handdator

Visa fullständig version : Varannan muskelgrupp under passet?


jaag
2006-04-19, 19:35
När jag kör ett pass brukar jag alltid köra olika muskelgrupp efter varje övning. Om jag t.ex kör bröst/mage/biceps ser det ut såhär:
bröst/mage/biceps/bröst/mage/biceps....
Ska jag istället köra först alla bicepsövningar, sen bröst sen mage?
Hoppas ni förstår vad jag menar.

adis
2006-04-19, 19:41
Tycker att du ska köra klart en muskelgrupp innan du hoppar på någon annan!

krilleh
2006-04-19, 19:45
Tycker att du ska köra klart en muskelgrupp innan du hoppar på någon annan!

Tycker icke jag :)

z_bumbi
2006-04-19, 20:12
Om inte de olika muskelgrupperna krockar (allt för mycket) så är det inget fel att mixa på det sättet.

Den stora fördelen är att varje muskelgrupp får mer vila utan att passet tar längre tid.

Doctor Snuggles
2006-04-19, 21:02
z_bumbi: Prexis. Brukar göra så själv. Sparar en massa tid.

Sonny
2006-04-19, 22:21
Jag brukar variera armpassen då o då genom att hoppa mellan biceps o tricpes istället för att träna klart den ena o gå till den andra, skönt som omväxling imo.

jaag
2006-04-19, 22:32
Om inte de olika muskelgrupperna krockar (allt för mycket) så är det inget fel att mixa på det sättet.

Den stora fördelen är att varje muskelgrupp får mer vila utan att passet tar längre tid.

Ja precis det är så jag resonerar. Kör:
Bröst/Biceps/Mage
Axlar/Ben/Triceps
Rygg/Bröst/Underarmar

Och det funkar hyfsat att köra vartannat.

pragmatist
2006-04-19, 22:42
Känns som man får ut mer av varje enskild övning på det sättet, man kan använda tyngre vikt etc eftersom "pre-exhaust"-effekten blir mindre. Å andra sidan minskar intensiteten en smula, så det har ju både fördelar och nackdelar. Jag är dock rätt säker på att det har fördelar ur styrkesynpunkt.

Papi
2006-04-20, 06:35
Jag gör likadant, alternerar mellan muskelgrupperna så att de får vila lite mellan övningarna.
Tråkigt att köra slut på t ex axlarna eller triceps och sedan köra bänkpress. Då blir det jobbigt...

z_bumbi
2006-04-20, 08:20
Tråkigt att köra slut på t ex axlarna eller triceps och sedan köra bänkpress. Då blir det jobbigt...

Då har du å andra sidan lagt upp ditt träningschema fel, jag skulle inte köra bänk, axlar och triceps "Set in set" (Som varianten brukar kallas) heller då de krockar för mycket för mig.

Jag kör set in set om jag är uttråkad, har ont om tid eller kör muskelgrupper som rotatorcuff, mage, vader etc i slutet av passet.

Papi
2006-04-20, 10:25
Nej, jag vet, jag brukar inte köra så. Det var ett dåligt exempel bara.
Menade nog att om jag ska försöka maxa i t ex bänk så kör jag bänk först och alla andra övningar sedan.
Har jag börjat passet med dips, kan jag ju glömma att maxa i bänken.

jaag
2006-04-21, 14:56
Känns som man får ut mer av varje enskild övning på det sättet, man kan använda tyngre vikt etc eftersom "pre-exhaust"-effekten blir mindre. Å andra sidan minskar intensiteten en smula, så det har ju både fördelar och nackdelar. Jag är dock rätt säker på att det har fördelar ur styrkesynpunkt.

Har det stora nackdelar ur byggarsynpunkt? :)

Garnax
2006-04-21, 15:59
Gör liknande, brukar lägga till en muskelgrupp som igentligen inte
hör till dagens schema som jag tränar medans mina "main" muskler får vila lite.

Funkar bra tycker jag då jag kan köra på högre vikter passet igenom