handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt med uppvärmning o stretching?


shadowfire
2006-04-19, 20:37
Dessa gyminstruktörer är för roliga... samtliga som jag har stött på nu har pratat om att 10 min uppvärmning på t.ex. cykel är ett måste före ett styrketräningspass och stretching efteråt är ett måste för optimal muskelutveckling (för styrka o massa).

Döm min skeptism mot det. Själv stretchar jag aldrig och uppvärmning kör jag på den specifika övningen, på låg vikt så kroppen ställer om till styrka och jag får upp blodcirkulationen o värmen och jag börjar alltid med övningar som aktiverar stora muskelgrupper.

Gör jag helt galet? Vad gör ni andra styrkebiffar i praktiken?
Kan tilläggas att mitt mål är att bygga massa och styrka, inte att bli rörlig eller så.

(sorry om detta tjatats flera gånger förut, men utan sökmotor så risk för dublett...)

Timme
2006-04-19, 20:41
Jag gör precis som du och jag är övertygad om att den absolut bästa uppvärmingen är att köra några lätta set på den övningen man ska utföra sen så öka vikten tills jag når mina arbetsset. Stretchar gör jag under mina arbetsset då jag alltid använder full rörelselängd. Efter passet strechar jag aldrig. Jag är redan vigare än de flesta människor och jag behöver inte bli vigare/rörligare.

shadowfire
2006-04-19, 20:46
Kan tillägga då att jag är vig som ett kylskåp, dvs jag kan knappt röra mig utan att det knakar, brakar osv.. skulle jag gå ner i spagat skulle benen troligen gå av.. men frågan är om det hämmar byggandet något? Själva träningsrörelserna gör jag alltid strikt/fullt ut.

lauria
2006-04-19, 21:17
Kan tilläggas att mitt mål är att bygga massa och styrka, inte att bli rörlig eller så.

Ju smidigare en muskel är desto mer kan den växa. Fråga mig inte hur, det får nån med mer kunskap svara på.
Ja tror inte Coleman är så pass vig för att han tycker att det är kul direkt.
Med det menar jag att det finns ett sammanhang mellan muskelns smidighet och volymen på den.

Timme
2006-04-19, 21:49
Ju smidigare en muskel är desto mer kan den växa. Fråga mig inte hur, det får nån med mer kunskap svara på.
Ja tror inte Coleman är så pass vig för att han tycker att det är kul direkt.
Med det menar jag att det finns ett sammanhang mellan muskelns smidighet och volymen på den.

Ja fast stretching precis innan ett set gör att man blir markant svagare då man förlorar liteav gummibands effekten som finns naturligt i muskler och senor. Men om man är stel och ovvig då tror jag att det kan vara bra med stretching. Jag tror att man också kan träna sig vigare under tiden man utför en övning som tex knäböj. Genom att alltid försöka gå så djupt man kan utan att tappa formen och sträva efter att komma djupare och djupare så kommar man förmodligen till slut djupare ner i böjen än var man komm tidigare.

Timme
2006-04-19, 21:50
Kan tillägga då att jag är vig som ett kylskåp, dvs jag kan knappt röra mig utan att det knakar, brakar osv.. skulle jag gå ner i spagat skulle benen troligen gå av.. men frågan är om det hämmar byggandet något? Själva träningsrörelserna gör jag alltid strikt/fullt ut.

Somsagt jag tror att stretching kan vara bra för dig om du upplever dig sjölv som stel som ett kylskåp.

MilkmaN
2006-04-19, 21:51
Jag behöver emellanåt stretcha mina ben för att jag inte får till några bra böjar annars. Samt att jag får ont i ryggen.