handdator

Visa fullständig version : inte äta på 4 1/2 timme


Skrollovicz
2006-04-19, 18:32
Nu har jag varit i väg på skolarbete och inte ätit på 4 och en halv timme. Hur destruktivt är detta, hur katabol är jag nu? Och ska man äta ett stort mål på en gång?

MVH Skrollovicz

maRRtin
2006-04-19, 18:35
Känner du inte hur dina muskler krymper?!?
Det gör man du direkt, efter 3 timmar så bara smäller det till och man riktigt ser hur vågen sjunker.

:D

keffat_liv
2006-04-19, 18:36
4½ timme är ingenting. Har en 5 timmars och en 6 timmars period jag inte äter på varje skoldag.

devi
2006-04-19, 18:52
Är du seriös eller?

Cerberus
2006-04-19, 19:02
Knappast nåt att oroa sig för, kroppen vore ju ganska värdelös om man genast förlorade alla muskler om man äter lite mer sällan. Det händer ibland att det dröjer upp till 4 timmar innan jag käkar, följer dock 3 timmars-regeln så mycket jag kan dock.

Skrollovicz
2006-04-19, 19:10
Är du seriös eller?
Ja?

Mental
2006-04-19, 19:23
Tja, jag äter min sista måltid vid 17-18 och min första kring 6-7 och jag lever ännu :D

Sniggel
2006-04-19, 19:58
Om du tränar seriöst och regelbundet så bygger du bara in 10 gram muskelprotein idag istället för 11 gram (om du ätit med mindre mellanrum).
Om mitt svar är seriöst eller inte får du själv gissa ;)

Guns n hoses
2006-04-19, 21:29
Ja, jag har samma problem ibland. Käkar stor lunch i skolan kl 11. Och vissa dagar är jag inte hemma förens 5. Alltså har jag inte ätit på 6 timmar. Dock överlever jag aldrig det utan mat och köper en baguett full med saker(Kebab t.ex.) runt kl 2.


Edit: Ifall jag käkar efter 3timmarsregeln så gott som varje dag.. kanske blir 2-3 st lååånga skoldagar där det kan vara 5 timmar mellan en måltid, är detta destruktivt? Jag menar, kommer jag märka ngn markant skillnad på muskelbyggandet ifall jag skulle ätit en gång mellan där?

King Grub
2006-04-19, 21:31
Äter jag oftare än med 4-5 timmar mellan målen, så är det ett undantag.

Guns n hoses
2006-04-19, 21:33
Äter jag oftare än med 4-5 timmar mellan målen, så är det ett undantag.
w00t! :)

Jag känner verkligen hur det knorrar i magen ifall jag inte äter ngt på 5 timmar.

lauria
2006-04-19, 21:34
Äter jag oftare än med 4-5 timmar mellan målen, så är det ett undantag.
Du ser. OCh du har inte dött än ;)


Skrollovicz: Det är ingen fara, tanka på bara med "normal mat". Och du ska helst tycka om den, det blri så mkt roligare då. :D

devi
2006-04-19, 21:52
Ja?
Ska du bli Mr. Olympia eller? Vem bryr sig om sådant händer lite då och då?

negative
2006-04-19, 23:40
Äter jag oftare än med 4-5 timmar mellan målen, så är det ett undantag.

Men du har väl aldrig ansett dig vara optimal heller.....

edgen_ÖSD
2006-04-20, 00:27
Men du har väl aldrig ansett dig vara optimal heller.....

Jag tror fan inte han har det... Därmot har väl 9/10 av alla andra medlemmar här inne nämnt det :)

King Grub
2006-04-20, 04:45
Men du har väl aldrig ansett dig vara optimal heller.....

Poängen är att jag inte går och tror att jag tynar bort bara för att jag inte har munnen full med mat.

H.Emanuel
2006-04-20, 05:51
Fyfan vad folk överdriver och håller på och ska vara så optimala. Det är inte mer än mänskligt att vara utan mat några timmar ibland, man är väl ingen gödgris?. Jag efterlyser en optimalt avspänd livshållning. Vissa vågra knappt gå utanför dörren utan att ha en packning med protein med sig. Vad är det för ett liv att eftersträva egentligen? Träna och må bra förfan!

bluelight
2006-04-20, 07:01
Fyfan vad folk överdriver och håller på och ska vara så optimala. Det är inte mer än mänskligt att vara utan mat några timmar ibland, man är väl ingen gödgris?. Jag efterlyser en optimalt avspänd livshållning. Vissa vågra knappt gå utanför dörren utan att ha en packning med protein med sig. Vad är det för ett liv att eftersträva egentligen? Träna och må bra förfan!

De kanske siktar högt, de flesta i toppen har nog slitit ganska bra och lever inte ett "normalt" liv.

Mats J
2006-04-20, 10:04
Måste hålla med, var INTE för besatta. Sedan jag började träna har jag inte missat en enda måltid, alltså det har inte gått mer än MAX 3 timmar mellan måltiderna. Och då har jag tränat i 14 år. Har alltid haft en ryggsäck med diverse mat med mig. T.o.m på begravningar eller när nära anhöriga har legat på sjukhus i livshotande sjukdomar. *screwy*

En bra ledig dag för mig är när man endast sitter hemma och kan äta som man vill. Hatar när sambon eller barna vill göra något, eftersom det stör mina måltider. Har sedan jag var 17 år försökt att göra ALLT "optimalt". Aldrig drukigt, aldrig ätigt skräpmat, aldrig varit ute sent på nätterna, aldrig bränt kcal i onödan (tex gjort saker som badat, utan då ska det vara optimalt, dvs. morgonpromenader eller dyl.), skulle träna exakt en viss tid, skulle äta MINST 5-6 små mål efter träning /trots att jag tränade från 18:00-19:30, osv.. Som "tur" var slet jag av triceps för ett år sedan och har numer en mer avslappnad inställning till träning och mat.

Har "offrat" för mycket under åren, gör inte det misstaget ni också.

Skrollovicz
2006-04-20, 10:29
Äter jag oftare än med 4-5 timmar mellan målen, så är det ett undantag.Det var väl du som åt 5 måltider om dagen, var 3e timme? får inte ihop det du säger, sover du inget då eller?

King Grub
2006-04-20, 10:48
Jag äter fyra gånger om dagen ungefär.

Jag låter mig inte styras av siffror, minuter, gram och matvågar.

stocktown
2006-04-20, 11:44
Jag äter fyra gånger om dagen ungefär.

Jag låter mig inte styras av siffror, minuter, gram och matvågar.

4 gånger om dagen, räknar du med gainer efter träningen då också?

King Grub
2006-04-20, 11:54
Jag använder inga tillskott.

RajtanTajtan
2006-04-20, 11:56
Jag använder inga tillskott.


Vitargo då? Har du slutat med det och isf varför?

King Grub
2006-04-20, 11:58
Om jag behöver, dvs efter totalt tömmande extremt långa konditionspass. Efter styrketräning t ex har jag inget behov av snabba kolhydrater av typen druvsocker/maltodextrin/Vitargo, och jag har aldrig använt Vitargo efter styrketräning regelbundet.

Elias
2006-04-20, 17:30
Jag använder inga tillskott.


Där ser man.... Jag trodde du som är så kunnig var helt besatt av kosttillskott. ;)

King Grub
2006-04-20, 17:40
Det är nog därför jag inte är det...

Elias
2006-04-20, 17:41
Det är nog därför jag inte är det...


Smart! :)

RajtanTajtan
2006-04-20, 17:55
Det är nog därför jag inte är det...


Precis, det är inte tillskotten som bygger kroppen. Utan det är den näringsrika och varierade kosten. Tillskotten är onekligen ett smidigt hjälpmedel, med det kan ändå inte komma i närheten av vad riktigt bra mat gör för dina muskler.

krilleh
2006-04-20, 19:35
Måste hålla med, var INTE för besatta. Sedan jag började träna har jag inte missat en enda måltid, alltså det har inte gått mer än MAX 3 timmar mellan måltiderna. Och då har jag tränat i 14 år. Har alltid haft en ryggsäck med diverse mat med mig. T.o.m på begravningar eller när nära anhöriga har legat på sjukhus i livshotande sjukdomar. *screwy*

En bra ledig dag för mig är när man endast sitter hemma och kan äta som man vill. Hatar när sambon eller barna vill göra något, eftersom det stör mina måltider. Har sedan jag var 17 år försökt att göra ALLT "optimalt". Aldrig drukigt, aldrig ätigt skräpmat, aldrig varit ute sent på nätterna, aldrig bränt kcal i onödan (tex gjort saker som badat, utan då ska det vara optimalt, dvs. morgonpromenader eller dyl.), skulle träna exakt en viss tid, skulle äta MINST 5-6 små mål efter träning /trots att jag tränade från 18:00-19:30, osv.. Som "tur" var slet jag av triceps för ett år sedan och har numer en mer avslappnad inställning till träning och mat.

Har "offrat" för mycket under åren, gör inte det misstaget ni också.

Vad blev resulutaten då? Stor skillnad från hur du tränar nu? Intressant o se hur stor skillnad de rör sig om när man är optimal och inte

krilleh
2006-04-20, 19:36
Precis, det är inte tillskotten som bygger kroppen. Utan det är den näringsrika och varierade kosten. Tillskotten är onekligen ett smidigt hjälpmedel, med det kan ändå inte komma i närheten av vad riktigt bra mat gör för dina muskler.

Det kan det nog.. bara att de blir jäklans dyrt ;) Och drygt i längden då riktig mat oftast är godare osv

RajtanTajtan
2006-04-20, 19:42
Om de hade varit så som du säger, så hade ju folk med mycket pengar, som satsar, bara intagit kosttillskott om det hade varit bättre än mat. För det finns ju folk som gör allt och som skiter i vad som är gott, det viktiga är det som är bäst. Det är nog ingen tillfällighet att det heter just tillskott till kosten :)

King Grub
2006-04-20, 19:52
Jag kan tillägga, att jag absolut ingenting emot kosttillskott. Det kan vara ett värdefullt hjälpmedel. Och jag har heller ingenting emot att använda kosttillskott själv. Jag anser mig bara inte vara i behov av det - det är inga "anti"-tankar bakom.

JAM
2006-04-20, 21:49
Efter styrketräning t ex har jag inget behov av snabba kolhydrater av typen druvsocker/maltodextrin/Vitargo, och jag har aldrig använt Vitargo efter styrketräning regelbundet.Jag anser mig bara inte vara i behov av det - det är inga "anti"-tankar bakom.
Nu blir jag lite nyfiken här. Att inte vara i behov av snabba kolhydrater...? Är inte kroppen per definition i behov av just det efter träning? Vad ersätter du pulvren med? Och blir det inte rätt lång tid mellan påbörjad/avslutad tränining och kostintaget om du "bara" äter fyra ggr/dag?

King Grub
2006-04-21, 04:47
Nu blir jag lite nyfiken här. Att inte vara i behov av snabba kolhydrater...? Är inte kroppen per definition i behov av just det efter träning? Vad ersätter du pulvren med? Och blir det inte rätt lång tid mellan påbörjad/avslutad tränining och kostintaget om du "bara" äter fyra ggr/dag?

Mat.

Och nej, snabba behövs inte. Långsamma kolhydrater ger bättre fettförbränning och bättre prestation dagen efter. Har inte träningen bestått av timmar av intensiv konditionsträning behöver jag INTE druvsockerliknande saker.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16286667&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16131699&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

H.Emanuel
2006-04-21, 04:55
Blev också häpen när det framkom att Grub inte kör med tillskott.

myggan
2006-04-21, 10:23
Fyfan vad folk överdriver och håller på och ska vara så optimala. Det är inte mer än mänskligt att vara utan mat några timmar ibland, man är väl ingen gödgris?. Jag efterlyser en optimalt avspänd livshållning. Vissa vågra knappt gå utanför dörren utan att ha en packning med protein med sig. Vad är det för ett liv att eftersträva egentligen? Träna och må bra förfan!

:thumbup:

MikeAlex
2006-04-21, 12:22
Kan tänka mig att inställningen till hur viktigt det är att "optimera" handlar en del om inställningen till träningen. Om man tycker träningen i sig är en plåga, och bara tvingar sig dit för att bli stark, snygg, frisk eller whatever kan jag förstå att man vill ha ut så mycket som möjligt av varje pass. Om man däremot ser träningen i sig som målet, och något man tycker är kul blir det kanske inte lika viktigt.

Eller så är man som mig, att man om man bestämt sig för att göra något ger sig fan på att göra det ordentligt! Tycker nämligen det är kul o träna, men vill ändå opta så gott det går! :)

cheesian
2006-04-21, 12:51
Du behöver inte vara orolig