handdator

Visa fullständig version : Jag behöver äta mer Fett!


Robert.E
2006-04-19, 09:31
Jag håller förnärvarande på och försöker definera min kropp inför sommaren.
Jag vill inte ändra så mycke på mitt kostupplägg utan jag skulle vilja
komplettera med lite mer fett helt enkelt...

Vad är bäst.Ska jag tex äta några avocados / dag eller kanske ta några nävar nötter ?

Jag väger ca 83kg och jag ligger förnärvarande på ca 52g fett / dag

Fed up
2006-04-19, 09:43
Jag håller förnärvarande på och försöker definera min kropp inför sommaren.
Jag vill inte ändra så mycke på mitt kostupplägg utan jag skulle vilja
komplettera med lite mer fett helt enkelt...

Vad är bäst.Ska jag tex äta några avocados / dag eller kanske ta några nävar nötter ?

Jag väger ca 83kg och jag ligger förnärvarande på ca 52g fett / dag

Omväxling förnöjer?
Avocado, nötter, olja (tex finns skitgod basilika(oliv)olja som man kan ta lite på salladen=supergott), mörk choklad, solrosfrön etc.

Longshot
2006-04-19, 09:45
Jag håller förnärvarande på och försöker definera min kropp inför sommaren.
Jag vill inte ändra så mycke på mitt kostupplägg utan jag skulle vilja
komplettera med lite mer fett helt enkelt...

Vad är bäst.Ska jag tex äta några avocados / dag eller kanske ta några nävar nötter ?

Jag väger ca 83kg och jag ligger förnärvarande på ca 52g fett / dag

Som ovan har nämnt, men 52g fett/dag kan du ligga på, fast visst det är olika för alla.

MrBulk
2006-04-19, 10:37
Mörkchoklad vad är det för typ av fett i det?
Kan man komplettera med MCT eller används det fettet på annat sätt i kroppen?

jewzie
2006-04-19, 10:57
Mitt tips är att unna dig lite extra gott på t.ex en filmkväll. Gör 2st dipröror. 1 med Avocado och guacamole mix, sen en med kvarg och valfri estrella / olw dippulver. Till detta har du beroende på engeribehov morotsstavar eller gurkstavar. Om du känner för lite annat mums så är nachochips mycket gott till detta.

blekfet2
2006-04-19, 11:08
52g fett på 83kg under en deff är väl inte så lågt.

ligger själv på deff nu (startade 89kg nu 78kg), ligger för närvarande på endast 45g fett.

Robert.E
2006-04-19, 12:40
Mitt tips är att unna dig lite extra gott på t.ex en filmkväll. Gör 2st dipröror. 1 med Avocado och guacamole mix, sen en med kvarg och valfri estrella / olw dippulver. Till detta har du beroende på engeribehov morotsstavar eller gurkstavar. Om du känner för lite annat mums så är nachochips mycket gott till detta.

Det där var ju ingen dum ide.Får nog bli gurk alt morots stavar då
Till nån av de där dipp varianterna..För börjar jag äta nachos så kan jag
förmodligen inte sluta innan jag hamnar på kcal överskott

Robert.E
2006-04-19, 12:49
52g fett på 83kg under en deff är väl inte så lågt.

ligger själv på deff nu (startade 89kg nu 78kg), ligger för närvarande på endast 45g fett.

Det är inte jätte lågt nej....Jag är bara rädd att jag kanske ligger precis på gränsen
för att kroppen inte ska vilja släppa ifrån sig underhudsfettet..Man brukar väl
använda 1g Fett / kg kroppsvikt som riktlinje ?

Spannmål
2006-04-19, 12:58
Det är inte jätte lågt nej....Jag är bara rädd att jag kanske ligger precis på gränsen
för att kroppen inte ska vilja släppa ifrån sig underhudsfettet..Man brukar väl
använda 1g Fett / kg kroppsvikt som riktlinje ?

Det går att ligga betydligt lägre än så. Lågfettsdieter är effektiva.

Fredrik_S
2006-04-19, 17:34
Det är inte jätte lågt nej....Jag är bara rädd att jag kanske ligger precis på gränsen
för att kroppen inte ska vilja släppa ifrån sig underhudsfettet..Man brukar väl
använda 1g Fett / kg kroppsvikt som riktlinje ?

Vilja? Kroppen släpper ifrån sig det om du gör av med mer kalorier än du äter vare sig den vill eller inte. Det är inte för att kroppen ska "våga" släppa ifrån sig fett som man äter fett.

z_bumbi
2006-04-19, 18:30
Det är inte jätte lågt nej....Jag är bara rädd att jag kanske ligger precis på gränsen
för att kroppen inte ska vilja släppa ifrån sig underhudsfettet..Man brukar väl
använda 1g Fett / kg kroppsvikt som riktlinje ?

0,8-1 g är ett startvärde vid viktminskning och "normal" lägsta nivå i övriga fall. Det finns dock inga riktiga rekommendation som nämner de siffrorna utan det är en kompromiss mellan olika sätt att räkna ut fettbehovet som har fått fram siffrorna.

I slutet av dieten när det finns mindre kalorier att fördela och det inte är så lång tid kvar så är 0,4-0,5 g/kg inte ovanligt och inte heller något som är farligt om man väljer bra fett. Essentiella fettsyror bör vara en ganska stor andel av det fettet.

Under 0,4-0,5 g/kg så är det kanske inte det bästa för kroppen och det finns oftast ingen större anledning att gå lägre heller.

Du ligger på 0,62 g/kg och så länge du inte minskar det markant och ser till att få i dig bra fett så bör du inte upptäcka några problem.

Fredrik_S
2006-04-19, 18:34
Du ligger på 6,2 g/kg .
0,62 g/kg menar z_bumbi

z_bumbi
2006-04-19, 18:40
0,62 g/kg menar z_bumbi

Ja annars blir det lite väl mycket. :D