handdator

Visa fullständig version : Långvarig diarré


Trance
2006-04-18, 21:07
Hejsan

Det är så att jag åkt på ett rätt jobbigt skov(Ulcerös Kolit) och varit riktigt dålig i minst en vecka. Vikten har rasat och de konstanta diarrérna samt att jag spyr ibland har gjort så jag har fått väldig vätskebrist. Väldigt törstig konstant, dricker rätt mycket(får knappt i mig något fast föda) men pissar också väldigt mycket. Lite som en diabetessjuk antar jag(Vore väl typiskt att åka på det med).

Nu undrar jag mest om det räcker att dricka vatten som jag gör eller om jag skall ha i salt etc om jag skall ta upp det bättre samt återställa mineralbalansen. Några "recept" på drycker man kan blanda till?

Sedan skall jag till läkaren imorgon. Han är väl ok men kör på sin grej. Finns det någon jag kan fråga efter när det gäller näringsdrycker kanske, kan han skriva ut sådana? Tills behandlingen så kan det kanske vara bra att ha.

Tackar

Tolkia
2006-04-18, 21:12
Din läkare bör kunna skriva ut näringsdrycker, eller om han inte ids remittera dig till en dietist som kan göra det. Det finns en massa olika; sök på t.ex. Nutridrink, Semper, Fortimel.

Ang. vätska; vatten, vatten, vatten förstås, men annat flytande som går ner är ju inte heller fel; saft, buljong, avslagen cola (koffeinet brukar göra att man känner sig lite bättre), blåbärssoppa om man inte är så illamående att man inte pallar konsistensen osv. Vätskeersättning finns att köpa på apoteket, kanske även på ICA (kolla bland barnmaten).

Trance
2006-04-18, 21:20
Hmm, tackar. Får väl fortsätta bälja i mig vatten även om det känns som jag bara blir törstigare. Skall försöka få i mig lite mer mat också.

Skall titta in lite näringsdrycker och se om jag kan få något. Förr var jag ursäktande nästan när jag var hos doktorn och sade hela tiden att jag mådde lite bättre än jag gjorde. Nu är det slut på det, hah. Jag skall ha det bästa de kan ge mig. :)

Tolkia
2006-04-18, 21:43
Skall titta in lite näringsdrycker och se om jag kan få något.
Varning för Nutridrink Vanilj, den lär vara rätt äcklig (i alla fall tyckte alla gamlingar på hemmet det; den var alltid kvar sist ...).
Förr var jag ursäktande nästan när jag var hos doktorn och sade hela tiden att jag mådde lite bättre än jag gjorde.
Sluta med det. NU. De verkar snarast utgå från att alla patienter överdriver börjar jag tycka efter att ha cirkulerat lite mellan varierande stationer i apparaten. Säg PRECIS EXAKT hur FULLSTÄNDIGT VÄRDELÖST du mår, så har du en sportslig att bli tagen på allvar ... :(

Trance
2006-04-18, 21:53
Varning för Nutridrink Vanilj, den lär vara rätt äcklig (i alla fall tyckte alla gamlingar på hemmet det; den var alltid kvar sist ...).


Heh, tackar för tipset.


Sluta med det. NU. De verkar snarast utgå från att alla patienter överdriver börjar jag tycka efter att ha cirkulerat lite mellan varierande stationer i apparaten. Säg PRECIS EXAKT hur FULLSTÄNDIGT VÄRDELÖST du mår, så har du en sportslig att bli tagen på allvar ... :(

Jag vet. Jag gjorde det innan när jag precis blev sjuk för massa år sedan. Numera så beskriver jag exakta symptom och ger mig fan inte. Dessutom så har man lärt sig att diskutera fram den bästa lösningen med läkaren och inte bara tacka och ta emot. Typ fråga saker som hur påverkar det x och tacka nej om inte det är värt det enligt mig och han inte rekommenderar det väldigt. Samma exempel på en annan doktor jag fick tag i då min vanliga var på semester, han ville skriva ut en sak som aldrig funkar för mig. Då bitchade jag och sade det och att jag har inte råd att testa det igen för det var värdelöst och jag behöver bli frisk snabbt för jag rasade i vikt och är redan väldigt smal.

Jaja, lite gnällande från min sida. Men som sagt, man måste ha lite skinn på näsan. Ett annat tips är att mår man riktigt dåligt och inte får tid på veckor så strunta i det och sök akut. Man skall inte behöva lida i veckor.

Tolkia
2006-04-18, 22:30
Ett annat tips är att mår man riktigt dåligt och inte får tid på veckor så strunta i det och sök akut. Man skall inte behöva lida i veckor.
Det där kan jag skriva under på. Fick nyligen gå till akuten med min påstått stukade fot när VC inte ville ge mig en akuttid utan sade något högst svävande om att ringa igen om jag inte hört något före helgen ... *grr* På akuten får man visserligen vänta en evighet om man inte är så jätteakut (typ vuxen, vid medvetande, adekvat, inga blödningar eller akuta, outhärdliga smärtor etc.) men man FÅR komma in till slut, och man får en diagnos - om distriktsläkaren inte vet vad han skall göra med en skickas man vidare till lämplig annan läkare (i mitt fall fick jag en fraktur konstaterad; screw VC). Det är värt väntetiden.

Doktorn
2006-04-19, 06:38
Det där kan jag skriva under på. Fick nyligen gå till akuten med min påstått stukade fot när VC inte ville ge mig en akuttid utan sade något högst svävande om att ringa igen om jag inte hört något före helgen ... *grr* På akuten får man visserligen vänta en evighet om man inte är så jätteakut (typ vuxen, vid medvetande, adekvat, inga blödningar eller akuta, outhärdliga smärtor etc.) men man FÅR komma in till slut, och man får en diagnos - om distriktsläkaren inte vet vad han skall göra med en skickas man vidare till lämplig annan läkare (i mitt fall fick jag en fraktur konstaterad; screw VC). Det är värt väntetiden.

Du träffar väl inte en distriksläkare på akuten??

Tolkia
2006-04-19, 07:16
Du träffar väl inte en distriksläkare på akuten??
Det var vad ortopedjouren kallade honom (möjligen rörde det sig om någon "internslang" för allmänläkare, eller om en person som annars jobbar som disktriktsläkare, jag har ingen aning).

JJ
2006-04-19, 07:32
Det finns ju vätskeersättning på apoteket som man bl.a. ger till barn då de har diarre. Jag smakade det som bakfyllemedicin, men det var så äckligt att jag inte fick i mig det. Kan nog vara en ide för dig, man mår ju inte direkt bättre då man har vätskebrist. Krya på dig!

Trance
2006-04-19, 09:50
Jaja, har inhandlat lite risifrutti och annat som är i små portioner och lättätet. Dessutom har jag fått mina muskelnedbrytande steroider nu så förhoppningsvis blir det bättre snart.

Tackar alla för hjälpen.

z_bumbi
2006-04-19, 10:01
Om du klarar av det smakmässigt så är hydrolysat inte helt fel, det är inte mycket för tarmarna att jobba med och du får i dig protein.

Annars är ett isolat av vassle bra då man slipper laktosen och även det belastar inte magen så mycket.

Kaseinpulver brukar jag undvika när jag är i ett skov.

Vanligt maltodextrin har fördelen att det inte är så sött, även om just jag blir extremt sötsugen när jag är i ett skov så för min del är det inte en fördel.

Färdiga energi/näringsdrycker i tetrapack från apoteket smakar oftast skit, jag förstår inte hur man kan komponera något som smakar så äckligt. Gainomax innehåller samma saker (Det är samma produkt från början.) och smakar så mycket bättre.

Annars är gäller det som vanligt att hitta saker som man tål och som innehåller energi.

Trance
2006-04-19, 12:51
Hmm, det var bra tips faktiskt. Kan tänka mig att köpa lite proteinpulver och äta, tänker inte ofta på att det är helt ok för magen.

Jag börjar bli lite nere nu, känns som jag åkt på diabetes också. På riktigt. Pissar massa, är astörstig.. fan

Adio
2006-04-19, 15:07
Kaseinpulver brukar jag undvika när jag är i ett skov.



Why?

z_bumbi
2006-04-19, 15:58
Why?

Svårare för kroppen att behandla, även nötkött i bit brukar kunna ställa till problem när det är som värst.
Jag har iofs Crohn så jag har även angrepp i tunntarmen vilket ulcerösare inte brukar ha.