handdator

Visa fullständig version : finn det onyttiga kryddor?

apa_ola
2006-04-19, 08:58
topic?
kryddor man ska passa sig för?

Fed up
2006-04-19, 09:00
topic?
kryddor man ska passa sig för?

För mycket salt är väl ingen höjdare...

apa_ola
2006-04-19, 09:03
För mycket salt är väl ingen höjdare...

nej, jag menar egentligen kryddor förutom salt. Jag saltar nämligen mindre=mer av andra kryddor

MikeAlex
2006-04-19, 09:04
Varför är salt så dåligt?

Kary
2006-04-19, 09:07
Det skulle väl i så fall kanske vara kryddblandningar som innehåller mkt socker eller smakförstärkare. Annars är väl mkt kryddor = bra.

Syndberg
2006-04-19, 09:12
Färdiga kryddmixar bör man väl kanske ta sig en titt på (innehållet) om man är rädd för en del onödigt socker, då kan det vara smartast att hålla sig till "rena" kryddor

Ikon
2006-04-19, 09:40
Alla kryddor med (natrium)glutamat i kan du skippa direkt.

Trance
2006-04-19, 09:41
Alla kryddor med (natrium)glutamat i kan du skippa direkt.

Nej?

King Grub
2006-04-19, 09:56
Nej?

Det är verkligen inget man behöver, utan har skadeverkningar och överkänslighetsfaktorer, även om det är kontroversiellt.

Det är inte natrium det handlar om.

Trance
2006-04-19, 10:00
Det är verkligen inget man behöver, utan har skadeverkningar och överkänslighetsfaktorer, även om det är kontroversiellt.

Inget man måste äta nej, men kan vara gott. Jag vet att vid stora doser så kan vissa överkänsliga få jobbiga symptom. Men känner inte att det spelar någon större roll när jag kryddar min omelette med lite aromat.

Cerberus
2006-04-19, 10:04
salt är väl inte speciellt farligt för oss som tränar hårt och ofta eftersom vi ändå svettas som tokar?

Ikon
2006-04-19, 14:05
Gör en google-sökning på "Monosodium Glutamate" eller "MSG" så får du se vad hälsomedvetna tycker om natriumglutamat. Jag känner personligen flera personer som inte kan äta t.ex. Thai-mat med natriumglutamat i utan att bli dåliga i flera dagar.

Trance
2006-04-19, 14:11
Gör en google-sökning på "Monosodium Glutamate" eller "MSG" så får du se vad hälsomedvetna tycker om natriumglutamat. Jag känner personligen flera personer som inte kan äta t.ex. Thai-mat med natriumglutamat i utan att bli dåliga i flera dagar.

Gör samma sökning på aspartame etc? Dum propaganda som dumma människor köper.

Det finns personer som är överkänsliga eller ej är vana vid de höga doserna som ofta finns i asiatisk mat och mår inte så bra av det nej. Men borde inte halva asiens befolkning vara döda nu om det är så farligt?

RajtanTajtan
2006-04-19, 14:41
Gör samma sökning på aspartame etc? Dum propaganda som dumma människor köper.

Det finns personer som är överkänsliga eller ej är vana vid de höga doserna som ofta finns i asiatisk mat och mår inte så bra av det nej. Men borde inte halva asiens befolkning vara döda nu om det är så farligt?

Ibland är du rätt så pricksäker i det du säger :)

Att krydda alla sina mål med kryddor som innehåller natriumglutamat (E621) är väl kanske inte så bra, men ngn gång ibland är ju ingen fara och dessutom sätter det god piff på maten.

Ikon
2006-04-19, 14:50
Här har du i alla fall lite propaganda du kan läsa: http://www.westonaprice.org/msg/msgconcerned.html

Sedan tycker jag att Staffan Lindebergs artikel om evolutionsmedicin är bra: http://www.staffanlindeberg.com/Startsida.htm

Den förklarar varför det är så svårt att bevisa att något ämne är farligt/ofarligt (hoppa ned till avsnittet "Hur skaffar vi kunskap om livsstilens betydelse för folksjukdomarna?").

Tjej83
2006-04-19, 14:54
Är det inte så att saffran, i stora mängder visserligen (hur stora?), är skadligt på något sätt....?

Pepz
2006-04-19, 14:58
Är det inte så att saffran, i stora mängder visserligen (hur stora?), är skadligt på något sätt....?

Saffran är dödligt i stor dos. kroppen blir dessutom alldeles gul så det är lätt att fastställa dösorsak.

dödlig dos är troligtvis 10-20g

dojjan
2006-04-19, 16:58
En kille sa till mig att peppar skulle vara väldigt bra i stora doser när man tränar. Jag har inte tagit fasta på det men jag undrar dock om det ligger ngt i det han säger eller är det bara *bs* ?

Pepz
2006-04-19, 17:00
Kryddor kan vara termogena. dvs höja kroppstemperaturen och därmed göra at man förbrukar mer energi. detta gäller även peppar

MUGEN
2006-04-19, 17:17
jag skulle i varje fall inte ens försöka krydda extra med Muskot.. att den ens säljs i matvarubutiker utan varningstext är för mig en gåta.

Mental
2006-04-19, 17:25
jag skulle i varje fall inte ens försöka krydda extra med Muskot.. att den ens säljs i matvarubutiker utan varningstext är för mig en gåta.

Du ska häva i dig jävligt mycket för att bli påverkad av det.
Kryddar mina stuvade makaroner med muskot och gillar det!

userfriendly
2006-04-19, 17:25
Saffran är dödligt i stor dos. kroppen blir dessutom alldeles gul så det är lätt att fastställa dösorsak.

dödlig dos är troligtvis 10-20g

va? vissste jag inte *whatever* jag som ääääälskar saffran.. men 10g e mkt

Kary
2006-04-19, 17:28
Är muskot farligt nu också? :confused:

MUGEN
2006-04-19, 17:29
Du ska häva i dig jävligt mycket för att bli påverkad av det.
Kryddar mina stuvade makaroner med muskot och gillar det!

mycket i förhållande till vad man normalvis kryddar med, ja.
men en liten santa-maria påse på 2 muskotnötter kan göra mer än redigt med damage.. det är inte några mängder volymmässigt det handlar om.

Pepz
2006-04-19, 17:30
Är muskot farligt nu också? :confused:

I större doser så ger det hallucinationer. behövs väl fyra-fem hela nötter för det.

väldigt toxiskt också så tydligen blir man extremt bakis efter ett rus

Ikon
2006-04-19, 17:31
Här är en rolig historia om hur det kan gå när man får i sig för mycket muskot: http://www.flashback.info/showthread.php?t=21300

Gimp
2006-04-19, 18:37
I större doser så ger det hallucinationer. behövs väl fyra-fem hela nötter för det.

väldigt toxiskt också så tydligen blir man extremt bakis efter ett rus

Joakim von Anka dricker muskotté dagligen (om man får tro Don Rosa och Carl Barks i alla fall). Man kanske skulle kila tillbaka till affären och handla sig några nötter då. :MrT:

Mental
2006-04-19, 19:21
Ang muskot, eller nutmeg...
http://en.wikipedia.org/wiki/Myristica_fragrans#Risks_and_toxicity

Wikipedia får duga som källa.
Jag har då aldrig blivit varken hög eller fått problem, och då har jag ganska friskt med muskot på mina mackaroner...