Visa fullständig version : Kebab
Jag undrar bara hur nyttigt kebab är, nu menar jag inte GI värde eller något sådant, utan näringsvärde, hur mkt kolhydrater, fett, protein osv det är i det.. har hört många som har sagt att det är nyttigt, och många som har sagt tvärtom..
keffat_liv
2006-04-19, 18:30
vad jag har hört (här tror jag) är att proteinet itne har vidare högt bv och att det är massa fett i. Allt som allt, skitmat.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page____6917.aspx
Min senaste kebabrulle vägde ca 700 gram:
Kcals 1350
Protein 78g
Kolhydrat 123G
Fett 60g
Men det blir nog inga rättvisa siffror ändå, det beror ju på hur den ser ut och vilka ingredienser det är mest av osv. Men en liten fingervisning kanske det ger.
mistermr
2006-04-19, 18:34
Köper man kebab på gatukök lär det inte vara nyttigt. Men gör man kebaben hemma så kan den bli nyttig. En massa proteiner (och fett).
Nu när sommraren snart är här så är det bara att grilla varje helg!
Shish kebab!
:cool:
vad jag har hört (här tror jag) är att proteinet itne har vidare högt bv och att det är massa fett i. Allt som allt, skitmat.
BV är samma som vilket kött som helst.
Fetthalten är max 22% annars får det inte kallas nötkött.
Köttet är alltså ganska fett men i övrigt som vilket nötkött som helst.
Sen är det tillbehören som kan vara luriga och det varierar något enormt vilket utbud det finns på olika ställen
Låter rätt logiskt, lite svårt att veta vem man ska lite på ibland :P Flera som har berättat att kebab är jättenyttigt för att de har hört det av någon annan.. Känns inte riktigt som en säker källa då :P
bluelight
2006-04-19, 18:42
Vitt bröd på en krulle, friterade (förhoppningsvis..) pommes på ktallrik.
Fullkornskebab :laugh:
keffat_liv
2006-04-19, 18:43
BV är samma som vilket kött som helst.
Fetthalten är max 22% annars får det inte kallas nötkött.
Köttet är alltså ganska fett men i övrigt som vilket nötkött som helst.
Sen är det tillbehören som kan vara luriga och det varierar något enormt vilket utbud det finns på olika ställen
okej. Bara hört att proteinet i kötet var skit.
Kebabkött behöver inte vara nötkött, många använder griskött som kebabkött.
Plus att fräscha pizzerior som använder sig av en "kebabmaskin" dvs där de låter kebaben åka runt på en sån där maskin där de grillas från sidan så rinner i princip allt fett av och kvar blir proteinet som är precis lika bra som vanligt köttprotein.
Så faktum är att kebab inte är så onyttigt som alla tror.
Beror ju på vad man menar med kebab...
En persisk kebab (finns massor av olika, men om vi nu tar standard versionen) dvs ett grillat köttfärsspett serverad med ris, grönsaker och eventuellt en yoghurtsdressing (tzatziki liknande) är ju inte precis onyttigt...
Kebab är optimalt.
Finns studier gjorda på det.
:eating: :eating:
Guns n hoses
2006-04-19, 21:24
Jag har gjort mkt utförliga studier nere på "Kebab-burger" på hörnet :D
Cerberus
2006-04-19, 22:12
kebab är alldeles för gott...nästa ätardag blir det!
MrKashchei
2006-04-19, 22:17
Kebab är optimalt.
Finns studier gjorda på det.
:eating: :eating:
Haop, jag har själv deltagit i ett par sådana. Dessvärre är de ganska sent schemalagda och ofta på helger men vad gör man inte för vetenskapen(?)
"Kebab-burger" i Gbg?
Kebab och grillhouse???
Kebab och grillhouse???
Heter det så nu? Fanns ett ställe som hette Kebab-Burger vid vågmästareplatsen i somras, trevliga kebab.
Heter det så nu? Fanns ett ställe som hette Kebab-Burger vid vågmästareplatsen i somras, trevliga kebab.
Fy fan vad dålig kebab det är....Kom in i matchen!! Det är ju inget rätt på det stället där!
Åk ner till avenyn, vid sidan av Honeys (uppe vid Vasa) och käka....stans bästa (eller så ska du upp till biskop)...
Fy fan vad dålig kebab det är....Kom in i matchen!! Det är ju inget rätt på det stället där!
Åk ner till avenyn, vid sidan av Honeys (uppe vid Vasa) och käka....stans bästa (eller så ska du upp till biskop)...
Då blir det biskop för det stället på avenyn du pratar om var inget vidare...
Då blir det biskop för det stället på avenyn du pratar om var inget vidare...
Skojjar du med mig? kebabhouse är bäst! Jag har inte hört om någon som inte tycker om det! Hursomhelst uppe på friskvädertorget i biskop finns ett litet gatukök som har kebab. Den e grym! men e något år sen jag ätit där, back in the days blev det alltid en kebab efter man lirat basket där uppe på sommaren...det va tider det!!!
Det här kräver en noggrann studie tror jag :)
Skall bege mig till friskväderstorget nästa gång jag är sugen.
Tycker i alla fall att "Kebab Burger" är bättre än det kebab-haket du syftar på.
www.alltomkebab.com där ser ni att pallmyra å årsta är bäst :D jag har dock bara ätit där en gång.. :eating:
virrelan
2006-04-24, 14:40
www.alltomkebab.com där ser ni att pallmyra å årsta är bäst :D jag har dock bara ätit där en gång.. :eating:
den där källan är inte pålitlig, alla vet ju att Näckrosen har den bästa kebaben *screwy*
Fan vad jag hatar den hemsida nu när jag ska deffa i 8 veckor. One down 7 to go...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.