handdator

Visa fullständig version : DVD-brännare, frågor omkring


Halldin
2006-04-19, 21:54
Har beställt en DVD-brännare och tänkte ställa några förberedande frågor till någon kunnig.

Vad ska man använda för något program för att göra om exempelvis avi-filer till DVD-format som man kan bränna ut och stoppa in i en vanlig DVD-spelare?

Vilket program ska man använda för själva bränningsprocessen? Har Nero 7 f.n

Har säkert mer funderingar men kommer inte på det just nu, det är bara att ösa in information om ni känner för det.

grisbil3n
2006-04-19, 21:56
Har beställt en DVD-brännare och tänkte ställa några förberedande frågor till någon kunnig.

Vad ska man använda för något program för att göra om exempelvis avi-filer till DVD-format som man kan bränna ut och stoppa in i en vanlig DVD-spelare?

Vilket program ska man använda för själva bränningsprocessen? Har Nero 7 f.n

Har säkert mer funderingar men kommer inte på det just nu, det är bara att ösa in information om ni känner för det.

Mig veterligen så är det ett helvete att konvertera avi till DVD format. Några program känner jag inte till.

puppas
2006-04-19, 22:14
Adobe Premiere har en funktion där du kan exportera dina projekt/filmfiler till DVD.


Inga konstigheter.

Backe
2006-04-20, 08:39
kolla vad din dvd-spelare stödjer.. många klarar av att spela upp .avi filer, då är det bara att bränna ner allt som datafiler.

MasterChief
2006-04-20, 11:40
Nero Vision funkar bra att konvertera avi till DVD-format. Men det ganska lång tid. Räkna med 2 timmar för en skiva om du har en bra dator.

Piranha
2006-04-20, 11:58
Japps, konverera AVI är ingen hit.

Dels så tar det en oändlig tid om du inte har en rätt het PC.

Sen får du inget flerkanasljud med.

hasse36
2006-04-20, 12:42
Japps, konverera AVI är ingen hit.

Dels så tar det en oändlig tid om du inte har en rätt het PC.

Sen får du inget flerkanasljud med.Om filmen har AC3-ljud kan man extrahera det med tex VirtualDubMod och använda det ljudet vid authoring.

Men det tar som sagt ganska lång tid att konvertera till MPEG2 som är videoformatet för DVD-filmer. På min P4 2,6 GHz tar det i storleksordningen 2-3 timmar med TMPGEnc. Skall man finlira med VBR och flera "passes" kan det ta 8 timmar och mer.

Officer
2006-04-20, 12:45
Nästan alla nya DVD-spelare stödjer DivX/Xvid, de vanligaste formaten använda i .avifiler idag. Så har du ingen sån spelare kan det vara enormt värt att investera en 500lapp på att köpa en sån spelare, så slipper du konvertera dina AVI-filer (förutsatt att de är i DivX/Xvid).

Halldin
2006-04-20, 15:12
Det är en NEC ND-4571, om den är bra eller ej vet jag icke.

Halldin
2006-04-20, 15:18
Eller oj, nu sjönk det in att du menade DVD-spelaren i sig. :)
Det vet jag icke, det ska främst användas hos min flickvän och hon hade skaffat en ny nyligen så det är mycket möjligt.

Tack för informationen.

Halldin
2006-04-22, 17:20
Adobe Premiere har en funktion där du kan exportera dina projekt/filmfiler till DVD.


Inga konstigheter.
Kan man göra det utan att bränna ut på direkten? Säg gärna hur isf. :)