handdator

Visa fullständig version : Gelatin: Bra eller dåligt?


Thorwaldsson
2006-04-18, 21:13
Blev lite småsugen på jelly idag, och då jag deffar så var det aldrig aktuellt med ett standardrecept.
Slutade med att jag la ner gelatinblad i uppvärmd saft baserad på fun light.
Resultatet blev över förväntan :thumbup:

Undrar bara över om det är några nackdelar med gelatin? Skadligt i större mängder? Dåligt ur deffsynpunkt? etc..

apa_ola
2006-04-18, 21:23
Blev lite småsugen på jelly idag, och då jag deffar så var det aldrig aktuellt med ett standardrecept.
Slutade med att jag la ner gelatinblad i uppvärmd saft baserad på fun light.
Resultatet blev över förväntan :thumbup:

Undrar bara över om det är några nackdelar med gelatin? Skadligt i större mängder? Dåligt ur deffsynpunkt? etc..

Det ger kalorier, men består av protein som är helt värdelöst: BV=0 (tror jag).
Ett gelatinblad är å andrasidan inte så farligt kanske...

King Grub
2006-04-18, 21:23
Både WHO och European Commission for Health klassar gelatin som säkert.

Det är ett protein. Du kan dock inte räkna det till ditt proteinintag, då det har ett biologiskt värde på 0 med en fullständigt usel aminosyreprofil som inte går att komplettera upp.

Råvarorna för gelatintillverkning är grisskinn, kohudar, klövar och annat elände. Kollagen från dessa råvaror genomgår delvis hydrolys till gelatin.

Thorwaldsson
2006-04-18, 21:27
Va gött att jag precis åt upp det sista av det innan jag läste det här :D

Blir inte fler sådana här i fortsättningen.

Tackar för svaren

King Grub
2006-04-18, 21:29
Va gött att jag precis åt upp det sista av det innan jag läste det här :D

Blir inte fler sådana här i fortsättningen.

Tackar för svaren

Tittar du på innehållsförteckningen på i princip allt gelégodis så ser du att en av huvudingrediensena är gelatin. ;)

Cerberus
2006-04-18, 21:30
Tittar du på innehållsförteckningen på i princip allt gelégodis så ser du att en av huvudingrediensena är gelatin. ;)

Fy så vidrigt allt godis blir om man tänker på detta *spy*

Thorwaldsson
2006-04-18, 21:33
Tittar du på innehållsförteckningen på i princip allt gelégodis så ser du att en av huvudingrediensena är gelatin. ;)

Ännu fördel för min stora svaghet: mörk choklad :thumbup:
Äter ju mycket hellre det.

supersleepy
2006-04-18, 22:00
hur gjorde du jellon?

Hur mycket?

Hur mycket kalorier blir det på en jello?

med ett geltainblad.

Hur mycket blir det? Bild?

Helena B
2006-04-19, 00:10
Både WHO och European Commission for Health klassar gelatin som säkert.

Det är ett protein. Du kan dock inte räkna det till ditt proteinintag, då det har ett biologiskt värde på 0 med en fullständigt usel aminosyreprofil som inte går att komplettera upp.

Råvarorna för gelatintillverkning är grisskinn, kohudar, klövar och annat elände. Kollagen från dessa råvaror genomgår delvis hydrolys till gelatin.

Usch jag som åt pannacotta i påsk, dock bara 2 msk men ändå.

Isdrake
2006-04-19, 09:26
Jag känner mig dum men har inte fattat vad gelatinblad är för något. Jag har läst på en sådan förpackning men det famgick ju inte vad det var. *grr*
Är gelatinblad gjort på vanligt gelatin, dvs slaktprodukter eller är det någon form av växt?

Thorwaldsson
2006-04-19, 09:40
hur gjorde du jellon?

Hur mycket?

Hur mycket kalorier blir det på en jello?

med ett geltainblad.

Hur mycket blir det? Bild?

Blötlade 3 gelatinblad i 3 dl vatten. När de mjuknat upp hällde jag i fun light efter smak, och värmde sedan upp tills bladen var lösta. Hällde upp vätskan i en skål som sattes in i kylen/frysen. Hade stelnat efter cirka 2 timmar.

Hur mycket kalorier det blir vet jag inte, men det lär ju inte vara mycket. Bild blir nog svårare att få fram då jag åt upp min första och sista jello igår :)

Ch4rles
2008-10-21, 11:02
Fick nyss en idé om att göra "panna cotta" på proteinpulver, mjölk, kakao och gelatin. Någon som provat? Tål vassleprotein att värmas upp och stå och stelna ett tag?

Musselbank
2008-10-21, 12:03
Bra bump, som man tydligen bör påpeka. :thumbup:

Twitcher
2010-11-26, 19:07
Den här tråden bumpas tydligen vartannat år...

VARFÖR är gelatin så värdelöst, om nu minst 25% av protein i människor (däggdjur) utgörs av kollagen som gelatin till 90% verkar bestå av? Förstörs proteinet i tillverkningsprocessen, eller förekommer just kollagen inte i muskler?

Och att äta grisskinn och kohud tycker jag låter som en bra idé, eftersom vi har hud som i grova drag förmodligen är kemiskt sammansatt på ett liknande sätt som våra fellow älskade däggdjurs dito.

King Grub
2010-11-26, 19:09
Det är för många begränsande aminosyror för att det skall kunna användas till muskeluppbyggnad.

Att det finns kollagenprotein i kroppen har inte med saken att göra; det är inte relaterat till förmågan att syntetisera muskelprotein av dietärt kollagen.

broel
2010-11-27, 21:33
Gelatin och funlight är grymt, brukar också köra det på filmkvällar där dom andra petar i sig chips o skit.. klövar, hudar och annat må så hända, men asgott o mättande är det iaf :)

elinelinelin
2010-11-28, 00:57
På tal om gelatin.. Jag hittade receptet här på kolo, men för er som inte har hört talas om det och vill göra något gott och nyttigt av gelatin så är double pro-chokladpudding bland det godaste som finns!
1,5-2 gelatinblad
2-3dl mjölk
1msk kakao
0,5-1dl double pro chocolate

Värm mjölken, låt gelatinbladen smälta och blanda sen i kakao och prote-pulver och låt stå i kylskåpet i ett par timmar. Täck över med gladpack också. Smakar som Ekströms Jacky-chokladpudding!

Nelli
2010-11-28, 05:44
Agar agar är ett vegetabiliskt alternativ :) finns på Ica kvantum iallafall