skolsystemet håller ju på att ändras, så därför kommer kanske komvux att spela en mindre betydande roll i framtiden.

HenrY
2006-04-19, 23:13
Det skumma är ju att IG nästan är bättre i vissa fall än G.

Låt säga att man satsar på att få MVG i Svenska och Engelska, men är sämre på Matte vilket gör att för att få ett G eller VG så måste man offra MVG´na i SV och ENG.
Varför inte då istället satsa på att få MVG i SV och ENG och sedan plugga upp IG i Matte till högre betyg?

Skumt....

Big_Vik
2006-04-19, 23:26
Saken är ju den att komvux bidrar till de höga betygssnitt som behövs för diverse högskolekurser. Tas komvux bort så sänks snittet och fler kan då söka direkt till högskola.

Är du säker? Jag kan köpa dina tankegångar lite halvt sådär men bevärdigar du inte den incestassrapade gossen få en andra chans t.ex.? Nu är det ju lite svårt att gissa sig till vilka som har någon som helst skälig anledning till att få gå på komvux, men jag tycker att även den som sent kom på att han/hon ville studera inte ska behöva utstå samhällets pissfloder.

Ta en intelligent ung man som Bolio t.ex. En kille som hoppade av innan halva gymnasiet för att ägna sig åt saker många skulle kalla för dumheter, (Bolio får väl själv ge exempel om han så vill, jag känner mig å min sida inte tvingad) men som nu läser psykologi på Stockholms Universitet tack vare Komvux när det fungerar som bäst. Jag tillskriver honom inte hans självproklamerade gudomlighet, men det är exakt sådana som honom jag vill ska styra det framtida Sverige, inte en finansminister som aldirg läst ekonomi eller inte ens klarar av att säga rakt ut vad han tycker ("de är så jävla slöa"). Men de stendumma byråkratfjollorna utan realitetsperspektiv som beslutat att döda Komvux verkar ju istället vilja se Bolios gelikar styrka runt på okynnesfärder i förorterna ?

Förlåt Bolio, om jag avslöjat för myche om ditt privatliv, men jag skrev i tron om att jag sett dig berätta om dessa saker förut, och jag tycker att din "vändning" eller vad man nu ska kalla det var ett bra exempel som passade bra in i det jag ville säga.

Spawn
2006-04-20, 05:46
Vilket syftade du på? Salivdusch är en typ av metafor. Försöker lära av forumets raggarkung (Metal Boy) och det där andra om att få i röven av farsan har jag snappat upp av Jense någon gång, har jag för mig, :D så ta och fråga honom istället. hehe


YEA righ throw the shit on someone els stand for that you are a smygbög hehe skoja lite men då hajar jag!

Tricklev
2006-04-20, 06:38
Fan ni har ju bara hört rykten, komvux kommer finnas kvar, var inte oroade.

Spawn
2006-04-20, 07:33
Fan ni har ju bara hört rykten, komvux kommer finnas kvar, var inte oroade.

Precis vad jag ville höra!

keffat_liv
2006-04-20, 09:10
Ja nedläggning av KOMVUX ( ;) ) är väl på gång, men jag kan inte tänka mig att det sker helt oförhappandes, utan snarare succesivt. Vad har du hört för skäl till nedläggningen? har själv ett antal kurser jag vill läsa upp...

skälet till att det läggs ner är att det kostar för mycket pengar. Man vill istället satsa mer på skolan redan tidigare så att folk inte får ig osv.

keffat_liv
2006-04-20, 09:11
Precis vad jag ville höra!

Har hört från lärare på högskola osv att det helt klart kommer läggas ner. Tror det var om 2 år.

Big_Vik
2006-04-20, 09:12
Fan ni har ju bara hört rykten, komvux kommer finnas kvar, var inte oroade.

Tjeeeenare, leget? Va haderu för kella på de der påståendet?

keffat_liv
2006-04-20, 09:15
Har hört från lärare på högskola osv att det helt klart kommer läggas ner. Tror det var om 2 år.

har även sett politiker snacka om d på tv.