handdator

Visa fullständig version : Cortison?


Linnet
2002-11-14, 17:42
Jag har fått en Cortisonspruta för några dagar sen, för att om möjligt hjälpa läkningen av min axelskada(påverkan på senan antingen delvis bristning, skada på slemsäcken eller både och). Läkaren gav mig ett program som jag ska följa, men det jag undrar är vad gör Cortisonet i kroppen och måste jag vänta tills ömheten släppt innan jag börjar träna?

Tacksam för svar.

z_bumbi
2002-11-14, 18:29
En kortisonspruta innehåller oftast 1-2 mg kortison och det som kan vara klurigt är att området runt injektionstället kan bli försvagat så när du börjar köra igen ska du vara extra försiktig, i stort i kroppen så händer inte så mycket av en sådan dos skulle jag tro.
Fick du inte order av läkaren när du skulle börja köra ?

Linnet
2002-11-14, 18:35
Läkaren märkte att jag var ganska haj på träning och han blev nog lite entusisastisk, tror han helt enkelt glömde säga till om vilan pga att vi disskuterade rotatorcuffövningar och annat.

Givetvis kommer jag att ta det lugnt, läkaren sa lite lugnt någon vecka och sedan ner på 15 reps per övning.

Det han inte sa var om jag skulle vänta ut ömheten, kanske bäst att göra det för att vara på den säkra sidan eller?

Z-bumbi(eller någon annan) Vad gör Kortisonet på stället där det injiceras? Vad sker? Vilken effekt har det?

z_bumbi
2002-11-14, 20:28
Kortisonet är en katabol steroid, en steroid som bryter ner till skillnad från anabola steroider som bygger upp.
Meningen är säkert att kortisonet ska stoppa en inflamation i de områden som är inflamerade, nackdelen är att det även kan försvaga området där den har sprutats in.
Misstänker att du fick en mindre dos eftersom man inte är så pigg på att klubba på rejält vid första behandligen så jag tror riskerna är minimala. Vid bara en spruta vet jag inte hur stor försvagning det kan handla om, om ens någon, men du ska ju i alla fall ta det lugnt med axeln så när du känner att det är dags att börja belasta den lite tyngre igen så är effekterna antagligen helt borta.

gasoliner
2002-11-14, 21:18
cortisonet drar väl även in en del vätska till området runt skadan?

eller har jag helt fel där?

Linnet
2002-11-14, 22:17
Tror också att dosen jag fick inte var så stor då läkaren sa att om jag inte känt någon förbättring inom två veckor skulle jag ringa så han kunde få ett försök till. Någon större belastning är det givetvis inte tal om då jag är långtidsskadad och redan låg på låg belastning innan jag fick sprutan. Om sprutan ger verkan är ju tanken att den ska hjälpa mig att påskynda läkningen och därmed ge mig möjlighet att öka belastningen och därmed påskynda läkningen mer. Även om jag skulle bli bättre nu kommer det att dröja mycket länge innan jag är tillbaka på lågreps, har jag varit borta såpass länge som jag varit tänker jag inte riskera att förvärra skadan genom att träna dumdristigt.

NB Thug
2002-11-15, 09:50
Man skulle alltså kunna säga att cortison är rena injektioner av vekhet. :D