handdator

Visa fullständig version : Tool - 10 000 days.


Ninjamicke
2006-04-19, 20:57
Med tanke på Opeth tråden så tänkte jag att vi borde uppmärksamma ett jävligt uppmärksammat skivsläpp som för närvarande ligger 2 veckor bort.

Tool släpper ny skiva den 2 maj, 10 000 days heter och som ni vet var det 5 år sen suveräna Lateralus släpptes.

Vad tycker ni om singeln Vicariuos, själv älskar jag den även om den känns liiiiite enkel för att vara Tool.

Har vi några fler fans på forumet?

Math
2006-04-19, 21:43
Har vi några fler fans på forumet?

Nej :D

devi
2006-04-19, 21:44
Verkar inte som det.

grisbil3n
2006-04-19, 21:46
icke *popcorn*

Rock'nRoll
2006-04-19, 21:56
Nope

Spiffy
2006-04-19, 21:57
Ja för FAN :hbang:

Sonny
2006-04-19, 21:57
Har bara hört låten Aenima och den rockar grymt hårt måste jag säga.

Krampus
2006-04-19, 22:45
Har alla album, så detta kommer att köpas likaså.

pumpare
2006-04-19, 22:49
Med tanke på Opeth tråden så tänkte jag att vi borde uppmärksamma ett jävligt uppmärksammat skivsläpp som för närvarande ligger 2 veckor bort.

Tool släpper ny skiva den 2 maj, 10 000 days heter och som ni vet var det 5 år sen suveräna Lateralus släpptes.

Vad tycker ni om singeln Vicariuos, själv älskar jag den även om den känns liiiiite enkel för att vara Tool.

Har vi några fler fans på forumet?

Jag antar att du ska till metaltown i sommar då! åh vad jag är sugen...

Edit: Fast du bodde visst i Umeå. Kanske ändå?

Überbiffen
2006-04-19, 23:47
Tool är bra.. men A Perfect Circle sjukt mycket bättre.

Überbiffen
2006-04-20, 08:10
10 000 days är :hbang: :hbang: Riktigt skön platta.

Ninjamicke
2006-04-20, 10:18
Jag antar att du ska till metaltown i sommar då! åh vad jag är sugen...

Edit: Fast du bodde visst i Umeå. Kanske ändå?

Som det ser ut nu blir det Roskilde eller Metaltown. Jag missar inte Tool, eller Opeth för den delen.

JAM
2006-04-20, 15:19
Yeah!!

tonedef
2006-04-20, 17:31
världens bästa band. vicarious är hur jävla bra som hellst tycker jag :) sen the pot är fet.

Ninjamicke
2006-04-21, 15:36
Gillar skivan hittills iaf. Men än så länge är nog Lateralus bättre... :hbang:

Vi carious är grym, men på nya skivan verkar det inte finnas nån låt i samma klass som the Grudge eller Schism.

Raisedead
2006-04-21, 16:17
skivan är skön, men gillar dom inte såå mkt, men ska se dom på metaltown ialf.. kanske blir en upplevelse...!

Ninjamicke
2006-04-21, 16:56
skivan är skön, men gillar dom inte såå mkt, men ska se dom på metaltown ialf.. kanske blir en upplevelse...!

Gillar du den här killens konst kommer du nog att göra det. http://www.alexgrey.com/

Sniggel
2006-04-23, 03:29
Tack! Detta kände jag inte till.
Var kan man få tag på singeln? Har de en version att ladda ner på hemsidan? (Dumma mig som frågar utan att kolla först)

Ninjamicke
2006-04-23, 12:06
Nope, tyvärr är den inte släppt officiellt ännu, så att berätta var går nog inte här på forumet.

Nejv
2006-04-23, 12:11
Lateralus

Krampus
2006-05-05, 13:54
Det blir inte bättre än så här. :)
Gömda medelande och hela kittet som det brukar vara.

Ninjamicke
2006-05-05, 14:46
Nej den är otroligt bra!
Så bra att jag faktiskt köpte den på butik, första skivan jag köpt på flera år...
Gillar glasögonen och 3d-bilderna skarpt :D

grisbil3n
2006-05-05, 14:50
Läste om detta albumet och det skulle ju vara så fantastiskt bra. Köpte hem den låt på skivan som enligt nån recensent skulle vara absolut bäst. Det var ju fruktansvärt dåligt, samma simpla numetalaktiga pissriff som malde på halva låten och sedan andefattig sång på det. Jag förstår inte riktigt hur folk är funtade ibland.

Hjälten
2006-05-05, 14:50
jag är faktiskt sjukt besviken på plattan. visst har den ett par sköna låtar men den har inget mot aenima/lateralus.

Hjälten
2006-05-05, 14:52
Läste om detta albumet och det skulle ju vara så fantastiskt bra. Köpte hem den låt på skivan som enligt nån recensent skulle vara absolut bäst. Det var ju fruktansvärt dåligt, samma simpla numetalaktiga pissriff som malde på halva låten och sedan andefattig sång på det. Jag förstår inte riktigt hur folk är funtade ibland.

börja med albumen aenima och lateralus om du vill uppleva tool, 10.000 Days gör dom inte rättvis

grisbil3n
2006-05-05, 14:58
börja med albumen aenima och lateralus om du vill uppleva tool, 10.000 Days gör dom inte rättvis

Tror faktiskt jag klarar mig, jag pissar inte på all metal av denna typen men det finns så pass mycket bättre grejer inom undergroundsfären eller vad fan man nu ska kalla den. Tool och dylikt är ju som metal/hårdrock/tjohej fast med ett sound (eller nåt) som är extremt polerat och förenklat för att passa den breda massan. Förstår inte alls vad det är som tilltalar egentligen. Det är väl lättlyssnat som det ska vara nu för tiden.

Hjälten
2006-05-05, 15:01
Tror faktiskt jag klarar mig, jag pissar inte på all metal av denna typen men det finns så pass mycket bättre grejer inom undergroundsfären eller vad fan man nu ska kalla den, Tool och dylikt är ju som metal/hårdrock/tjohej fast med ett sound (eller nåt) som är extremt polerat och förenklat för att passa den breda massan. Förstår inte alls vad det är som tilltalar egentligen. Det är väl lättlyssnat som det ska vara nu för tiden.

oj vilken analys från en som hört en låt från deras kanske sämsta och mest lättillgängliga album hittils:)

släng på lateralus och kom tillbaka och säg att den passar den breda massan

grisbil3n
2006-05-05, 15:02
oj vilken analys från en som hört en låt från deras kanske sämsta och mest lättillgängliga album hittils:)

släng på lateralus och kom tillbaka och säg att den passar den breda massan

Det är på gång, men jag har inte hört ett enda musikstycke från ett band inom den där svängen som har varit i närheten av någonting bra.

grisbil3n
2006-05-05, 15:07
Jahapp, nej du jag vet faktiskt inte vad som är speciellt med detta. Fruktansvärt alldagligt. Men nu ska jag lämna er ifred...

Ninjamicke
2006-05-05, 15:39
Jahapp, nej du jag vet faktiskt inte vad som är speciellt med detta. Fruktansvärt alldagligt. Men nu ska jag lämna er ifred...


Det behöver du ju inte göra =)
Är väl bara kul med olika personers åsikter i frågan, håller med tidigare åsikter om att 10k days är hittils sämst, men jag är tool-frälst och upptäcker fortfarande nya bra saker med dom hela tiden, kanske framförallt på Lateralus.

Dock blir jag nyfiken, vad lyssnar du helst på själv?

Krampus
2006-05-05, 15:48
Läste om detta albumet och det skulle ju vara så fantastiskt bra. Köpte hem den låt på skivan som enligt nån recensent skulle vara absolut bäst. Det var ju fruktansvärt dåligt, samma simpla numetalaktiga pissriff som malde på halva låten och sedan andefattig sång på det. Jag förstår inte riktigt hur folk är funtade ibland.


Haha...
Tool är inget band man bara laddar hem en låt och bara börjar sjunga med i direkt.
Det är svårt att bara lyssna på en låt när albumen är skapade som sammanhängande epos.
Det är inte skapat för hit-listor och absolut inte nu-metal.
Det tar lite tid att sätta sig in i, men du får klart tycka vad du vill efter att ha lyssnat på en låt... :)

Krampus
2006-05-05, 15:49
Tror faktiskt jag klarar mig, jag pissar inte på all metal av denna typen men det finns så pass mycket bättre grejer inom undergroundsfären eller vad fan man nu ska kalla den. Tool och dylikt är ju som metal/hårdrock/tjohej fast med ett sound (eller nåt) som är extremt polerat och förenklat för att passa den breda massan. Förstår inte alls vad det är som tilltalar egentligen. Det är väl lättlyssnat som det ska vara nu för tiden.
Du är helt, helt, helt fel ute...

grisbil3n
2006-05-06, 07:04
Det behöver du ju inte göra =)
Är väl bara kul med olika personers åsikter i frågan, håller med tidigare åsikter om att 10k days är hittils sämst, men jag är tool-frälst och upptäcker fortfarande nya bra saker med dom hela tiden, kanske framförallt på Lateralus.

Dock blir jag nyfiken, vad lyssnar du helst på själv?

En hel del, hård hårdrock primärt. Sen gärna lite äldre rock, folkmusik av lite olika slag och en drös annan skit.

Du är helt, helt, helt fel ute...

Njaeh, inte helt i varje fall. Det finns inte ett arrangemang, riff eller annat som är originellt eller intressant i dom låtarna jag hört, men det kan jag ju inte hävda med bestämdhet heller. Men folk med lite mer ädel musiksmak håller nog med mig :P

Purren
2006-05-06, 12:17
Tool är sjukt bra. Och jag gillar inte ens rock.

pumpare
2006-05-06, 13:19
En hel del, hård hårdrock primärt. Sen gärna lite äldre rock, folkmusik av lite olika slag och en drös annan skit.
För att hård hårdrock/endrösannanskit är ju inte en breda genrer eller så... du kanske kan ta några exempel på band/artister du gillar?!

Krampus
2006-05-06, 19:36
Njaeh, inte helt i varje fall. Det finns inte ett arrangemang, riff eller annat som är originellt eller intressant i dom låtarna jag hört, men det kan jag ju inte hävda med bestämdhet heller. Men folk med lite mer ädel musiksmak håller nog med mig :P

Alltså jag tycker raka motsatsen till dig.
Tool har funnits sedan 1990 , första EP:n kom 1992 (Opiate) och jag tror jag köpte min första skiva 1994 (Undertow), jag spelade den så mkt att jag fick köpa en ny då jag slet ut den.
Deras musik är inte alls riffbaserad, förän nu på senaste plattan då det dykt upp endel hammrande riff, men musiken är inte riffbaserad. Det är proggresivt. Det är halva basgångar, snabba stopp och takter som jag aldrig hört ngt annat band framföra. Opeths låtuppbyggnad påminner endel om Tools.
Ändå är de svåra att kategorisera och jag ser ingen nödvändighet i det heller.
Funk, Rock, Metal, Progg whatever.

Men Tool är så mkt mer än bara hur dem låter...
Dem är kanske det mörkaste bandet jag känner till, lyssna på låtarna "Stinkfist" och "Prison sex" (Gamla låtar). Prisonsex är lite "catchy" i melodin, men när du börjar lyssna på texten är den allt annat än söt..
Dem är onda utan att för den delen behöva låta som en distad traktor kompat av en bergborr med en utsvulten och dräktig marskatt på sång...
Samtidigt har de en sjukt rolig humor som du kan höra i "Der eier von satan" och "Disgustipated".
Det är en hel del filosofi och de har influerats mkt av ståuppkomikern Bill Hicks, vilket du både kan höra i samplingar och texter. Låten Aenema är en ståupptext av Bill Hicks.
Nu har jag bara skrapat lite på ytan av vad Tool är och nu får du lära dig lite själv din känguru och Before you point the finger
You should know that
I’m the man,
And if I’m the man,
Then you’re the man, and
He’s the man as well so you can
Point that fuckin’ finger up your ass.... ;)


10,000 days bara växer och växer för varje gång jag lyssnar på den. :)

Sniggel
2006-05-07, 01:03
Hur kan man tycka att tool passar sig för "den breda massan" :confused:
Visserligen är deras nya album mycket mer mainstream och lättare att lyssna in sig på än deras föregående, men det där var en rejäl överdrift.
Det hade räckt med att säga att du inte tycker om tool, grisbil3n, det får du lov att tycka.

Ninjamicke
2006-05-07, 03:29
Alltså jag tycker raka motsatsen till dig.
Tool har funnits sedan 1990 , första EP:n kom 1992 (Opiate) och jag tror jag köpte min första skiva 1994 (Undertow), jag spelade den så mkt att jag fick köpa en ny då jag slet ut den.
Deras musik är inte alls riffbaserad, förän nu på senaste plattan då det dykt upp endel hammrande riff, men musiken är inte riffbaserad. Det är proggresivt. Det är halva basgångar, snabba stopp och takter som jag aldrig hört ngt annat band framföra. Opeths låtuppbyggnad påminner endel om Tools.
Ändå är de svåra att kategorisera och jag ser ingen nödvändighet i det heller.
Funk, Rock, Metal, Progg whatever.

Men Tool är så mkt mer än bara hur dem låter...
Dem är kanske det mörkaste bandet jag känner till, lyssna på låtarna "Stinkfist" och "Prison sex" (Gamla låtar). Prisonsex är lite "catchy" i melodin, men när du börjar lyssna på texten är den allt annat än söt..
Dem är onda utan att för den delen behöva låta som en distad traktor kompat av en bergborr med en utsvulten och dräktig marskatt på sång...
Samtidigt har de en sjukt rolig humor som du kan höra i "Der eier von satan" och "Disgustipated".
Det är en hel del filosofi och de har influerats mkt av ståuppkomikern Bill Hicks, vilket du både kan höra i samplingar och texter. Låten Aenema är en ståupptext av Bill Hicks.
Nu har jag bara skrapat lite på ytan av vad Tool är och nu får du lära dig lite själv din känguru och Before you point the finger
You should know that
I’m the man,
And if I’m the man,
Then you’re the man, and
He’s the man as well so you can
Point that fuckin’ finger up your ass.... ;)


10,000 days bara växer och växer för varje gång jag lyssnar på den. :)


Bästa inlägget jag någonsin läst på kolozzeum!!!
En av Tools många fördelar är att dom absolut inte är "mainstream", snarare tvärtom... Själv har man hört så pass mkt "klassisk hårdrock" att man till slut tröttnar.
En sak jag vet, och jag lovar att det skulle vara sant, är att tool skulle vara precis samma band som dom är idag oavsett om dom hade sålt 18 miljarder skivor eller inte. Det är betryggande!

grisbil3n
2006-05-07, 05:50
Alltså jag tycker raka motsatsen till dig.
Tool har funnits sedan 1990 , första EP:n kom 1992 (Opiate) och jag tror jag köpte min första skiva 1994 (Undertow), jag spelade den så mkt att jag fick köpa en ny då jag slet ut den.
Deras musik är inte alls riffbaserad, förän nu på senaste plattan då det dykt upp endel hammrande riff, men musiken är inte riffbaserad. Det är proggresivt. Det är halva basgångar, snabba stopp och takter som jag aldrig hört ngt annat band framföra. Opeths låtuppbyggnad påminner endel om Tools.
Ändå är de svåra att kategorisera och jag ser ingen nödvändighet i det heller.
Funk, Rock, Metal, Progg whatever.

Men Tool är så mkt mer än bara hur dem låter...
Dem är kanske det mörkaste bandet jag känner till, lyssna på låtarna "Stinkfist" och "Prison sex" (Gamla låtar). Prisonsex är lite "catchy" i melodin, men när du börjar lyssna på texten är den allt annat än söt..
Dem är onda utan att för den delen behöva låta som en distad traktor kompat av en bergborr med en utsvulten och dräktig marskatt på sång...
Samtidigt har de en sjukt rolig humor som du kan höra i "Der eier von satan" och "Disgustipated".
Det är en hel del filosofi och de har influerats mkt av ståuppkomikern Bill Hicks, vilket du både kan höra i samplingar och texter. Låten Aenema är en ståupptext av Bill Hicks.
Nu har jag bara skrapat lite på ytan av vad Tool är och nu får du lära dig lite själv din känguru och Before you point the finger
You should know that
I’m the man,
And if I’m the man,
Then you’re the man, and
He’s the man as well so you can
Point that fuckin’ finger up your ass.... ;)


10,000 days bara växer och växer för varje gång jag lyssnar på den. :)

Har botaniserat lite mer nu, även på dom äldre skivorna så är det lättlyssnat enligt min definition. Proggresivt är det inte, det är skapligt sedvanliga rockiga RIFF.Vad gäller basgångarna och takter o fan så är det inget upplägg dom är först med, men det är inte skit för den sakens skull heller. Jag kallar inte Tool för skit, men det att dom skulle vara så fantastiskt bra och originella kan jag bara inte hålla med om, det är en jävla fixidé. Men fan, nu ska inte jag jiddra nå mer, det är alltid ett helvete o disskutera musik, speciellt om man inte har samma åsikter i grunden.

Hur kan man tycka att tool passar sig för "den breda massan" :confused:
Visserligen är deras nya album mycket mer mainstream och lättare att lyssna in sig på än deras föregående, men det där var en rejäl överdrift.
Det hade räckt med att säga att du inte tycker om tool, grisbil3n, det får du lov att tycka.

Mainstream har jag inte sagt, men dom spelar ju i samma division som numetal/modern rock/etc grabbarna. Rätta mig om jag har fel.

Sniggel
2006-05-07, 09:59
Mainstream har jag inte sagt, men dom spelar ju i samma division som numetal/modern rock/etc grabbarna. Rätta mig om jag har fel.

Det där kan jag inte svara på tyvärr, har aldrig fattat vad nu-metal är eftersom alla påstår helt vitt olika saker.

Ninjamicke
2006-05-07, 10:38
Det där kan jag inte svara på tyvärr, har aldrig fattat vad nu-metal är eftersom alla påstår helt vitt olika saker.

Jag vet inte heller vad det är, men jag tror att Linkin Park var ett sånt band, även Limp bizkit??

Att jämföra tool med såna band är som att ställa upp i F1 lopp med cykel, dumt och onödigt. Dessutom är F1 och cyklar helt olika saker =)

dynamo
2006-05-07, 10:50
Det där kan jag inte svara på tyvärr, har aldrig fattat vad nu-metal är eftersom alla påstår helt vitt olika saker.

Wikipedia brukar komma rätt nära sanningen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nu-metal

Lista över band som där klassas som nu-metal:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nu_metal_musical_groups

Tool står med som ett av banden som stått som inspirationskälla för nu-metal.

carlsm
2006-05-10, 22:31
Jag orkar inte läsa alla inlägg.....vill bara tillägga: Aaahhh, helt fantastiskt underbart....det bästa jag någonsin hört! I alla fall på riktigt, riktigt länge. Man vill bara liksom sväva iväg...

Måste se dem på Metal Town i Göteborg, 7 juli. Har egentligen inte hört dem förut men haft för mig att jag inte gillat dem. Är deras tidigare album i samma stil?