handdator

Visa fullständig version : Protein på utlandsresan??


rajtzing
2006-04-19, 10:30
Ska på en veckas semester i Tunisien på fredag, och undrar nu hur det går med proteinpulver? vet att vissa länder inte tillåter att vissa livsmedel tas in, men går det att proppa resväskan med proteinpulver? Någon som har erfarenhet eller kunskap om sånt??

apa_ola
2006-04-19, 10:39
Ska på en veckas semester i Tunisien på fredag, och undrar nu hur det går med proteinpulver? vet att vissa länder inte tillåter att vissa livsmedel tas in, men går det att proppa resväskan med proteinpulver? Någon som har erfarenhet eller kunskap om sånt??

Kan inget om reglerna.
Men klarar du dig inte en vecka utan pulver? Kött lär dem väl iaf ha i tunisien...

rajtzing
2006-04-19, 10:42
Visst klarar jag mig, men på utlandsresor finns alltid tendensen att man äter mindre än man annars gör.. stranden tar sin tid osv osv osv. därför vore det skönt att kunna ta med lite proteinpulver för att hålla det någorlunda. nån som kan reglerna?

King Grub
2006-04-19, 10:46
Det lär väl skilja från land till land. Kontakta tullen?

http://www.tullverket.se/se/Kontakta_oss_startsidan/

stenis
2006-04-19, 14:31
äh skit i pulvret, palla bli stoppad i tullen med vitt pulver, även om de luktar jordgubb och ligger i en fabrikatsburk så kommer dom ju beslagta grejjerna för prov.

userfriendly
2006-04-19, 14:51
kan du inte ta med bars ist?

devi
2006-04-19, 15:25
Proteinbars, kött och pasta vid restaurangen, mjölk istället för läsk m.m. Det finns andra sätt att få i sig protein på utlandsresan.

Snakeyes
2006-04-19, 17:40
Bars eller RTDs (finns billiga EAS RTDs som är hyfsade på willys) är möjliga alternativ.

rajtzing
2006-04-20, 08:26
hmm.. okej, men bars borde alltså va helt lugnt? för godis å vanliga livsmedel får man väl ta med? nu är ju inte mitt pulver knark-vitt, men brunt å luktar choklad :D men tunisierna har säkert en teori på hur ja har blandat i knark i pulvret.. hmm.. blir nog bars om det funkar...?

Snakeyes
2006-04-20, 11:23
hmm.. okej, men bars borde alltså va helt lugnt? för godis å vanliga livsmedel får man väl ta med? nu är ju inte mitt pulver knark-vitt, men brunt å luktar choklad :D men tunisierna har säkert en teori på hur ja har blandat i knark i pulvret.. hmm.. blir nog bars om det funkar...?

Ja eller RTDs (Ready-To-Drink).

Lindstein
2006-04-20, 11:29
Vet inte vad som gäller i just Tunisien, är ju olika för olika länder.

Jag tog med Protein pulver & bars till Canada, det blev ett långt besök hos tullen... Jag var ju bara en dum svensk som inte visst nånting, och just då blev Engelskan plötsligt väldigt dålig :thumbup: så det hände inget mer än att dom tog sakerna...

Apos78
2006-04-20, 11:31
Det lär ju inte vara några problem att få tag på mat där nere när du tycker att du behöver det. Ta inte med någonting och kör på lite fin tunisisk husmanskost så ska du nog se att vågen inte visar den minsta skillnad på en vecka. Semester är semester och mycket av den förmodade tappade muskelmassan är nog främst psykologisk.

Furbee
2006-04-20, 12:04
Jag har alltid med mig en burk whey80 när jag åker till spanien, och har aldrig haft något problem själv med tull etc. Och om dom jiddrar om det så äre bara att erbjuda att dom kan ta skiten själva. Men jag tror knappast du blir stoppad om du förklarar lite snabbt vad det är.

Beast
2006-04-20, 12:13
Har alltid med mig oavsett vart jag åker. Nu har jag inte varit utomlands på ett tag men då hade jag med mig flera burkar. Även om jag flyger inom sverige.

Hobbes
2006-04-20, 12:34
Vet inte vad som gäller i just Tunisien, är ju olika för olika länder.

Jag tog med Protein pulver & bars till Canada, det blev ett långt besök hos tullen... Jag var ju bara en dum svensk som inte visst nånting, och just då blev Engelskan plötsligt väldigt dålig :thumbup: så det hände inget mer än att dom tog sakerna...

Hehe, med tanke på hur billigt det är med proteinpulver och bars där så ser jag ingen anledningen till att ta med sig pulver och bars till Kanada. Jo, bars möjligen på planet för att maten inte kanske är den bästa.

Jag menar man betalade ca 600 kr för 4.5 kg ON, som prisexempel!

Pepparkakssmurfen
2006-04-20, 12:57
Köp tonfiskburkar och ät på stranden.

Lindstein
2006-04-20, 13:31
Hehe, med tanke på hur billigt det är med proteinpulver och bars där så ser jag ingen anledningen till att ta med sig pulver och bars till Kanada. Jo, bars möjligen på planet för att maten inte kanske är den bästa.

Jag menar man betalade ca 600 kr för 4.5 kg ON, som prisexempel!

Det är i USA det är billigare, inte Canada.

Trodde också det var billigt med sånt där, men priserna var faktiskt som här i Sverige, om inte dyrare... I alla fall i affärerna, möjligt att det är billigare om man beställer på nätet i Canada...

(Tog med mig tillskott för jag jobbade på ett ställe där jag var osäker på om det ens fanns affärer)

BeatNec
2006-04-20, 14:12
Duborde inte få några problem med proteinet, tunisisk tull bråkar ytterst sällan med turister. Är du normalt trevlig mot dem så kan jag inte se varför de skulle bli några problem =)


Ha de riktigt gött i tunisien! å snåla inte med couscousen :eating:

Hobbes
2006-04-20, 15:06
Det är i USA det är billigare, inte Canada.

Trodde också det var billigt med sånt där, men priserna var faktiskt som här i Sverige, om inte dyrare... I alla fall i affärerna, möjligt att det är billigare om man beställer på nätet i Canada...

(Tog med mig tillskott för jag jobbade på ett ställe där jag var osäker på om det ens fanns affärer)

Hmm, beror nog på vart man handlar som sagt, prisbilden var sjukt bra i Calgary.

Menade inte att vara vitsig, i mitt inlägg! En liten rolig detalj är ju att ON har en produkt som heter 100% isolat som endast säljs på den Kanadensiska marknaden.

Carl_B
2006-04-22, 02:32
ha kvar pulvret i originalförpackningen så borde det inte vara några problem,,, se dessutom till att packa ner det i resväskan och inte handbagaget.

Halib
2006-04-22, 13:38
En fråga...

Jag flyttar hem till Sverige (från Bryssel.. dvs EU-land) på torsdag. Vågar jag ta med mina piller? Har några burkar Pyruvate, ALA, CLA, samt fyra olika burkar med färgade piller i (fettförbränningspiller från Optimum Nutrition) burkarna är öppna. Vill inte missa planet pga problem i tullen etc...
:confused:

GymTT
2006-04-22, 14:14
En fråga...

Jag flyttar hem till Sverige (från Bryssel.. dvs EU-land) på torsdag. Vågar jag ta med mina piller? Har några burkar Pyruvate, ALA, CLA, samt fyra olika burkar med färgade piller i (fettförbränningspiller från Optimum Nutrition) burkarna är öppna. Vill inte missa planet pga problem i tullen etc...
:confused:

Folk har ju redan svarat på en exakt likadan fråga, Grub gav exempel tips på att fråga Tullen, han gav t.o.m en direkt länk till deras kontakt sida.

lycka till

Lindstein
2006-04-23, 12:48
En fråga...

Jag flyttar hem till Sverige (från Bryssel.. dvs EU-land) på torsdag. Vågar jag ta med mina piller? Har några burkar Pyruvate, ALA, CLA, samt fyra olika burkar med färgade piller i (fettförbränningspiller från Optimum Nutrition) burkarna är öppna. Vill inte missa planet pga problem i tullen etc...
:confused:

Det har egentligen inget att göra med Kosttillskott, det handlar om ifall landet i fråga har förbud på införsel av mat. Om det är protein pulver eller en ost macka spelar ingen roll.

nihe
2006-04-23, 12:59
Jag har en fråga som, i alla fall nästan, berör topic, och jag kände inte att det var värt att skapa en ny tråd.

Vår skola har bestämt att vi ska åka ut i skogen i tre dagar. Vi fick ta med oss "snacks" och tilltugg, och jag undrar nu vad som kan vara lämpligt att ta med sig.

Mjukost på tub har jag redan inhandlat. :eating:

Generic
2006-04-25, 00:50
Jag har en fråga som, i alla fall nästan, berör topic, och jag kände inte att det var värt att skapa en ny tråd.

Vår skola har bestämt att vi ska åka ut i skogen i tre dagar. Vi fick ta med oss "snacks" och tilltugg, och jag undrar nu vad som kan vara lämpligt att ta med sig.

Mjukost på tub har jag redan inhandlat. :eating:

En helvetes massa bars skulle jag föreslå.
Det hade jag under mina fältövningar i Lumpen.
2 veckor i fält = 50 st bars. *popcorn*

SåTunn
2006-04-25, 12:09
Ska på en veckas semester i Tunisien på fredag, och undrar nu hur det går med proteinpulver? vet att vissa länder inte tillåter att vissa livsmedel tas in, men går det att proppa resväskan med proteinpulver? Någon som har erfarenhet eller kunskap om sånt??

Det kanske finns butiker som säljer kosttillskott även i Tunisien? Annars känns det som Tunisien kan ha en hel del fisk på menyn...