handdator

Visa fullständig version : ½ reps


Lord_X
2002-11-14, 15:40
eller en kvarts rep eller.... allt annat än repetitioner i fullt röresleomfång.
Finns det någon vettig mening med dem? Vissa säger att man MÅSTE köra sådana för att kunna utvecklas snabbt i styrka och massa, andra säger att man måste träna i hela rörelsen annars tränar man inte alla muskelfibrer och kan därmed aldrig få en riktig råstyrka och kvalitativ massa.
Jag tränade med halva reps för en tid sen, och visst jag ökade mycket bra, bättre än nu.. men då var jag också mer eller mindre nybörjare och då ökar man ju bra ändå.
Någon som har längre erfarenheter och/eller kunskaper om det?
Ska man kanske periodisera för bästa resultat?

Åse Columbus
2002-11-14, 16:23
här har du lite om en man som använde kvarts o halv repetioner

http://sandow.crosswinds.net/Competition/Jowett/course/jowcourseindex.htm

sök annars på george jowett via www.google.com

där kan du hitta massor

http://www.naturalstrength.com/wst/wst.html

här är ett svenskt utdrag ur bk:

http://www.bk-sportsmag.se/webbshop/power_factor_training_utveckla_starka_ligament.htm

Hoppas detta hjälper lite!

z_bumbi
2002-11-14, 16:45
Åse: Jag tycker bara det låter farligt !?
Man överlastar ju kroppen med en stor vikt, att köra 12 cm i benpress t ex gör ju att man kan lasta på väldigt mycket mer än vad man vanligtvis kör med, håller ett par påstått svaga knän för det ?
Om man nu får så svaga senor och ligament av att köra bodybuilding med små vikter och många reps får man väl bara cykla in perioder med tyngre vikter och färre reps, vad jag minns om John Grimek (Nämns av power factor i B&K webshop) så tävlade han väl även i tyngdlyftning vilket utesluter att han hela tiden körde med korta rörelser.

Åse Columbus
2002-11-14, 17:02
Ingen har sagt att man ska göra det hela tiden.....fattar du väl!!!!:smash:

åse:D

hulken
2002-11-14, 17:27
när man kör halva reps så behöver man ju inte lasta på så mycket mer än vanligt,man kanske tränar ett svagt läge i lyftet,inom bänkpressen så kör vi mycket halva lyft,kör även slutpressar i power-racken,det är av flera orsaker som vi kör så,dels så får man viktvana på tyngre vikter,och man kan även träna det läget som är underutvecklat,tex före en tävling kan det vara bra att köra halva reps då man ej behöver gå ändå ner och förkortar då återhämtningstiden avsevärt och man behåller viktvanan på topp.

z_bumbi
2002-11-14, 18:26
Åse: Nä just det och då är man är inte van vid att lägga på större (I power factor dubbla) vikten mot vad man vanligtvis kör och då kan leder och ligament omöjligtvis vara förberedda på belastningen heller...

Tvivlar starkt på teorin att ligamenten skulle bli så svaga om man bara kör högreps enligt byggar modellen (8-20 reps) på lägre vikter heller för de delen men det kanske finns någon som är bra på senor och ligament som kan svara på det ?

Åse Columbus
2002-11-14, 20:32
Jag har använt detta några gånger om året.....that´s it...i 20 år...

Jag är en stark liten kvinna...visserligen kan det vara genetiskt oxå....eller?

Åse:rolleyes:

Dasse
2002-11-14, 22:51
[
Man överlastar ju kroppen med en stor vikt, att köra 12 cm i benpress t ex gör ju att man kan lasta på väldigt mycket mer än vad man vanligtvis kör med, håller ett par påstått svaga knän för det ?

Kan bara nämna att jag kört rehab med en klient (knäproblem) med hjälp av PFT-metoden med fantastiska resultat. Jag säger inte att det alltid är rätt med alla typer av skador bara att det hittills fungerat förträffligt. Tack för mig. :)

HenkeGr
2002-11-16, 00:52
Om man tar en titt på hur den genomsnittlige gymbesökaren tränar benpress och knäböj så är nog grundtipset att lära sig att träna med hela rörelsen innan man börjar experimentera med halva reptitioner.
Fast det ser coolt ut med 400+ i benpressen...

Nils
2002-11-16, 12:30
Jag har problem med tendinos i patella senan. Vilket innebär ett klart svagt knä. Det skapades av överbelastning i böjt läge och är en svår skada att komma ur men det som till slut fungerar och som beskrivs som den normala metoden är korta benpress/knäböj. Dvs partiella reps som får senan att stärkas istället for att degenera av träningen. Det är rimligt att tro att de partiella reps är mer anabola även för även friska senor.
Jag har för övrigt också spräckt(och nu plockat bort) den bakre menisken genom för djupa knäböj som stressar den enormt.
Nils