handdator

Visa fullständig version : kreatin m.m.


Mr A
2006-04-19, 22:19
Om man bara tar kreatin vid ett tillfälle, när är det då viktigast? Direkt efter träning?

Och vad är att föredra mellan dessa livsmedel när man försöker få i sig fibrer? Knäckebröd eller havregryn?

devi
2006-04-19, 22:37
Före träningen.

HenrY
2006-04-19, 23:22
Före träningen.

Borde inte inlagringen vara som bäst efter ett avslutat hårt pass?

Då även om man kör "normalt" med en efterträningsshake?

stenis
2006-04-19, 23:59
Borde inte inlagringen vara som bäst efter ett avslutat hårt pass?

Då även om man kör "normalt" med en efterträningsshake?

Exagt, ihop med kolhydraterna.

Ingen höjdare att ta kreatin utan kolhydrater, tas inte upp i närheten lika bra då.

Ninjasmurf
2006-04-20, 05:04
Kör alltid med kreatin i min kolhydratdrink efter träning, enda gången jag tar kreatin.

devi
2006-04-20, 07:57
Borde inte inlagringen vara som bäst efter ett avslutat hårt pass?

Då även om man kör "normalt" med en efterträningsshake?
Jag skulle aldrig ta mitt kreatin efter träningen. Totalt meningslöst då mitt kreatin tas upp direkt av kroppen. Fast han kanske har ett annat kreatin?

devi
2006-04-20, 07:58
Exagt, ihop med kolhydraterna.

Ingen höjdare att ta kreatin utan kolhydrater, tas inte upp i närheten lika bra då.
Det är ju grymt svårt att få i sig en liten mängd snabba kolhydrater i vätska innan träningen. *rolleyes*

Davil
2006-04-20, 08:33
Jag skulle aldrig ta mitt kreatin efter träningen. Totalt meningslöst då mitt kreatin tas upp direkt av kroppen. Fast han kanske har ett annat kreatin?

Kreatinmonohydrat är inget som är direktverkande precis vid intaget. Man bygger upp ett förråd i kroppen så det är knappast totalt meningslöst med intag efter träningen.

Om något, så tror jag att kroppen tar upp kreatinet lättare om man tar det efter träningspasset än före. Att sprida ut intaget på 3-4ggr/dagligen är ett välbeprövat upplägg som fungerar annars.

il_Duce
2006-04-20, 08:48
Jag blandar kreatinet i min gainer drink (lite mer pulver än den portionen som är angivet på förpackningarna). Jag tar halva drinken innan passet, och halva efter. Det tycker jag fungerar jävligt smidigt...

TheJaff
2006-04-20, 09:15
Jag blandar kreatinet i min gainer drink (lite mer pulver än den portionen som är angivet på förpackningarna). Jag tar halva drinken innan passet, och halva efter. Det tycker jag fungerar jävligt smidigt...+1

stenis
2006-04-20, 10:08
Jag skulle aldrig ta mitt kreatin efter träningen. Totalt meningslöst då mitt kreatin tas upp direkt av kroppen. Fast han kanske har ett annat kreatin?

Vad har du för kreatin då? Aldrig monohydrat iaf.

Det är ju grymt svårt att få i sig en liten mängd snabba kolhydrater i vätska innan träningen. *rolleyes*

Har jag aldrig sagt något om, eller hur? Läs! Dock så har de flesta sitt kolhydrat i efterdrinken. Spelar ingen roll när man tar sitt monohydrat, så länge man tar de tillsammans med kolhydrater.

shadowfire
2006-04-20, 17:00
Direkt efter skulle jag föredra, men vill du få ut något av kreatinet så hade jag spritt ut det på hela dagen... på så vis har du hela tiden "förrådet påfyllt" tills det är dags att börja kötta. Som ovan Davil skrev, håll flödet jämt. Det är dock definitivt ingen nackdel att trycka in skiten i musklerna och få lite snålskjuts med snabba kollisar direkt efter ett pass.

fonzie
2006-04-20, 17:49
Kör alltid med kreatin i min kolhydratdrink efter träning, enda gången jag tar kreatin.

Samma här.

Thorwaldsson
2006-04-20, 19:43
Kreatinmonohydrat är inget som är direktverkande precis vid intaget. Man bygger upp ett förråd i kroppen så det är knappast totalt meningslöst med intag efter träningen.

Om något, så tror jag att kroppen tar upp kreatinet lättare om man tar det efter träningspasset än före. Att sprida ut intaget på 3-4ggr/dagligen är ett välbeprövat upplägg som fungerar annars.

Saxat från Fairings hemsida: Dosering: 1-3 kapslar 30-60 minuter före träning.

Kan möjligtvis vara det devi använder sig av.

Davil
2006-04-20, 19:56
Saxat från Fairings hemsida: Dosering: 1-3 kapslar 30-60 minuter före träning.

Kan möjligtvis vara det devi använder sig av.
Kre-alkalyn är det du tittar på då isf.

Om någon frågar något om kreatin så är det oftast kreatin monohydrat eftersom det är den mest vanliga form.

Annars skriver man att man kre-alkalyn, kreatin citrat, kreatin pyruvat,KP3 KCG osv.

JAJJAS
2006-04-20, 20:02
Vad är det för skillnad på kre-alkalyn och kreaton monohydrat?

stenis
2006-04-20, 22:01
Vad är det för skillnad på kre-alkalyn och kreaton monohydrat?

kre-alkalyn är en stabilare form av vanligt monohydrat, det omvandlas inte till kreatinin i kontakt med vatten, kreatinin är ett verkningslöst ämne som bildas av vanligt monohydrat.

En annan skillnad är att du inte drar på dig så mycket vatten, vilket leder till att du inte ökar i vikt som du gör av monohydrat.

Kre-alkalyn tas innan träning, vanligt monohydrat tar du _oftast_ (folk gör olika men..) varje dag.

Sen har vi prisskillnaden, vanligt monohydrat är bra mycket billigare än kre-alkalyn.

devi
2006-04-20, 22:07
Saxat från Fairings hemsida: Dosering: 1-3 kapslar 30-60 minuter före träning.

Kan möjligtvis vara det devi använder sig av.
Jag använder Fairings Kre-Alkalyn. Får väl rätta mig lite där då. Tänkte inte på att trådskaparen använde monohydrat. Kanske bättre att skriva det i sitt första inlägg nästa gång?

z_bumbi
2006-04-20, 22:09
Direkt efter skulle jag föredra, men vill du få ut något av kreatinet så hade jag spritt ut det på hela dagen... på så vis har du hela tiden "förrådet påfyllt" tills det är dags att börja kötta. Som ovan Davil skrev, håll flödet jämt. Det är dock definitivt ingen nackdel att trycka in skiten i musklerna och få lite snålskjuts med snabba kollisar direkt efter ett pass.

Det tar ungefär en månad för kreatinnivåerna att sjunka till normal nivå efter att man avslutat en omgång kreatinmonohydrat, att sprida ut kreatinet för att hålla "förrådet påfyllt" är alltså troligtvis inte nödvändigt då man inte tappar något från dag till dag.

Den största (enda?) orsaken att dela upp kreainintaget är att man kan undvika ev magproblem som kan uppstå genom att sprida ut det på flera mindre doser.

stenis
2006-04-20, 22:22
Jag använder Fairings Kre-Alkalyn. Får väl rätta mig lite där då. Tänkte inte på att trådskaparen använde monohydrat. Kanske bättre att skriva det i sitt första inlägg nästa gång?

Skriver man bara "kreatin" så är det vanligt monohydrat man talar om. Är det kreatin i någon annan form t.ex pyruvat alt. alkalyn, ja då skriver man till det, men skriver någon "kreatin" så bör man utgå från att det är monohydrat, har hängt med längst, thats why.