handdator

Visa fullständig version : Juicys deff


jewzie
2006-04-18, 20:41
Hej nu ska även jag skriva ner min deff. Eftersom jag inte fick några dåliga respons (än så länge) i min förra tråd "Farlig Deff" så kommer jag tillämpa en deff som bygger lite på den fast självklart efter mina förutsättningar. Med hjälp utav den ekvationen som Grub visade i sin deff guide så räknade jag ut att jag har ungefär 2000kcal i vila och 2800kcal annars att förbruka. Har försökt att göra tråden så lättläst som möjligt. *kissass*

Stats: Man, 17år going 18, 190cm lång.
Person Bästa: Bänk 1½ x 100kg *flex* Marklyft 3 x 140kg.

Dock har jag ett litet dilemma om hur jag ska lägga promenaden. Ska jag ta med frukosten till skolan, då får jag promenaden på en gång på morgonen eller ska jag äta först, vilket är bäst, och vilka är skillnaderna *screwy* ? Synpunkter här tack.

Schemat:
kl 07:00 - Frukosten: Fullkornsbröd med stekt ägg någon skiva ost + kaviar. 400kcal
kl 07:20 - Promenad: 40 - 45 minuter beroende på hastighet.
kl 09:30 - Mellanmål: 250g Kvarg med fun light. Stats: 30g pro, 10gkol, 0,5g fett. 200kcal
kl 11:15 - Lunch: Pasta med köttfärssås. 200g pasta, 200g köttfärs, 100g tomatpure. Stats: 50g pro, 60g kol, 17g fett. 600kcal
kl 16:30 - Gym: 30 mins innan så blir det en proteinshake. 113kcal.
kl 18:00 - Efter gymmet: Frukt ca 60kcal.
kl 19:00 - Middag: Brukar bli fördelat i 60% protein, 20% kolhydrater, 20% fett. Väldigt mycket grönsaker. Räknar på 600kcal.
kl 20:00 - Kvällsmål: 250g Kvarg med fun light och 30g värmda hallon. Stats: 31g pro, 15gkol, 1g fett. 250kcal.

Efter detta brukar jag vara mätt för kvällen. Jag äter alltså för ungefär 2250kcal. En dag som jag tränar. Med den förbrukningen som jag har så blir det ett underskott på 550kcal. Utöver det så förbränner man även kcal när man styrketränar och när man går till skolan och när man värmer upp på gymmet(ca 300kcal). så det blir ett hyffsat underskott.


Eftersom jag bara styrketränar 3 gånger i veckan och måste lägga in cardio så blev det att leka med en maskin som påminner om en crosstrainer utan "stavar". Målet är att bränna 1000kcal.. 1h brukar det ta. Detta utförs 3 gånger i veckan. Dessa dagar äter jag inte mellanmål i skolan och inte heller lika mycket kolhydrater. Brukar ha ett intag på ungefär 2000kcal. Sen förbränner jag 1000kcal på cpmaskinen och även på promenaden.

Vad tycks? Kom jättegärna med synpunker ;)

jewzie
2006-04-18, 20:53
oj, glömde säga att jag väger 90kg sen påsklovet.

Body Guard
2006-04-18, 21:49
varför äta innan promenaden, tappar man inte syftet med den då?

jewzie
2006-04-19, 08:36
varför äta innan promenaden, tappar man inte syftet med den då?
en promenad bränner ju alltid.. men frågan om det är värt att ta med frukosten till skolan för att bränna möjliga extra kalorier.

Pepz
2006-04-19, 08:38
en promenad bränner ju alltid.. men frågan om det är värt att ta med frukosten till skolan för att bränna möjliga extra kalorier.


Personligen skulle jag ta med frukosten

apa_ola
2006-04-19, 08:40
en promenad bränner ju alltid.. men frågan om det är värt att ta med frukosten till skolan för att bränna möjliga extra kalorier.

du kommer ändå inte bränna mer kcal innan frukost, bara mer kcal från fett...

jewzie
2006-04-19, 08:42
någon som vet hur mycket mer från fett? Eller ett ungefärligt :/ kommer inte ihåg vad grub skrev förut

apa_ola
2006-04-19, 08:45
någon som vet hur mycket mer från fett? Eller ett ungefärligt :/ kommer inte ihåg vad grub skrev förut

ganska mycket iaf. Men det är den totala energibalansen som avgör i vilket fall. Anledningen till att man går innan frukost är att man kan fortsätta dagen med fyllda glykogendepåer. Märker du ingen skillnad i trötthet osv under dagen finns ingen anledning att ta med frukost till skolan och böka...

jewzie
2006-04-19, 08:47
Okej, tack för tipsen. ;) ska pröva att ta med frukosten till skolan ett tag då. Eventuellt att man går en liten längre promenad ca 1h eftersom då kan jag gå lite tidigare.

jewzie
2006-05-04, 19:52
*uppdate*

Hej nu ska även jag skriva ner min deff. Eftersom jag inte fick några dåliga respons (än så länge) i min förra tråd "Farlig Deff" så kommer jag tillämpa en deff som bygger lite på den fast självklart efter mina förutsättningar. Med hjälp utav den ekvationen som Grub visade i sin deff guide så räknade jag ut att jag har ungefär 2000kcal i vila och 2800kcal annars att förbruka. Har försökt att göra tråden så lättläst som möjligt. *kissass*

Stats: Man, 17år going 18, 190cm lång.
Person Bästa: Bänk 1½ x 100kg *flex* Marklyft 3 x 140kg.

*uppdate*

Schemat:
kl 07:00 - Promenad: 60 minuter.
kl 08:00 - Frukosten: Knäckebröd 19% fiber med 2 äggvitor + kaviar 150kcal
kl 09:30 - Mellanmål: 250g Kvarg med fun light. Stats: 30g pro, 10gkol, 0,5g fett. 200kcal
kl 11:15 - Lunch: Dagens sallad: Kyckling/tonfisk/skinka 350kcal
kl 16:00 - Promenad: Promenad till gymmet i 50 mins
kl 17:00 - Gym: Precis innan så blir det en proteinshake. 113kcal.
kl 18:30 - Promenad: En fin frukt ca 60kcal. och promenad hem från gymmet i 45 mins
kl 19:30 - Middag: Brukar bli fördelat i 60% protein, 20% kolhydrater, 20% fett. Väldigt mycket grönsaker. Räknar på 500kcal.
kl 21:00 - Kvällsmål: 250g Kvarg med fun light 200kcal.

Efter detta brukar jag vara mätt för kvällen. Jag äter alltså för ungefär 1400kcal. En dag som jag tränar. Med den förbrukningen som jag har så blir det ett underskott på 1400kcal. Utöver det så förbränner man även kcal när man styrketränar och när man går till skolan och gymmet. så det blir ett hyffsat underskott.

Stryketränar 4ggr / veckan och brukar fördela så att jag tränar alla utav muskelgrupperna på en hel vecka. Men vad tror ni, är det ett för stort underskott även om man mår bra utav att göra det?

Fredrik_S
2006-05-04, 22:32
Nyfiken på om du använder någon dag i veckan till att göra annat än att hålla dig till denna kost?

bear.flowertwig
2006-05-05, 11:42
Ska du deffa eller svälta dig?! *slap*

Det låter aaaaaalldeles för lågt det där. BÖRJA med att skära ner 4-500 kcal och se hur effekten blir.

jewzie
2006-05-07, 16:26
varför äta mer om man inte känner att man är mer hungrig? men självklart så äter jag lite mer på helgen. Nu ska jag ut och grilla och chilla i solen :D

bear.flowertwig
2006-05-07, 18:06
varför äta mer om man inte känner att man är mer hungrig? men självklart så äter jag lite mer på helgen. Nu ska jag ut och grilla och chilla i solen :D

Törstig blir du inte förrän det är "för sent", dvs för lite vätska i kroppen och prestationen är försämrad. Skulle inte gå på känsla om jag inte hade stenkoll.

Varför ett sånt hiskeligt underskott? Det lär ju tära hårt på musklerna.

jewzie
2006-05-08, 07:56
Törstig blir du inte förrän det är "för sent", dvs för lite vätska i kroppen och prestationen är försämrad. Skulle inte gå på känsla om jag inte hade stenkoll.

Varför ett sånt hiskeligt underskott? Det lär ju tära hårt på musklerna.
Trodde det var bra om man hade ett underskott som du kunde leva med, men det kanske inte ska överdrivas? Målet är att ligga på ett kcalunderskott på ungefär 1000kcal per dag. Hittils har det funkat utmärkt :thumbup: gått ner 3-4kg sen påsklovet och ligger på samma styrka, om inte lite starkare ;) Dessutom så dricker jag ur min "Gymdunk" på gymmet som rymmer 2½L brukar dricka allt på varmare dagar :D

bear.flowertwig
2006-05-08, 10:33
Trodde det var bra om man hade ett underskott som du kunde leva med, men det kanske inte ska överdrivas? Målet är att ligga på ett kcalunderskott på ungefär 1000kcal per dag. Hittils har det funkat utmärkt :thumbup: gått ner 3-4kg sen påsklovet och ligger på samma styrka, om inte lite starkare ;) Dessutom så dricker jag ur min "Gymdunk" på gymmet som rymmer 2½L brukar dricka allt på varmare dagar :D

Den generella rekommendationen är ju att börja med att justera 500 kcal/dag. Om man inte har extremt bråttom pga tidspress så verkar det vettigare att iaf först börja nedgången lite försiktigt. När man så småningom avstannar i nedgången och måste ta till tuffare metoder(mindre kcal, mer kardio) kan det ju vara svårt om man redan från start har kört hårt. Bara en tanke.

Sen har det ju viss betydelse vart du startade.... +20% bf så kan man nog kapa lite hårdare ;) Men att du behåller styrkan låter som en bra värdemätare annars.

adis
2006-05-08, 10:51
en promenad bränner ju alltid.. men frågan om det är värt att ta med frukosten till skolan för att bränna möjliga extra kalorier.

Tycker jag att du ska göra.. du bränner ju mer fett på morgonen när du inte har ätit innan prommenaden!

jewzie
2006-05-08, 12:04
Tycker jag att du ska göra.. du bränner ju mer fett på morgonen när du inte har ätit innan prommenaden!
Om du hade orkat läst allt så har jag redan fixat det men thanks anyways :thumbup: Sen när jag började deffen så hade jag runt 20% i bf så.. men den grejen vet jag inte om jag kan lita på. Har använt mig utav en maskin som man håller mellan händerna som finns på gymmet sen sätter man in data på den och så skickar den impulser genom kroppen. Har visat allt mellan 16% och 22% så den är flummig

virrelan
2006-05-08, 12:49
Du kan lika gärna ge upp deffen efter vår grillfest igår, blev så mkt kalorier i de där stripsen att det lixom inte är nån idé att fortsätta.. nedå de va inte så farliga och såsen var ju bara 10% fett ;)