handdator

Visa fullständig version : Biceps på Wikipedia


Sir Anselm
2006-04-18, 21:40
Lite på skoj gjorde jag en sökning på biceps på Wikipedia...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biceps_brachii

Måste säga att jag tycker det är dravel! Varför skriver man såhär? Han/hon som skrivit verkar ju inte ha så stor koll på läget... Jaja, ville bara skriva av mig... Nu ska jag kolla vad som står om triceps :D

olle lindblad
2006-04-18, 21:42
Det finns en anledning till att Wikipedia inte är en bra referens...

kneger
2006-04-18, 21:43
vad är det som är dravell? :confused:

Sir Anselm
2006-04-18, 21:47
vad är det som är dravell? :confused:

Hela detta stycket tycker jag t.ex är dravel:

Biceps är i många fall även den ett maskulint begrepp, precis som bröstmusklerna, och dess storlek ska i dessa sammanhang påvisa styrka. Detta i sin tur kan leda till en osund fokusering då dett gäller träning av densamma. Arnold Schwarzenegger har haft en omkrets, gällande överarmen, på hela 56 cm. Stora delar ev det måttet bidrar biceps med, även om triceps naturligtvis även bidrar. Då Arnold är en av pionjärena inom bodybuilding så råder en hel del fokus på denna muskel inom den sporten.

och även detta:

Att isolera dennan muskel är i stort sett omöjligt, men nöjer man sig med överarmens framsida så finns det ett antal övningar. De som isolerar gällande överarmens framsida är framförallt Scott curl och Koncentrations curl.

Kwon
2006-04-18, 21:48
Saken är ju den, att vem som helst kan skriva en sak på Wikipedia som de sedan godkänner eller inte.

Sonny
2006-04-18, 21:52
skogen säger jag bara..

Loke
2006-04-18, 21:53
Lite på skoj gjorde jag en sökning på biceps på Wikipedia...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biceps_brachii

Måste säga att jag tycker det är dravel! Varför skriver man såhär? Han/hon som skrivit verkar ju inte ha så stor koll på läget... Jaja, ville bara skriva av mig... Nu ska jag kolla vad som står om triceps :D

Eh... om du vill skriva av dig, varför skriver du då inte bara om artikeln lite snabbt? Du kan ju helt enkelt välja att bara ta bort texten som stör dig.

Trance
2006-04-18, 21:55
Det finns en anledning till att Wikipedia inte är en bra referens...

Dock finns det universitet i t.ex. England som godkänner engelska wikipedia som referens i vissa verk. Men den engelska är lite bättre. Men visst är det kontroversiellt.

Pez
2006-04-18, 21:55
Hela detta stycket tycker jag t.ex är dravel:


Nja.. jag skulle nöja mig med att påpeka att detta är direkt felaktigt/dåligt formulerat:
Stora delar ev det måttet bidrar biceps med, även om triceps naturligtvis även bidrar.

Dumleman
2006-04-18, 22:01
Om alla tar sitt ansvar och föreslår ändringar på det de finner orätt så blir det kanon. Jag hänger sällan där men det har visst gjorts undersökningar på hur fort ett "fel" rättas till och det är inte lång stund alls, dock har jag ingen källa på det :D.

Löjtnant Blank
2006-04-18, 23:44
JAG HAR SKRIVIT DEN HÄR ARTIKELN. JAG SKÄMTAR INTE. JAG SKRIVER MED VERSALER FÖR UNDERSTRYKA HUR BRA JAG ÄR.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kjell_Roos

Löjtnant Blank
2006-04-18, 23:45
Nu när jag tänker efter vet jag inte varför jag skrev det. Jag vet inte ens hur Kjell Roos ser ut. Men det är sant det som står där.

grisbil3n
2006-04-18, 23:47
JAG HAR SKRIVIT DEN HÄR ARTIKELN. JAG SKÄMTAR INTE. JAG SKRIVER MED VERSALER FÖR UNDERSTRYKA HUR BRA JAG ÄR.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kjell_Roos

Det där kan du vara jävligt nöjd med!

Nina L
2006-04-19, 05:16
JAG HAR SKRIVIT DEN HÄR ARTIKELN. JAG SKÄMTAR INTE. JAG SKRIVER MED VERSALER FÖR UNDERSTRYKA HUR BRA JAG ÄR.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kjell_Roos
Jag lade till Samson Biceps igår, men fick en varning för oseriösa ändringar. Jävla moralkärringar. :)

Metal_boy_
2006-04-19, 05:30
Hela detta stycket tycker jag t.ex är dravel:



och även detta:



Vilket gym tränar du på? Ny här ser jag.


Edit: inte, men ändå.

Mr. Moose
2006-04-19, 06:07
Lite på skoj gjorde jag en sökning på biceps på Wikipedia...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biceps_brachii

Måste säga att jag tycker det är dravel! Varför skriver man såhär? Han/hon som skrivit verkar ju inte ha så stor koll på läget... Jaja, ville bara skriva av mig... Nu ska jag kolla vad som står om triceps :D

Ok dear SIR.

Vad tycker du är fel?

I din andra post tar du upp två punkter som jag tycker är korrekt.

Biceps är i många fall även den ett maskulint begrepp, precis som bröstmusklerna, och dess storlek ska i dessa sammanhang påvisa styrka. Detta i sin tur kan leda till en osund fokusering då dett gäller träning av densamma.

Om någon ber dig att "flexa", vilken muskel visar du? Tror inte du halar upp byxbenet o visar din vad??

Tycker du det är en sund inställning att fokusera på armar och bröst??

Att isolera dennan muskel är i stort sett omöjligt, men nöjer man sig med överarmens framsida så finns det ett antal övningar. De som isolerar gällande överarmens framsida är framförallt Scott curl och Koncentrations curl.

Att isolera en muskel innebär att man vill minimera andra musklers inverkan vid rörelsemomentet.

Kanske du har ett par övningar som isolerar biceps bracchi bättre?

Claes

Sir Anselm
2006-04-19, 07:37
Ok dear SIR.

Vad tycker du är fel?

I din andra post tar du upp två punkter som jag tycker är korrekt.

Biceps är i många fall även den ett maskulint begrepp, precis som bröstmusklerna, och dess storlek ska i dessa sammanhang påvisa styrka. Detta i sin tur kan leda till en osund fokusering då dett gäller träning av densamma.

Om någon ber dig att "flexa", vilken muskel visar du? Tror inte du halar upp byxbenet o visar din vad??

Tycker du det är en sund inställning att fokusera på armar och bröst??

Att isolera dennan muskel är i stort sett omöjligt, men nöjer man sig med överarmens framsida så finns det ett antal övningar. De som isolerar gällande överarmens framsida är framförallt Scott curl och Koncentrations curl.

Att isolera en muskel innebär att man vill minimera andra musklers inverkan vid rörelsemomentet.

Kanske du har ett par övningar som isolerar biceps bracchi bättre?

Claes

Nu handlar det ju inte om vad jag tycker är sunt eller inte... När man går in på Wikipedia så är man ju ute efter fakta, inte någons åsikter.

Det andra stycket du valt ut tycker jag känns som att det är skrivet av någon som inte tränar. Okej att det är svårt att totalt isolera biceps, men när han/hon sen skriver att "om man nöjer sig med överarmens framsida" så känns det lite konstigt, biceps är ju just överarmens framsida, så det är väl klart att man nöjer sig med det? Sen kan väl jag tycka att ska man nämna några övningar för biceps så är väl t.ex. skivstångscurl det naturliga valet? Men det är ju bara vad jag tycker....

Jense
2006-04-19, 07:58
JAG HAR SKRIVIT DEN HÄR ARTIKELN. JAG SKÄMTAR INTE. JAG SKRIVER MED VERSALER FÖR UNDERSTRYKA HUR BRA JAG ÄR.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kjell_Roos


Din kunskap rörande Kjell Roos är stor.

Hiiiman
2006-04-19, 08:09
Nu handlar det ju inte om vad jag tycker är sunt eller inte... När man går in på Wikipedia så är man ju ute efter fakta, inte någons åsikter.

Det andra stycket du valt ut tycker jag känns som att det är skrivet av någon som inte tränar. Okej att det är svårt att totalt isolera biceps, men när han/hon sen skriver att "om man nöjer sig med överarmens framsida" så känns det lite konstigt, biceps är ju just överarmens framsida, så det är väl klart att man nöjer sig med det? Sen kan väl jag tycka att ska man nämna några övningar för biceps så är väl t.ex. skivstångscurl det naturliga valet? Men det är ju bara vad jag tycker....

Artiklen är ju skriven för gemene man... Och inte inbitna gym rävar !

Finns säkert 10000 tals ämnen som du tror att det ligger till p åett sätt, men där det inte är så !

Skriv en bättre själv och gör alla en tjänst :hbang:

Löjtnant Blank
2006-04-19, 08:59
Din kunskap rörande Kjell Roos är stor.

Det där kan du vara jävligt nöjd med!

Alla är bra på något. Det gäller bara att hitta sin talang.

Sir Anselm
2006-04-19, 09:18
Artiklen är ju skriven för gemene man... Och inte inbitna gym rävar !

Finns säkert 10000 tals ämnen som du tror att det ligger till p åett sätt, men där det inte är så !

Skriv en bättre själv och gör alla en tjänst :hbang:

Så du menar att gemene man inte borde få samma information som "gymrävarna"?

Äh, finns väl inget som jag inte vet allt om!? :D

Ja, det kanske jag gör faktiskt... Återkommer isåfall...

Hiiiman
2006-04-19, 09:24
Så du menar att gemene man inte borde få samma information som "gymrävarna"?

Äh, finns väl inget som jag inte vet allt om!? :D

Ja, det kanske jag gör faktiskt... Återkommer isåfall...

i melan stadiet fick man reda på att allting består av små bygg delar... I högstadiet fick man reda på att alltidn består av jätte små atoem, de absolut minsta. Sedan fick du reda på att de i sin tur består av elektroner.protoner, neutroner. EFTER det fic du reda på att allt består av kvarkar, SEDAN upp, sär, topp kvarkar OSV...

För många är atom det absolut minsta, självklart borde alla få samma information, och det får man med, om man letar på rätt ställe !
Dvs de som vil lveta letar på rätt ställe..

Arne Persson
2006-04-19, 09:57
Lite farligt, när den framstår som seriös för lekmän.

Löjtnant Blank
2006-04-19, 10:15
Jag lade till Samson Biceps igår, men fick en varning för oseriösa ändringar. Jävla moralkärringar. :)
Samson Biceps? Var? Vem?

Nina L
2006-04-19, 10:26
Samson Biceps? Var? Vem?http://en.wikipedia.org/wiki/Samson_Biceps

Löjtnant Blank
2006-04-19, 10:47
http://en.wikipedia.org/wiki/Samson_Biceps
Ha, ha! Ridskolan har jag sett när jag tänker efter! Du har utfört ett gediget arbete med din artikel, kära Nina.

Nina L
2006-04-19, 10:52
Ha, ha! Ridskolan har jag sett när jag tänker efter! Du har utfört ett gediget arbete med din artikel, kära Nina.Jag kan tyvärr inte ta åt mig äran. Dock tyckte jag att S Biceps hade en plats i svenska wikipedia också (Han är trots allt svensk) men det tyckte visst inte moderatorn där.

esson
2007-05-28, 15:46
Har du månne missat överarmens framsidas små muskler vid namn brachialis?? Sedan kan man väl ifrågasätta vad som menas med isolera då man talar om biceps/triceps. Det är ju trots allt fler muskler som benämns på samma sätt.

I vilket fall så är det inte helt lätt att undvika användandet av brachialis genom någon form av curls. Gör en preachers curl så vet du vilken muskel brachialis är...

bertbert
2007-05-28, 16:02
Hela detta stycket tycker jag t.ex är dravel:

Att isolera dennan muskel är i stort sett omöjligt, men nöjer man sig med överarmens framsida så finns det ett antal övningar. De som isolerar gällande överarmens framsida är framförallt Scott curl och Koncentrations curl.



Det är enligt min mening korrekt att man inte kan isolera biceps eftersom övriga muskler som böjer armbågen (brachioradialis och brachialis) alltid kommer att medverka vid alla curl-liknande övningar.

Och scott-curl och konccurl är väl bra exempel på tämligen strikta och isolerande övningar för överarmens framsida? Vad är fel?

bertbert
2007-05-28, 16:05
Men vaf*n är det här för gammal tråd jag gnäller i!?!?!? Skum bump...

NiXPhoenix
2007-05-28, 16:28
Nya medlemmar lyckas alltid bumpa, ibland undrar man om de aldrig varit registerade på något forum överhuvudtaget tidigare.
Så lär inte vara fallet, men man kan lätt tro det.

Lexidos
2007-05-28, 16:29
http://sv.wikipedia.org/wiki/Snel_hest :D

Fartman
2007-05-28, 16:52
Jag är mest ledsen över att Ninas artikel om Samson Biceps var borta :(

Löjtnant Blank
2007-05-28, 17:25
Det är alltid lika läskigt med sådana här déjà vu-bumpar.

Kabuto
2007-05-28, 18:55
Jak er staak hest (http://www.bartoll.com/snelhest/images/jak_er_staak_hest_copy.jpg) (från hestboken) - av Muddler - NY!

Muddler från kolo eller är det bara ett sammanträffande? :D