handdator

Visa fullständig version : latsdrag och kabelrobb


sissa
2006-04-19, 08:33
Har ett par frågor om dessa övningar.

Ibland ser jag herrar som med fullt magasin kör latsdrag till bröstet och som fäller bak kroppen nästintill så den är paralell med golvet. Kopplar detta in andra muskelgrupper än vad som var tänkt eller är det ett "korrekt utförande"?

Kabelrobb; Man ska ju inte luta sig bakåt utan vara rak i ryggen, men i rörelsen framåt, lutar ni ryggen fram då eller är ni stilla i ryggen då också? Dvs endast armarna som rör sig?

Hoppas ni hajjar hur jag menar.

Arf Pingvin
2006-04-19, 08:38
Kabelrobb; Man ska ju inte luta sig bakåt utan vara rak i ryggen, men i rörelsen framåt, lutar ni ryggen fram då eller är ni stilla i ryggen då också? Dvs endast armarna som rör sig?

I kabelrodd sträcker man framåt för att få längre rörelsebana för att sedan dra bakåt tills man är strax bakom lodlinjen. Sen ska handtaget rätt långt ner på magen, inte upp till bröstet.

sissa
2006-04-19, 08:43
I kabelrodd sträcker man framåt för att få längre rörelsebana för att sedan dra bakåt tills man är strax bakom lodlinjen. Sen ska handtaget rätt långt ner på magen, inte upp till bröstet.

Åkej. Har gjort så men lyssnade med ena örat på nån annan som inte sträckte framåt utan vara rak hela tiden.Ville bara kolla.

z_bumbi
2006-04-19, 09:23
Ibland ser jag herrar som med fullt magasin kör latsdrag till bröstet och som fäller bak kroppen nästintill så den är paralell med golvet. Kopplar detta in andra muskelgrupper än vad som var tänkt eller är det ett "korrekt utförande"?

Med det utförandet är det tänkt att man ska koppla in andra muskler mer än vid vanliga latsdrag. Det är en avancerad teknik som kan utföras så att man låter kroppsvikten sköta merparten av jobbet eller låta musklerna sköta merparten av jobbet. Den sista varianten är det man är ute efter och det kräver sin lilla tid att lära sig det.
Många har av utförandet att dömma ingen aning utan kopierar bara de stora grabbarna på gymet och blir glada när de kan köra tyngre..

Kabelrobb; Man ska ju inte luta sig bakåt utan vara rak i ryggen, men i rörelsen framåt, lutar ni ryggen fram då eller är ni stilla i ryggen då också? Dvs endast armarna som rör sig?

Hoppas ni hajjar hur jag menar.

Jag fäller framåt och har kroppen bakom lodlinjen i slutläget på draget dvs lutar man mig något bakåt. Rak i ryggen försöker jag vara hela tiden.

Mushan
2006-04-19, 14:13
Kolla lite i övningsbanken?