handdator

Visa fullständig version : Kaffe innan morgonpromenad?


sstar
2006-04-19, 22:15
Är det bra att dricka en kopp kaffe innan morgonpromenaden?

Cerberus
2006-04-19, 22:16
Personligen tycker jag den fettförbrännande effekten är grymt överskattad, dricker inte kaffe alls lika mycket nu. Mest för att pigga upp lite på morgonen, dämpa aptiten en gnutta.

tinkerbell
2006-04-19, 22:24
Personligen tycker jag den fettförbrännande effekten är grymt överskattad, dricker inte kaffe alls lika mycket nu. Mest för att pigga upp lite på morgonen, dämpa aptiten en gnutta.

Några frågor till dig angående kaffet på morgonen ...

Sötar du med suketter för att hålla kcal:na 0?
kaffet + vatten = svartkaffe? eller kör du med mjölk?:P

Kanske något dumma frågor, men undrade bara.

Själv kör jag svart kaffe med ?hermetes? suketter, ligger vell endån på 0 kcal om jag inte har fel?

Cerberus
2006-04-19, 22:28
Några frågor till dig angående kaffet på morgonen ...

Sötar du med suketter för att hålla kcal:na 0?
kaffet + vatten = svartkaffe? eller kör du med mjölk?:P

Kanske något dumma frågor, men undrade bara.

Själv kör jag svart kaffe med ?hermetes? suketter, ligger vell endån på 0 kcal om jag inte har fel?

värmer en kopp vatten i mikron, i med ett par skedar snabbkaffe, rör om, dricker. :hbang:
tycker kaffet smakar vidrigare med sötningsmedel.

sstar
2006-04-19, 22:28
Några frågor till dig angående kaffet på morgonen ...

Sötar du med suketter för att hålla kcal:na 0?
kaffet + vatten = svartkaffe? eller kör du med mjölk?:P

Kanske något dumma frågor, men undrade bara.

Själv kör jag svart kaffe med ?hermetes? suketter, ligger vell endån på 0 kcal om jag inte har fel?


Svart. Men jag vet ju inte varför jag gör det egentligen... *screwy*

martynj
2006-04-19, 22:29
Jag rekommenderar proteinkaffe!

30g proteinpulver med chokladsmak i 3-5dl kaffe = SUPER!

:D

Testa det! :eating:


Angående morgonpromenaden så är ju redan fettförbränningen förhöjd i med att du går på fastande mage. Vet inte hur kaffet påverkar.

sstar
2006-04-19, 22:29
Svart. Men jag vet ju inte varför jag gör det egentligen... *screwy*

oooops... inte till mig ju

tinkerbell
2006-04-19, 22:29
värmer en kopp vatten i mikron, i med ett par skedar snabbkaffe, rör om, dricker. :hbang:
tycker kaffet smakar vidrigare med sötningsmedel.

Okej, tillbaka till min fråga... + suketterna är de vell endån 0 kcal, eller? Känner mig lite osäker hehe, så man inte pajjar fastan :P

Cerberus
2006-04-19, 22:31
Jag rekommenderar proteinkaffe!

30g proteinpulver med chokladsmak i 3-5dl kaffe = SUPER!

:D

Testa det! :eating:

ja fast om du äter mat(protein eller vad som helst som ger energi) sätter du bara käpparna i hjulen för fettförbränningspasset. Själva poängen med morgonpromenad är att man fastat över natten och har låga insulin-nivåer och därmed maximerar att energin man gör av med kommer från fettlagren.

Äter du innan morgonpromenaden skulle du lika gärna kunna göra promenaden vilken tid som helst på dygnet.

Cerberus
2006-04-19, 22:32
Okej, tillbaka till min fråga... + suketterna är de vell endån 0 kcal, eller? Känner mig lite osäker hehe, så man inte pajjar fastan :P

suketter ger ingen energi så vitt jag vet så du pajar nog inte fastan. Om de påverkar fettförbränning negativt på något annat mystiskt sätt vet jag inte.

martynj
2006-04-19, 22:37
Jo jag editade det sen :)

Men jag är osäker på hur det ligger till, är det energin som sabbar "fastande mage-stadiet"?
Eller är det intag av någonting överhuvudtaget?
Kaffe vore ju optimalt om det är energin som förstör fastande magen, knappt några kcal och lite fettförbrännande. Dessutom gott och hungerdämpande!

Cerberus
2006-04-19, 22:42
Jo jag editade det sen :)

Men jag är osäker på hur det ligger till, är det energin som sabbar "fastande mage-stadiet"?
Eller är det intag av någonting överhuvudtaget?
Kaffe vore ju optimalt om det är energin som förstör fastande magen, knappt några kcal och lite fettförbrännande. Dessutom gott och hungerdämpande!

Koffein gör att du utsöndrar adrenalin och noradrenalin vilket dämpar aptit, frisätter fett och även lite fruktos från din lever. Har också läst att adrenalin har en kvävebesparande effekt så det kan skydda mot muskelförlust under diet.

Äter du mat så frisätter kroppen insulin för att balansera blodsockret, insulin säger till kroppen att du har fått mat och sänker förbrukning av ditt fettlager.

Hoppas allt stämmer, man vet ju hur snabbt vissa faktum kan ändras efter fler studier.

martynj
2006-04-19, 23:06
Med andra ord vore koffein bara bra då! (?) :)

Ninjasmurf
2006-04-20, 05:12
Koffeintabletter är dock bättre ur fettförbrännar synpunkt.

(hittar tyvärr inte referensen)

Fredrik_S
2006-04-20, 06:11
Den ökade förbränningen nås inte av kaffe utan av koffeintabletter, däremot verkar kaffe antioxidativt. Den förbrännande effekten som koffeintabletter ger är dock extremt liten.
Det som båda gör är aptitdämpare och uppigande vilket i sig gör att du kanske går längre eller intensivare.

Absolut syftesmotverkande är att ta proteinpulver innan morgonpromenaden och ska undvikas om du vill ha effektiv fettförbränning.

Sötningsmedlet i kaffet påverkar inte fettförbräningen.

tinkerbell
2006-04-20, 07:43
Den ökade förbränningen nås inte av kaffe utan av koffeintabletter, däremot verkar kaffe antioxidativt. Den förbrännande effekten som koffeintabletter ger är dock extremt liten.
Det som båda gör är aptitdämpare och uppigande vilket i sig gör att du kanske går längre eller intensivare.

Absolut syftesmotverkande är att ta proteinpulver innan morgonpromenaden och ska undvikas om du vill ha effektiv fettförbränning.

Sötningsmedlet i kaffet påverkar inte fettförbräningen.

"Sötningsmedlet i kaffet påverkar inte fettförbräningen."

Så de går hur bra som helst att köra med de innan promenaden?

King Grub
2006-04-20, 07:49
Den ökade förbränningen nås inte av kaffe utan av koffeintabletter.

Det är den ergogena effekten som är inte uppnås till full på samma sätt av kaffe som av rent koffein, inte den lipolyta.

King Grub
2006-04-20, 07:50
"Sötningsmedlet i kaffet påverkar inte fettförbräningen."

Så de går hur bra som helst att köra med de innan promenaden?

Sötningsmedel frisätter inte insulin och ger ingen energi i praktiken.

martynj
2006-04-20, 12:13
Den ökade förbränningen nås inte av kaffe utan av koffeintabletter, däremot verkar kaffe antioxidativt. Den förbrännande effekten som koffeintabletter ger är dock extremt liten.
Det som båda gör är aptitdämpare och uppigande vilket i sig gör att du kanske går längre eller intensivare.

Absolut syftesmotverkande är att ta proteinpulver innan morgonpromenaden och ska undvikas om du vill ha effektiv fettförbränning.

Sötningsmedlet i kaffet påverkar inte fettförbräningen.

Proteinkaffet skrev jag för att det var gott, inte i syfte att inta innan morgonpromenaden. Kanske var en dum tråd att skriva det i. :em:

Fredrik_S
2006-04-20, 17:05
Det är den ergogena effekten som är inte uppnås till full på samma sätt av kaffe som av rent koffein, inte den lipolyta.

Aha!
Ergogen = Muskelprestation
lipolys = Nedbrytning av fettväv

Så de går hur bra som helst att köra med de innan promenaden?

Ja

tinkerbell
2006-04-20, 17:14
Sötningsmedel frisätter inte insulin och ger ingen energi i praktiken.

Så de är samma sak som att dricka en kopp svart kaffe utan något tillsatt?

Cerberus
2006-04-20, 17:16
Så de är samma sak som att dricka en kopp svart kaffe utan något tillsatt?

förutom att du har sötningsmedel i det så ja :)

tinkerbell
2006-04-20, 17:17
förutom att du har sötningsmedel i det så ja :)

Thanks :)