handdator

Visa fullständig version : Knäböj överskattad?


gladiatorerna1
2002-11-14, 13:41
Är fria (ej smith) knäböj verkligen så bra? Man kan ju inte ta ut sig till absolut 100%,jag menar man ramlar ju då?

När jag kör i smithmaskinen så får jag så ont i ländryggen,har en gammal skada som jag känner av ibland. Vad ska jag göra för att inte få ont i ländryggen? Jag fick min skada när jag en gång körde knäböj i smithmaskinen med träningsbälte.Jag körde så otroligt hårt så jag kände inte smärtan föran jag tog av mig bältet.

Mycket tacksam för svar

Niclaaas
2002-11-14, 13:44
vad menar du med att man ramlar om man tar ut sig till 100%?

z_bumbi
2002-11-14, 13:53
gladiatorerna1: Ska du köra till failure så kör du i powerracket helt enkelt.

michael
2002-11-14, 14:02
Skit i smith, skit i bälte, skaffa GOD FORM och en GOD PARTNER som kan passa dig när du ska knäböja. Alternativt powerrack och ja knäböj är verkligen så bra :hbang:

Muskelsmurfen
2002-11-14, 14:33
Japp, håller med ovanstående. Knäböj är ett måste även om det är plågsamt. Det är ju bara att välja mellan powerrack eller "knäböjrack". Man kan ju använda en passare också...

gladiatorerna1
2002-11-14, 16:22
Tack för alla svar!

Citat av Niclaaas:

"vad menar du med att man ramlar om man tar ut sig till absolut 100%?"

Kör man verkligen STENHÅRT så blir det i slutet vingligt för att man är så trött.När t.ex. kör haqlift så fastnar jag där nere för att jag tar ut mig så mycket och absolut inte har några krafter kvar för att ta mig upp igen.

Till Z_bumbi!

Citat:

"Ska du köra till failure så kör du i powerracket helt enkelt"

Vad är powerracket? Antar att du menar den där "buren" som finns på gymet, eller?

Till micael

Citat:

"Skaffa GOD form och GOD PARTNER........" Detta handlar inte om hur god form man har.Även fast jag inte kör fria knäböj så har jag varken dålig form eller ben.

Till Gillerstedt!

Jag har inte valt bort knäböj för att det är jobbigt.Det är snarare tvärtom! När jag kör knäböj (fria och själv) då kan jag inte köra till absolut 100 %, det är det som är en del av problemet.Det andra problemet är att jag får så ont i ländryggen.

Det första året jag tränade (har tränat i två år) så fick jag mycket bra resultat på benträningen.Där fanns det en mycket bra benpress och benspark.Sen när jag bytte gym så fanns det inte samma utrustning.Benpressen där är inte samma som på "mitt" förra gym.Med tiden så märkte jag att benen blev lite sämre pga att jag inte har så bra utrustning som passsar mig.Just nu kör jag bara haqlift,benspark och utfall.Vill tilläga att jag fått mycket bra resultat utan knäböj.Men jag saknar verkligen benpressen som fanns på mitt förra gym.

Niclaaas
2002-11-14, 16:27
har du powerrack så sköter det sig självt, om inte så dumpar du stången bakom dig...så gör då jag när jag inte får upp stången på sista. har du en skada i korsryggen så är det självklart en annan sak

z_bumbi
2002-11-14, 16:27
gladiatorerna1: Japp in i buren bara ! :D
Om du ställer in stöden rätt så kan du bara lägga/stjälpa ifrån dig stången när du fastnar, tänker inte ta diskutionen om det är bra att köra sig så trött i en övning då vi har helt skillda åsikter om failure vad jag kommer ihåg från en annan tråd.

michael
2002-11-14, 16:27
De flesta skadorna i knäböj orsakas av dålig form eller överbelastning. Du talade om en ryggskada resulterad av ett knäböjspass, jag antog att den orsakades av dålig form. Men eftersom du vet bättre än mig i det här fallet kanske du kan upplysa oss om vad din skada är och hur du/läkaren tror att den uppkommit?

Frazze
2002-11-14, 16:53
michael: Du kanske borde definera "dålig form"?

gladiatorerna1
2002-11-15, 13:52
Till Frazze!

Citat:

"Du kanske borde citera ordet "dålig form?"

Tack för den

Till michael:

Vadå dålig form?! Har troligen bättre form än vad du har med tanke på att jag har tävlingsplaner.Även en elitperson som är i sitt livs bästa form kan skada sig.Vem som helst kan drabbas av skodor!Vältränad eller ej,det spelar ingen roll!

Jag körde som sagt väldigt hårt.När jag hade tagit av mig bältet kände jag en smärta i ländryggen som förvärrades.Jag har sökt hjälp för detta men alal läkare säjer olika saker. Besökte till slut en napprapat som enligt honom rättade till ryggen.Kan fortfarande känna av skadan ibland.

michael
2002-11-15, 14:03
Jag skrev dålig form ELLER ÖVERBELASTNING, dessutom bad jag dig beskriva det lite mer och vad det nu verkar vara orsakat av är överbelastning, därmed inte sagt att du har dålig form i något nedvärderande sammanhang utan bara ett antagande. Fria knäböj är bättre för du måste balansera vikten, din hjärna löper amok och sänder nervsignaler till nästan varenda muskel i kroppen bara för att balansera vikten. Dessutom belastar du de primära musklerna mer genom att rekrytera mer fibrer vid fritt motstånd. Är du däremot skadad kanske du ska överväga maskineri och rehabilitering.


ps jag har också tävlingsplaner ;) ds

michael
2002-11-15, 14:04
Frazze; dålig form kan ju vara att han inte har ländryggen rak i böjen, att han inte står tillräckligt brett och därmed belastar ryggen mer etc etc..

Niclaaas
2002-11-15, 14:05
det är inte en hane :nono:

Bamse
2002-11-15, 14:49
Originally posted by gladiatorerna1
Till Frazze!
Vadå dålig form?! Har troligen bättre form än vad du har med tanke på att jag har tävlingsplaner.

Haha, "dålig form" har ju i det här sammanhanget ingenting att göra med din kondition, definition och möjlighet att lyckas i tävling :p

Det alla menar är ju hur du utför dina knäböj. Dålig form = rundad rygg, obalanserad kropp etcetera. Inte huruvida dina magrutor syns eller ej ;)

Pez
2002-11-15, 16:08
Gladiatorerna1 - michael syftar i sitt inlägg på "form" som i "utförande"...

Man kan vara i vilken grad av fysisk form som helst och ändå skada sig, sen om man syftar på att "god form" innebär riktigt låg fett% så är nog snarare risken att skada sig tom högre.
Men det är en helt annan fråga. :D

/pez

Kjellstroem
2002-11-15, 19:15
Tävlingsplaner, hmm.

Vill du lyckas så bör du definitivt köra knäböj, dessutom kanske skaffa mer kunskap så du vet att form finns i mer än en betydelse.

Mvh

gladiatorerna1
2002-11-16, 10:23
Oj,tack för alla svar!

Jag skulle använda ordet "dålig hållning" istället .

Bamse
2002-11-16, 10:29
Dålig hållning är en annan grej.

PowerLars
2002-11-16, 14:38
Originally posted by gladiatorerna1
Är fria (ej smith) knäböj verkligen så bra? Man kan ju inte ta ut sig till absolut 100%,jag menar man ramlar ju då?

När jag kör i smithmaskinen så får jag så ont i ländryggen,har en gammal skada som jag känner av ibland. Vad ska jag göra för att inte få ont i ländryggen? Jag fick min skada när jag en gång körde knäböj i smithmaskinen med träningsbälte.Jag körde så otroligt hårt så jag kände inte smärtan föran jag tog av mig bältet.

Mycket tacksam för svar


knäböjar är en otroligt bra övning om den utförs korrekt.
Men smärtar det så antagligen ngt fel.

made
2002-11-17, 08:53
Jag tycker att det är lite lustigt att det låter som om knäböj är en superövning som alla borde köra.
Det är väl precis som med alla andra övningar individuellt, det som funkar 'kanon-kalas' för vissa funkar inte alls för andra.
Den belastning som man får på knät när man kör djupa knäböj är så våldsam att den inte är speciellt lämpad för personer med skadade/klena knän.

Men samtidigt som de allra flesta vet om detta så är det en slags hets i att köra knäböj så djupt som möjligt.
Om en person som har problem med knäna däremot testar att köra knäböj, men inte kör fullt så djupt så kan han/hon få ut en hel del av övningen, utan att riskera knäna. (Enkel rörelselära här, jmfr momentet vid djupa resp. mindre djupa knäböj).

Och nej, personen får antagligen inte samma resultat som en som kan köra riktigt djupt. Men för den skadade är det ju som att välja mellan pest eller kolera..

Summasummarum: IMHO så anser jag att man inte kan säga att knäböj (eller nån annan övning för den delen) är bra för alla.
Jo, den är kanon för den stora massan, men den kan också åsamka stora skador för en person som inte är 'kroppsligt utrustad' för den.

Grahn
2002-11-17, 09:45
Är knäböj överskattat? Ja på senare tid definitivt.
Är knäböj en bra övning? Ja väldigt bra men inte så överlägsen som vissa predikar.

z_bumbi
2002-11-17, 13:21
Made:
>Den belastning som man får på knät när man kör djupa knäböj är så våldsam att den inte är speciellt lämpad för personer med skadade/klena knän.

Beror väl på vilka skador ? Många inklusive jag själv blir ju bättre om jag kör hyffsat djupa böjar.

>Men samtidigt som de allra flesta vet om detta så är det en slags hets i att köra knäböj så djupt som möjligt.

Inte djupare än vad man klarar att behålla tekniken.

>Om en person som har problem med knäna däremot testar att köra knäböj, men inte kör fullt så djupt så kan han/hon få ut en hel del av övningen, utan att riskera knäna. (Enkel rörelselära här, jmfr momentet vid djupa resp. mindre djupa knäböj).

Momentet vid en djup böj jämfört med en grund böj ?
Om jag klarar att köra djupa med 50 kg och grunda med 80 kg vad belastar knäleden mest i det läge då den är som mest utsatt ? Räknar fortfarande på momentet.
Att man sen ska bromsa vikten när knät är som mest öppet är inte heller så bra.

>Summasummarum: IMHO så anser jag att man inte kan säga att knäböj (eller nån annan övning för den delen) är bra för alla.

Håller med men man kan inte generalisera om skadade heller.

>Jo, den är kanon för den stora massan, men den kan också åsamka stora skador för en person som inte är 'kroppsligt utrustad' för den.

Japp, då är marklyft en bra ersättare och antagligen bättre än att köra grunda böjar och oftast förvärra knäbelastningen.

made
2002-11-17, 19:03
z_bumbi:

"Beror väl på vilka skador ? Många inklusive jag själv blir ju bättre om jag kör hyffsat djupa böjar. "
Självklart

"Inte djupare än vad man klarar att behålla tekniken."
Nja, även om det borde vara så, så tycker jag mig se (inte minst på gymmet). Att många kör våldsamt djupt utan att ha nån bra form. Men här går det ju inte heller att generalisera..

"Momentet vid en djup böj jämfört med en grund böj ?
Om jag klarar att köra djupa med 50 kg och grunda med 80 kg vad belastar knäleden mest i det läge då den är som mest utsatt ? Räknar fortfarande på momentet.
Att man sen ska bromsa vikten när knät är som mest öppet är inte heller så bra."
Självklart så blir momentet liknande när du har olika vikter på..
Menar du att knäleden är som mest utsatt i den grunda böjen?
Hur menar du när du säger att "knät är som mest öppet"?

Jo, man kan inte generalisera skadade..
Men man kan man väl inte heller säga att marklyft är bättre än grunda böjar rent generellt heller?

Jag förskte bara komma fram till att om man har förhinder att köra knäböj så är det inte hela världen (t.ex. så kanske man till viss del kan ersätta den med marklyft..)

Är väldigt intresserad av ämnet, inte minst p.g.a. att kursen jag läser nu (humanbiologi) nuddar ämnet.

michael
2002-11-17, 19:13
Anpassar sig inte även leder vid belastning? annars har du ju knälindor som du kan trä på, allt för att minimera skaderisken. Knäböj är en tung basövning, troligtvis den tyngsta. Ett optimalt träningschema för en frisk skadefri människa ska bestå i grunden utav basövningar, ju tyngre en basövning är desto mer stressar den kroppen, ju mer kommer din kropp försöka att återhämta sig, ju bättre anabola förhållanden skapar du i din kropp. Dessa anabola förhållanden kan gynna andra mindre muskelgrupper som ligger i ett återhämtningstadie, t.ex BICEPS och få dem att växa mer än om du inte skulle köra tunga basövningar som knäböj t.ex.


Är den överskattad? Jag har inte sett många stora killar växa mycket utav häftiga maskiner och kablar.

Lord_X
2002-11-18, 09:07
Vadan denna onödiga diskussion om knäböj :confused:
Att alla som vet vad de pratar om säger att den är bäst, för att inte säga en nödvändighet för att överhuvudtaget kunna komma i närheten av sin potential, är knappast något skitsnack.
Denna övning som belastar det centrala nervsystemet i hjärnan överlägset mest av dem alla, därför att den aktiverar hela kroppen samt att dess primära effekt ligger på de största muskelgrupperna.. Hur tror ni att man ska kunna växa maximalt utan den? För er som inte vet så är det nervsystemet som reglerar tillväxtprocessen.
Så, tala om för mig hur man ska kunna växa maximalt utan den enda övningen som faktiskt har potentialen att ensam kunna bygga hela kroppen?
En teori är förstås att ni är för mycket "kärring" för att våga/orka/ha vilja att utnyttja ens er halva kapacitet i denna mest krävande superövning :p

Bow down to the almighty SQUAT!!
Do not be afraid to hit bottom with weight so heavy, for thou shalt rise up and become strongest of them all.

Grahn
2002-11-18, 09:10
Lord_X: är så vänlig att han illustrerar vad "Knäböj överskattad betyder" :)

Lord_X
2002-11-18, 09:29
Originally posted by Grahn
Lord_X: är så vänlig att han illustrerar vad "Knäböj överskattad betyder" :)

Förstod Herr Grahn överhuvudtaget vad jag menade?

Grahn
2002-11-18, 09:30
Ja jag är läskunnig.

gladiatorerna1
2002-11-18, 09:31
Till Lord_X!

Om du läser mitt inlägg innan du utrycker dig så står det att jag inte kan utföra övningen pga en skada i ländryggen. Kan säja så här att mina ben växte mycket bra utan knäböj,doch tycker jag att de har blivit lite sämre.

Jag körde bredbenta knäböj sist i smithen och det gick bra,men det tar bara på rumpan och inte på benen.

Lord_X
2002-11-18, 09:45
Originally posted by gladiatorerna1
Till Lord_X!
Om du läser mitt inlägg innan du utrycker dig så står det att jag inte kan utföra övningen pga en skada i ländryggen. Kan säja så här att mina ben växte mycket bra utan knäböj,doch tycker jag att de har blivit lite sämre.
Jag körde bredbenta knäböj sist i smithen och det gick bra,men det tar bara på rumpan och inte på benen.

Jag påpekade bara det att knäböj inte är någon överskattad övning. Visst, man kan växa bra utan den, men inte lika bra och man kan aldrig nå sin potential utan den. Smithmaskiner som balanserar vikten är inget att ha, men även då så kan den omöjligt ha tagit bara på rumpan på dig, möjligtvis att du är så otränad där så du kännde av den mest där.
Har du en skada i ländryggen så, om du inte redan gjort det, gå till en Dr.. Eller nej, gå direkt till en kiropraktor som inte bara står och tittar och säger "mja, du får ta det lite lugnt", utan som faktiskt gör något åt saken.
Må väl.

Bamse
2002-11-18, 09:49
Originally posted by gladiatorerna1
Till Lord_X!

Om du läser mitt inlägg innan du utrycker dig så står det att jag inte kan utföra övningen pga en skada i ländryggen.

... uppkommen på grund av dålig form i knäböjen..?

gladiatorerna1
2002-11-18, 09:52
Skulle min rumpa vara otränad?! *asgarvar* Jag är helt övertygad om att min rumpa överträffar din! Tänker inte gå in i någon disskusion om detta!´Bredbenta knäböj är en övning som ska ta på rumpan!

z_bumbi
2002-11-18, 09:54
made:
>Nja, även om det borde vara så, så tycker jag mig se (inte minst på gymmet). Att många kör våldsamt djupt utan att ha nån bra form. Men här går det ju inte heller att generalisera..

Om man kollar på de flesta gym så kör många människor ganska konstigt i de flesta övningar inklusive jag själv.
Man ska själv sträva efter en bra teknik och strunta i hur andra kör om man inte vet att de kan sin sak. Det finns som tur är även folk på de flesta gym som kan sin sak men man måste själv ha sådana kunskaper att man vet vilka man ska apa efter eller inte apa efter.

>Självklart så blir momentet liknande när du har olika vikter på..

Jag tror räknat på belastning i knäleden att den tunga vikten är värre, har inte tillräcklig anatomikunskap för att riktigt sitta och räkna på det men det är vad jag har läst mig till i alla fall.

>Menar du att knäleden är som mest utsatt i den grunda böjen?
Hur menar du när du säger att "knät är som mest öppet"?

Vid vissa vinklar är knät mer sårbart, jag kallade det öppet men vet inte riktigt vad man skulle säga istället som är bättre.

>Men man kan man väl inte heller säga att marklyft är bättre än grunda böjar rent generellt heller?

Nej men om jag får råda någon som inte kan köra knäböj i en skaplig längd skulle jag rekomendera marklyft före att köra grunda böjar, framför allt om gymet har bra utrustning så man kan laborera med lite olika typer av stänger.

>Är väldigt intresserad av ämnet, inte minst p.g.a. att kursen jag läser nu (humanbiologi) nuddar ämnet.

Kul ämne, vad läser du för inriktining i övrigt ?

gladiatorerna1
2002-11-18, 09:55
Till Bamse!

Troligen så var det så. När man kör stenhårt och ska utföra de sista och mycket jobbiga repitionerna så är man så trött att det är lätt att man hamnar i en form då det är skadligt för ryggen. I mitt fall var det så att jag använde träningsbälte och jag kunde då inte känna smärtan förrän jag tog av mig bältet som satt väldigt hårt.

Bamse
2002-11-18, 10:06
OK! Men tänk på att alltid använda "excellent form", för att använda Stuart McRoberts ord.

Om formen börjar svikta så är det dags att lägga av stången.

Var försiktig. Om du använder god form så ökar du fortfarande, men kanske inte lika snabbt som då du använde en sämre form. Men å andra sidan så ökar du ingenting under tiden du är skadad + måste förmodligen börja om på en lägre vikt, så i det långa loppet tjänar du ändå på att ta det lilla lugna...

Vet inte om jag fick fram mitt budskap riktigt. Men om vi målar upp en bild kanske ;)

Tänk dig att du "tävlar" mot en kompis i knäböjen. Ni står båda på 70 kilo. Sen börjar din andra kompis att fuska med utförandet och kan gå snabbare fram än du. När hon kör på 85 är du kvar på 80. När hon är uppe på 90 kör du "bara" på 82,5 och pekar ett stort långfinger mot dig.

Men oj - dålig form = skada förr eller senare. Din kompis blir skadad, kan inte träna övningar med ryggen involverad på ett bra tag. Vips närmar du dig.... 85.... 87,5... och där! 90 kg! Du är ikapp! Sen fortsätter du öka sakta med bibehållen form... 92,5... 95... 97,5... 100 kg! Vid den här tiden börjar din kompis rygg bli läkt igen, och hon kan börja träna igen. Men hon har tappat mycket styrka och måste börja om på 65 kilo. :em: Vem är det som pekar finger då? :bow:

Perfekt form = minimal skaderisk = långsiktiga ökningar.

spinkoo
2002-11-18, 10:18
Ni skriver så mycket att det tog mig 2 kaffekoppar att komma igenom allt.;) Särskilt bumbi och made som citerar varan hela tiden så man måste läsa om...:D

Nu kommer en NOOB:s syn på saken.

Jag håller med Lord_X i mycket, tex att övningen inte är överskattad. Överskattad eller inte, den är ju fortfarande BÄST och därför lika självklar:) (för den "friske")

Nu vet jag inte vilka vikter du kör med gladiatorerna, men korsryggen har ju en otroligt viktig uppgift i knäböj. Den MÅSTE ju orka annars tror jag att man skadar sig som du gjorde. Om man använder bältet ger man ju den lite extra stabilitet och den behöver inte vara lika stark och det är bra när man kör ruggigt tungt. Personlig åsikt är dock att vänjer man sig vid bältet kommer man skada sig p g a att man blir så svag i korsyggen att bältet får göra allt jobb. Och inte ens bältet orkar väl det, och när man tar av det står man där med ett facit i hand. Man har haft dålig form och man e skadad. Och att köra i smithen är ju som att be om problem, själv har jag svaga knän och dem sa allvarligt ifrån när jag försökte smith-böja.
"-spinkoo nu gör slutar du göra disco-bööjar, skrek mina knän"

Be någon passa dig när du kör fria böj, har aldrig varit med om nån som inte ställer upp...iofs har jag 9/10 träningspolarn till hands...:)

att ha passning är viktigt, utan passning eller nån form av skydd skulle den knappt vara bra, den skulle som du säger gladiatorerna inte vara 100%. Ska man göra 10 ställer min hjärna in sig på att vid ca 5 orkar jag inte mer. Jag tror då att jag inte orkar och utan passning skulle jag lägga ifrån mig vikten. Utan att veta att jag klarade 5 till egentligen. Det är det knäböj är, en hård nöt att knäcka men ju oftare man klarar det desto mer kanske man växer. Dem som inte gillar knäböj har nog bara inte kommit på hur mycket man verkligen kan pressa sig i den. Dem som känt det tycker den är den bästa, därav de olika åsikterna. "skydd" är därför nödvändigt.

Jag tänker iallafall sluta skylla på olika saker när det gäller knäböj och bara erkänna att den är bäst.

Gladiatorerna: Om du börjar om med lättare vikter och verkeligen koncentrerar dig på korsryggs-tekniken i knäböjarna, du tror inte att du skulle kunna träna upp din korsrygg då?! Reserverar mig för att det är en rikitig skada, men som jag upplever det får du ont för att den inte orkar...

Detta blev nog mitt längsta inlägg hittils...nånsin...ska genast sluta skriva, jag är nämligen ledig idag så jag har inget att göra...:)

PowerLars
2002-11-18, 11:24
Tycker man inte knäböj är kul så ska man inte köra den. Kör ngt annat då istället, tex hack squat maskiner eller liknande.

Ingen utvecklar sin fulla potential i en övning de hatar. Däremot är chansen större att man utvecklar sin potential mkt mkt mer om man utför en övning man gillar.

Rätt enkelt. Tycker jag.

z_bumbi
2002-11-18, 11:30
spinkoo: Jo det blir ibland lite jobbigt att läsa citat men ibland är det värre att inte ha citaten och ska nog börja tänka mer på när jag använder det.

Att det var ditt längsta inlägg gör ju inget när innehållet ser ut som det gör i ditt.:thumbup:

Har du inget att göra så finns det en del att läsa här....

http://www.angelfire.com/apes/z_bumbi/workout.htm

http://www.ukgrip.info/

http://www.net1.net/users/trigg/links.htm

spinkoo
2002-11-18, 11:45
Tackar bumbi! Kanske skulle ha citaten i fetstil...:)

Din sida må vara bland de fulaste jag sett men jäkligt shysst länksamlig...:thumbup:

z_bumbi
2002-11-18, 12:15
spinkoo: Vadå ? Ful ? :D
Skulle lägga ut boklistan och slängde upp en blandning av olika hemsidor jag lekt med när jag haft tråkigt genom åren.

gladiatorerna1
2002-11-18, 13:55
O, vad långa iläggg jag har fått *kul*

Till Bamse!

Tack så mycket för ditt långa och kloka inlägg. Du har rätt i det du säjer,absolut! Som tur är så är jag inte viktfixerad då jag tycker att det är mycket viktigare att få muskelkontakt och köra på känsla. Men jag måste säja att det var bra skrivet av dig!

Till spinkoo!

Kloka ord även här :thumbup:

Jag håller på att träna upp styrkan i ländryggen så jag hoppas att det blir bättre med tiden. Jag vet att jag borde börja lite lungt med knäböjen men jag är så ivrig för att jag vill verkligen köra hårt,men jag måste börja från ruta ett igen med knäböjen.

Till PowerLars!

"Tycker man inte knäböj är kul så skaman inte köra den"

Börja tro att jag är otydlig,vilket jag inte är. Anledningen till att jag inte kör knäböj beror INTE på att jag tycker att det är tråkigt, jag har en SKADA!

Föresten man ska inte tycka att det är kul att köra ben,för då kör man inte tillräckligt hårt.Däremot så känns det kul efteråt om man kört bra.Tycker alltså inte att det är kul att köra några benövningar överhuvudtaget,för att det är så krävande,men så ska det vara.Gymet är ingen lekplats,där ska man köra hårt.

emmzan
2002-11-18, 15:00
Originally posted by gladiatorerna1
Föresten man ska inte tycka att det är kul att köra ben,för då kör man inte tillräckligt hårt.Däremot så känns det kul efteråt om man kört bra.Tycker alltså inte att det är kul att köra några benövningar överhuvudtaget,för att det är så krävande,men så ska det vara.Gymet är ingen lekplats,där ska man köra hårt.

Hm.. måste vara vanskapt.. Tycker personligen att det är kul att köra ben. Körde senast i fredags ett rätt så underbart benpass med en 8 set böj, 5-6 set benpress, 5 superset med lårcurl och raka mark, 5-6 set benspark och 4 set vadpress (varav det sista vart 130reps dropset)...

Krävande? jodå.. Men jäkligt kul!:thumbup:

Btw har jag vittnesuppgift på att jag tog ut mig!:D

Daemon
2002-11-18, 15:15
Gladiatorerna!

Ärligt talat tycker jag att det verkar som om du har en lite lustig inställning till din träning.
Själv ser jag alltid fram emot varje pass, speciellt benpassen där man har möjligheten att ta ut sig mer än i något annat.
Nog fan är det kul att pressa sig själv till det yttersta även om det leder till yrsel och illamående, det är ju bara petitesser.
Tycker man inte att det är roligt att ta ut sig så kanske det är dags att tänka om.

Frazze
2002-11-18, 15:17
jag tycker, helt seriös att det är en av de högre formerna av fysisk njutning, så givetvis är det förbannat roligt när benen gör så ont att man bara vill försvinna. Damn, utan det skulle det ju vara menungslöst!

gladiatorerna1
2002-11-18, 16:24
Till daemon!

Har jag en lustig inställning til lträning? Snacka inte så jävla mycket skitt om du inte känner till vad jag tycker om träning.Tror du att folket på mitt gym tänker så här "gud vad kul idag slka bli att jag köra ben idag"Det är ganska uppenbart att du tränar på ett fjollgym!

Daemon
2002-11-18, 16:31
Gladiatorerna!

Du skrev:
"Föresten man ska inte tycka att det är kul att köra ben,för då kör man inte tillräckligt hårt.Däremot så känns det kul efteråt om man kört bra.Tycker alltså inte att det är kul att köra några benövningar överhuvudtaget,för att det är så krävande,men så ska det vara.Gymet är ingen lekplats,där ska man köra hårt."

Jag baserade mitt uttalande på ovanstående. Jag antar att du menar vad du skriver?

Jag har ingen aning om vad de som tränar på ditt gym tänker, så till vida ingen av dem har skrivit ett inlägg i den här tråden.

-EDIT- Det tränar en hel del fjollor på mitt, som på de flesta andra gym.

gladiatorerna1
2002-11-18, 16:42
Till Daemon!

Varför tror du att många skippar benträningen? Inte är det för att de tycker att det är kul att köra ben! Jag har inte hört någon säja att det är kul att köra ben. Ben är en av mina bästa muskelgrupper! Jag tycker att det är jättekul att träna!!!!!:stick:

gladiatorerna1
2002-11-18, 16:45
Ursäkta mitt aggresiva inlägg! Blir så himla upprörd idag över ingenting. Jag blir dock irriterad när jag får sådana inlägg.

HenkeGr
2002-11-18, 16:49
Ni som kör fulla reps:
Hur mycket vikt/antal reps kör ni?

Daemon
2002-11-18, 16:50
Det finns åtminstone tre personer i den här tråden som påstår att benträning är kul (Emmzan, Frazze och jag).
Jag tror att det finns betydligt fler.

Jag tror att det finns många anlednigar till att människor avstår från benträningen varav att det är "för jobbigt" är en.

Men det finns ingen som klassar sig som någotsånär seriös som inte tränar ben.

Jag hoppas att du tycker att det är kul att träna, varför skulle du annars göra det?

Jag tror säkert att du tycker det är kul att träna, men uppenbarligen inte ben.

Grahn
2002-11-18, 16:53
Tja som jag sagt tidigare knäböj är en BRA övning men på senare tid tenderar många att övervärdera mark och knäböj något extremt.
De personer som lider av extrem övertro på dessa övningar basunerar vitt och brett över dess förtäfflighet till den grad att man fan får skavsår i öronen. Alla som inte vill köra dessa övningar ska erkänna sig som andra klassens gymmare och "aldrig nå sin fulla potential".
Knäböjs Talibaner!

Ingen övning är oersättlig.

Nog fan tar djupa och vida knäböj mest på häcken, är ju höfterna som tar en ur hålet och vikten man tar begränsan för nästan alla av korsryggen INTE av quads.

Åse Columbus
2002-11-18, 16:58
Tänkte på er när jag fick denna.........

Grahn
2002-11-18, 16:59
AJSOMFAAAAAAAN!

Den bilden vill man inte se innan ett benpass!

Massivf
2002-11-18, 17:28
Det såg mysigt ut....
Hade jag råkat ut för detta hade Åse (som är min passare) lyft upp allt i en hög...och sagt , var är det för jävla Disco, skärp dig!
Iofs, så hade det aldrig hänt då Åse är min passare, men om..typ..

Detta kan väl ses som en väckarklocka till dom som passar, var beredd på det värsta...
Brukar se dom som passar i bänkpress med typ 2 fingrar under stången, det är ju just en bra passare...:-)

På denna bild ser man hur dom står o gapar...:eek:

//M

Massivf
2002-11-18, 17:31
Kom på vad jag skulle skriva egentligen...
JAG Ä L S K A R BENTRÄNING.

Det bästa som finns, när man ser flugor och det smakar järn i munnen! =)

//M

Bamse
2002-11-18, 17:31
Det är på grund av såna där bilder som jag alltid kör knäböj i powerrack!

För övrigt så tycker jag att just böjen är den skönaste övningen av dem alla.

michael
2002-11-18, 17:33
Jag älskar också ben, stora muskelgrupper och tunga basövningar, man tar ut sig bra mycket mer än när man tränar underarmarna.

emmzan
2002-11-18, 17:45
Originally posted by gladiatorerna1
Till daemon!

Har jag en lustig inställning til lträning? Snacka inte så jävla mycket skitt om du inte känner till vad jag tycker om träning.Tror du att folket på mitt gym tänker så här "gud vad kul idag slka bli att jag köra ben idag"Det är ganska uppenbart att du tränar på ett fjollgym!

Okej då. Jag erkänner. Jag är en fjolla!:rolleyes:

Niclaaas
2002-11-18, 19:01
hade jag vetat att den där bilden var där hade jag inte ätit framför datorn idag..... :blah:

made
2002-11-18, 19:25
z_bumbi:
Intressant, får försöka hitta lite mer info om att knät vid vissa vinklar är mer sårbart (el öppet). Kommer du ihåg nåt skrivet som förklarar det lite mer ingående?
Och jag återkommer imornkväll om momentet (även om jag är osäker på om jag fattat riktigt rätt..)

BTW Jag pluggar till idrottslärare på GU. (Nu först börjar det bli intressant, har anatomitenta nästa onsdag ;))

spinkoo
2002-11-18, 19:32
Hoppar in i diskussionen om benträning är roligt eller inte...:)

jag tycker så här

Dem pass man kör ben för att man måste, man kör lite halvtaskig form, tänker nää jag orkar inte det är ju så jobbigt osv...Ok, jag håller med om att dem passen är tråkiga. Men det är heller inte att träna ben ordentligt.

Dem passen däremot när man trotsar sig själv och trycker vikter, mullrar, blir blå i ansiktet, kämpar och sliter till all energi är slut, när man ger sig fan på att över träffa sig själv...tja, det är ren LYCKA:love:

gladiatorerna1
2002-11-19, 10:40
Okej,jag måste erkänna att det är kul att köra ben.Jag skulle köra ben idag men jag kan troligen inte det p g a en otrolig smärta jag känner av i hjärtat och som går upp mot halsen. jag brukar inte bry mig om jag är sjuk men när det gäller hjärtat och halsen så är det ingenting att leka med.

Sammanfattningsvis så tar jag tillbaka endel ord jag skrev igår.Jag var så himla arg igår och lättprovoserad,vet inte ens varför.