handdator

Visa fullständig version : Följder/biverkningar av energiunderskott


emmak
2006-04-19, 19:29
Vad händer eller kan hända med kroppen/hälsan om man ligger på energiunderskott?

Förutom att folk givetvis går ner i vikt och har hört att vissa tappar humöret, men det ja undrar är vad som kan hända mer? måste väl finnas risk att kroppen drabbas av något negativt eller de kanske inte händer något?

Jag kanske är otydlig men för att ta ett exempel, kan det hända något med håret eller huden eller få några hormonrubbningar eller något?, detta var bara exempel för att ni ska förstå vad jag menar.

Tacksam för svar!

maRRtin
2006-04-19, 19:34
Ligger man på extrema kaloriunderskott så kan man tappa hår, naglar och annat otrevligt.

RajtanTajtan
2006-04-19, 19:48
Att ligga på ett humant underskott är ju förmodligen bara bra, iom att det oftast är folk som är i behov av det, som gör det.

GymTT
2006-04-19, 19:49
Bitterhet, dålig motivation, inte mycket ork, småsur

Fredrik_S
2006-04-19, 19:49
För lite fett gör att kvaliten på huden och håret försämras.

Helena B
2006-04-19, 19:53
Jag får frossa.

Cerberus
2006-04-19, 19:58
Jag får frossa.
+1

Doctor Snuggles
2006-04-19, 20:17
www.anti-aging-guide.com

Man lever längre. :)

emmak
2006-04-19, 20:23
För lite fett gör att kvaliten på huden och håret försämras.

PÅ vilket sätt försämras de?..huden spricker och man tappar hår eller vad?

autowah
2006-04-19, 20:28
Det beror nog också på vilken näring man saknar. Ju mindre man äter desto viktigare att äta rätt. Man kan säkert få hormonrubbningar (tjejer, utebliven mens t.ex.), sömnproblem, vitaminbrist, urkalkat skelett och liknande. Dåligt humör, allmän svaghet och sömnproblem drabbade mig.

martynj
2006-04-19, 21:07
Lånar tråden lite.

Jag ligger runt 700kcal i energiunderskott och anser att jag sköter kosten bra.

Ligger på ca. 25-30% av energin från fett och det fett jag får i mig är för det mesta omättat.
Sedan ser jag till att få i mig 200g eller mer protein per dag, och det lyckas jag alltid med.
Resten av de kcal jag har kvar fyller jag upp med kolhydrater.

Jag har inte märkt av att mitt humör svänger nämnbart, jag går heller sällan hungrig då jag dricker mkt vatten och äter stora mängder grönsaker.

Om jag har tappat styrka eller inte på gymmet vet jag inte riktigt.. Tar nog ungefär som vanligt.

Kan nämnas att jag väger 87kg för närvarande och är 186cm lång. 19 år och man.

Finns det vissa speciella gränser du kan passera i näringsintag som gör att du börjar förlora muskelmassa? Eller är det bara proteinet som spelar roll?

jewzie
2006-04-19, 21:23
Jag har ofattbart lätt att få "blackouts" när jag reser mig upp. Blodet rusar upp i huvet och det svartnar för ögonen, man får även balanssvårigheter då. Ganska läskigt men börjar tycka det är lite coolt :D annars är man väl ganska allmänt sur, men det brukar man inte visa ;)

Cerberus
2006-04-19, 22:13
Jag får väldigt lågt blodsocker ibland, brukar lugna ner sig med någon frukt och/eller kvarg.

RajtanTajtan
2006-04-19, 22:43
Lånar tråden lite.

Jag ligger runt 700kcal i energiunderskott och anser att jag sköter kosten bra.

Ligger på ca. 25-30% av energin från fett och det fett jag får i mig är för det mesta omättat.
Sedan ser jag till att få i mig 200g eller mer protein per dag, och det lyckas jag alltid med.
Resten av de kcal jag har kvar fyller jag upp med kolhydrater.

Jag har inte märkt av att mitt humör svänger nämnbart, jag går heller sällan hungrig då jag dricker mkt vatten och äter stora mängder grönsaker.

Om jag har tappat styrka eller inte på gymmet vet jag inte riktigt.. Tar nog ungefär som vanligt.

Kan nämnas att jag väger 87kg för närvarande och är 186cm lång. 19 år och man.

Finns det vissa speciella gränser du kan passera i näringsintag som gör att du börjar förlora muskelmassa? Eller är det bara proteinet som spelar roll?


Jag tycker att ditt upplägg verkar mycket bra. Ät så mycket så att du fyller din dagsförbrukning av kalorier i vila, sen så tränar du till dig ett underskott. Det är nog det bästa, iom att det träningens förbrukade kalorier som gör en hårdare. 700 kcal i underskott är lagom, mer gör det bara onödigt jobbigt. Så länge du tajmar din näring maximalt, så ska du inte förlora några muskler.

Pepz
2006-04-19, 22:46
Jag har ofattbart lätt att få "blackouts" när jag reser mig upp. Blodet rusar upp i huvet och det svartnar för ögonen, man får även balanssvårigheter då. Ganska läskigt men börjar tycka det är lite coolt :D annars är man väl ganska allmänt sur, men det brukar man inte visa ;)

Det är tvärtom, det kan jag också känna av..

martynj
2006-04-19, 22:49
Jag tycker att ditt upplägg verkar mycket bra. Ät så mycket så att du fyller din dagsförbrukning av kalorier i vila, sen så tränar du till dig ett underskott. Det är nog det bästa, iom att det träningens förbrukade kalorier som gör en hårdare. 700 kcal i underskott är lagom, mer gör det bara onödigt jobbigt. Så länge du tajmar din näring maximalt, så ska du inte förlora några muskler.

Ah, gott att höra!

Min deff känns väldigt bra hittills, tycker jag ser starkare ut iallafall. :D
Jag tränar ganska regelbundet, styrka 2-3ggr i veckan och cardio 1-3ggr i veckan. Jag räknar med netto på mitt kcal-intag så de dagar jag tränar äter jag mer. Men allt som allt blir det ett underskott på ca. 4900kcal i veckan.
Då fortsätter jag som innan då :)