handdator

Visa fullständig version : Kommentarer & kritik på Deffschema


Simson
2006-04-18, 22:01
Halloj, skulle uppskatta kommentarer & kritik på mitt deff uplägg.

Träning:
4 pass i veckan:
Kör tung styrketräning med grund övningar
Schemat är byggt runt böj, bänk, mark men även lite annat typ armar & rygg. Kör rätt korta (30-45 min/3övningar) men tunga pass.
Cardio efter varje pass;
20-30 min hög intensitets cykling puls ca 170-180.
10 minuter 30:30 intervaller där jag försöker pressa upp pulsen mot 190-195.

Mat;
försöker ligga runt 2000kcal icke tränings dagar och 2500kcal på tränings dagar.

Har inte deffat seriöst förut så jag väger allt som en idiot för att bli van. Är inne på 3e veckan nu och har nu gått ned ca 1kg/vecka från 88-89kg till 85-86kg. Har inte märkt så mycket styrke minskning (puh)

Mat:

Frukost:
2dl fil
1dl fiberhavregryn
Multivitamin mineral & några omega3 kapslar

Mellanmål
20g vassle protein

halva lunchen Lunch ca 12 snåret:
baserad på lax, torsk, eller kyckling som protein
Bulgor, potatis eller fullkorns pasta som holhydrat
Avokado eller lax som fett källa (typ)

Andra halvan av lunchen vid 16 1h innan träning

efter träning
vassle protein & strösocker

Middag, splittar ibland denna oxå.
Liknande lunch, har kört lite lins soppor & potatis soppor ixå med Kesella/linser som protein källa oxå.

Protein drink

sova.

Exempeldagar:

Träning:
kCal 2400,85 kcal
Protein 208g
Kolhydrat 276g
Fett 42g

Vila:
kCal 1804kcal
Protein 170g
Kolhydrat 210g
Fett 29,5g

Va förbannat hungrig hela tiden i början men sen jag började splitta måltiderna har det gått mycket bättre. Vet inte om jag käkar för mycket kolhydrater men jag kan inte dra ner så att jag blir okoncentrerad & tappar skärpan på jobbet. Jag har siktat på att gå ner typ 1kg/veckan och antar att jag ligger på typ 3000kcal i normalförbränning och 3500när jag tränar. Vet att det är lite i överkant men det är ju lite i sista minuten oxå. Just nu litar jag bara på vågen och vikterna för att hålla koll på hur det går. En hel det psykologi i detta tycker jag så jag vågar inte lita för mycket på spegeln, även om jag ser skillnad där oxå.

jewzie
2006-04-19, 08:46
Om du vill vara helt hundra på att du inte tappar muskler ska du även äta protein till frukost. Ex, äggvita, kvarg, proteindrink. Det kan vara bra att ha i tanken att äta med 2 - 3h mellanrum när man deffar för att inte bli hungrig och fylla på med protein.

apa_ola
2006-04-19, 08:47
Om du vill vara helt hundra på att du inte tappar muskler ska du även äta protein till frukost. Ex, äggvita, kvarg, proteindrink. Det kan vara bra att ha i tanken att äta med 2 - 3h mellanrum när man deffar för att inte bli hungrig och fylla på med protein.

käka hela ägget annars, gulan innehåller mer protein än vitan totalt sett, dock inte procentuellt...

jewzie
2006-04-19, 08:52
käka hela ägget annars, gulan innehåller mer protein än vitan totalt sett, dock inte procentuellt...
jag tänkte mest på att han behöver "rent" protein till kosten. Han får i sig hyffsat med kolhydrater och fett ändå. Men om man är lite snål så ska man ju självfallet äta gulan med :D

Fed up
2006-04-19, 09:17
Förslag på ändringar:
Frukost:
2dl fil byt ut en dl till kvarg och rör runt, blir tjockare och godare, och mer protte
1dl fiberhavregryn Har du bara havregryn i filen? är inte det äckligt?
Multivitamin mineral & några omega3 kapslar

Mellanmål
20g vassle protein En frukt också kanske, lite nötter, avocado, knäckemacka...?

Lägg lite mer krut på mellanmålen och lite midnre på själva maten tycker jag. Inte jäätemycket alltså, men så mellanmålen mätar lite bättre. Då blir man itne lika hungrig och behöver inte lika mycket mat vid målen.

Simson
2006-04-19, 10:12
Tack för kommentarer,
Kvarg menas kesella eller?
Ang frukost, tycker jag det funkar bra med fil & fiber havregryn map smak dvs. fan kesella är ju rackarns mycket äckligare....
Kanske borde köra lite protein till fruckost oxå oxå för att skifta kolis/protte ration mot protein.

Ang ägg så la jag av med det för rätt länge sen, tycker inte det är värt det. Man blir så rackarns dålig i kistan av det och det ger inte så mycket jmf med pulver tillskott.

Frukt är i min värld snabba kolhydrater & det kör jag bara efter träningen, knäckemacka skulle jag kunna köra däremot, bra ide.
Nötter är för mycket energi... fick en chock efter mina första valnötter när jag insåg att jag dragit i mig typ 300kcal i mina 50g nötter.

Simson
2006-04-19, 10:17
Ska se över maten & se om jag kan dela upp det mer, mn när jag splittar matlådorna blir det ju typ som 2 minder mål mat, där man kan se ett som mellanmål och ett som lunch typ. Så lunch och middag blir ju typ 4 måltider av samma energi innehåll (typ) på ca 400-500kcal. Ibland splittar jag inte middan om den blir sen men det beror lite på.

jewzie
2006-04-19, 10:53
Tack för kommentarer,
Kvarg menas kesella eller?

Kvarg är en produkt. Kesella är arlas varumärke för detta. Andra varumärken som finns är Milbona som är lidls variant utav kvarg. Milbona har mindre fett per 100g och imo bättre.

Fed up
2006-04-19, 11:00
[QUOTE=Simson]Tack för kommentarer,
Kvarg menas kesella eller?
Ang frukost, tycker jag det funkar bra med fil & fiber havregryn map smak dvs. fan kesella är ju rackarns mycket äckligare....
Kanske borde köra lite protein till fruckost oxå oxå för att skifta kolis/protte ration mot protein.

QUOTE]

Kvarg(kesella tex) är skitäckligt om man täer det som det är, men om man blandar det med tex fil eller yoghurt så blir det skitgott. Har själv bara testat med yoghurt iof. Det blir lite som sån turkisk yoghurt, syrlig och tjock och krämig=skitgott. Har en kompis som brukar blanda med fil dock och hon säger att det blir som fjällfil=skitgott. Ta ungefär 50/50, eller som du känner liksom...

jewzie
2006-04-19, 11:21
[QUOTE=Simson]Tack för kommentarer,
Kvarg menas kesella eller?
Ang frukost, tycker jag det funkar bra med fil & fiber havregryn map smak dvs. fan kesella är ju rackarns mycket äckligare....
Kanske borde köra lite protein till fruckost oxå oxå för att skifta kolis/protte ration mot protein.

QUOTE]

Kvarg(kesella tex) är skitäckligt om man täer det som det är, men om man blandar det med tex fil eller yoghurt så blir det skitgott. Har själv bara testat med yoghurt iof. Det blir lite som sån turkisk yoghurt, syrlig och tjock och krämig=skitgott. Har en kompis som brukar blanda med fil dock och hon säger att det blir som fjällfil=skitgott. Ta ungefär 50/50, eller som du känner liksom...

Jo det finns många goda sätt att konsumera denna föda. Min favorit står med på min deff journal, det är 250g kvarg med 4cl Fun light Hallon. På det häller du sen 30g frysta hallon som du har värmt i micron. Riktigt gott.

Fed up
2006-04-19, 12:26
[QUOTE=Fed up]

Jo det finns många goda sätt att konsumera denna föda. Min favorit står med på min deff journal, det är 250g kvarg med 4cl Fun light Hallon. På det häller du sen 30g frysta hallon som du har värmt i micron. Riktigt gott.

Jo, men känns mer som mellanmål än frukost kanske, iallafall för mig....

Simson
2006-04-19, 14:04
Tja, kan försöka öka upp kesella/kvarg intaget kanske. Ligger på typ 250g/dag som det är nu typ. Kanske skulle försöka få tag på lite större pack. Jag tycker inte 1%fett som det är i kesella light är så farligt. Oroar mig snarare för att jag får i mig för lite fett om jag käkar typ potatis soppa & kesella eller liknande.

Några kommentarer på träningen/tränings schemat nån?