handdator

Visa fullständig version : Dagens I-landsproblem


Mellen
2006-04-18, 19:03
Jag har allt man nånsin kan önska sig. Underbara vänner, mysig pojkvän, fin familj, ett bra jobb, tillräckligt med pengar för att leva ett helt normalt liv. Jag har råd att göra resor jag drömmer om och jag är frisk och kan träna när jag vill.

Men gahhhh, jag blir liksom aldrig nöjd och känner mig aldrig lycklig. Människor i tredje världen njuter mer av livet och ler oftare än vad jag gör.

Varför är det så svårt att njuta av livet?

timoat
2006-04-18, 19:05
Allt är relativt.

kimonque
2006-04-18, 19:07
svårt att vara lycklig om man aldrig haft det svårt?

Kwon
2006-04-18, 19:08
Jag har allt man nånsin kan önska sig. Underbara vänner, mysig pojkvän, fin familj, ett bra jobb, tillräckligt med pengar för att leva ett helt normalt liv. Jag har råd att göra resor jag drömmer om och jag är frisk och kan träna när jag vill.

Men gahhhh, jag blir liksom aldrig nöjd och känner mig aldrig lycklig. Människor i tredje världen njuter mer av livet och ler oftare än vad jag gör.

Varför är det så svårt att njuta av livet?

Vad är det du saknar i livet? Spänning kanske?

Stuck in a rut?

Helena B
2006-04-18, 19:10
Det är konstigt att man fokuserar på sånt man inte har, när man i stället borde vara lycklig över allt man har.

Dumleman
2006-04-18, 19:11
svårt att vara lycklig om man aldrig haft det svårt?
Ja så sant, jag tror det ligger mycket i det där.

Kwon
2006-04-18, 19:11
Det är konstigt att man fokuserar på sånt man inte har, när man i stället borde vara lycklig över allt man har.

Damn Straight Helena mittbena! :thumbup:

Bronkitkorv
2006-04-18, 19:12
Gräset är alltid grönare på andra sidan staketet. Man önskar sej alltid det man inte har.. osv med tusentals andra liknelser och floskler. Jag har ingen bra lösning åt dej utan konstaterar bara att det är så som du säger..

christian
2006-04-18, 19:18
Att människor i 3:e världen njuter mer av livet och ler mer än du gör tycker jag är rätt konstigt uttryckt. Många plågas garanterat mer än du gör, också.

Fast visst kan jag hålla med om att det finns en varm livsglädje hos en del personer i underutvecklade länder. Men jag tror knappast att vi, som turister, ser mycket av baksidan och att det till viss del är en front för just, turister.

Kwon
2006-04-18, 19:19
För mig (och många andra) var det förr så, att man inte uppskattade det man hade förrän man förlorade det alt hade en tragedi av något slag.

När man varit i helvetet kan man uppskatta himlen.

När allt är bra hela tiden så känner man ju kanske inte hur bra man har det.

mathor
2006-04-18, 19:21
Skaffa barn.

grisbil3n
2006-04-18, 19:23
Lycka kommer i små doser, likgiltighet är något att sträva efter dock.

Trance
2006-04-18, 19:24
Nu blir det att styra upp tråden.

"Människor i tredje världen..." Jo, barnen är jätteglada när ett filmteam kommer dit och filmar dem såklart. Det är ju spännande. Sedan finns det också vissa risker att generalisera hur miljarder människor mår, kanske inte alltid får exakt svar. Speciellt inte när empirin består av två Aktuellt-reportage och en charter till Egypten.

Dock finns det en poäng, vissa västerländska "sjukdomar" gör att man mår dåligt. Enorm press på sig, för mycket valfrihet etc. Även om det kan ses som lyxproblem så hanterar ju kroppen det som riktig fara ändå. Att bo i tredje världen ger andra problem som ofta är värre såklart men även annorlunda. Jag tror inte man behöver uppleva misär för att må bra, finns alltid någon som har det ännu sämre.

Tolkia
2006-04-18, 19:24
Människor i tredje världen njuter mer av livet och ler oftare än vad jag gör.
Nja. Hur många har du träffat, och frågat hur de har det?

Möjligen kan en lösning vara att försöka vara mer "i nuet" och inte hela tiden leva i något slags abstrakt, framtida "sen"; "SEN när jag har råd/när jag har blivit smal/när jag har tagit den här tentan/när jag har hittat ett bättre jobb/när det blir sommar ... DÅ blir det BRA ..." ungefär. Det är väldigt lätt att hamna där, och det ÄR svårt att se det som är bra JUST NU om man lever som om nuet vore en transportsträcka.
svårt att vara lycklig om man aldrig haft det svårt?
Det där tror jag är en rejäl romantisering av lidandets eventuella "mening".

Big_Vik
2006-04-18, 19:25
Jag tror det hänger ihop med att livet inte handlar om lycka, utan snarare om vilja till makt! Kunskap och pengar är makt, men blir man lyckligare för det? Njae? Livet handlar inte om att njuta eller må bra...

Det verkar som om i-landsproblemet gör individen lika olycklig som u-landsproblemet. En amerikan som har slut på chips kan uppleva en tragedi av ungefär samma mått som en afrikan utan vatten

Kwon
2006-04-18, 19:27
Ett dåligt exempel, men som ändå är ett exempel, är när jag kom hem till Sverige igen efter att ha vistats i Asien ett tag (på landsbygden/i bergen).

Kändes enormt bra att ha "riktiga" toaletter igen...kändes lite lyx! :laugh:

Inga jävla skumma insekter som flög runt när man försökte göra sina behov etc

Arlamjölken kändes som himmelriket hehe

Nu kunde man också sova utan att få en psycho-skalbagge flygande in i örat etc...

Nu när man vart hemma ett tag så känns allt för givet... Men åker man till andra länder och vistas där ett tag så inser man att man har det ganska bra ställt ändå!

En sån sak som att ha säng med duntäcke, dricka arlamjölk, toalett etc osv..

Enklare att uppskatta det man har då

Big_Vik
2006-04-18, 19:29
Toulkish och Trance: Det han menade var väl kanske den bekymmersfria tillvaron i t.ex. en indianstam i Amazonas? Indianfarsan kliver upp i gryningen, slaktar en orm för att fixa mat till sin familj och i och med det har han löst dagens enda problem. En bekymmersfri tillvaro är en tillvaro utan olycka, och en tillvaro utan olycka är kanske en tillvaro av lycka?

Callister
2006-04-18, 19:35
Ditt liv är kanske enkelformat, likgiltigt? Det blir tråkigt i längden. Man måste göra livet till en omväxling för att komma ihåg vad man har (ovanstående exempel).

Det där med toa känner man ju igen. :D

Trance
2006-04-18, 19:38
Hah, jag skrev ungefär samma som Tolkia. Jag är så stolt.

Big_Vik, jo jag förstår vad du menar. Det är därför jag säger att det är annorlunda problem och lycka förmodligen. Att generalisera alla personer i u-länder är väl att sträcka sig rätt långt. Pappan kanske inte är lika glad när han inte får någon fångst, hans barn svälter och gerilla-soldater våldtar hans fru.

På samma sätt så kan jag se stora likheter mellan den lyckliga pappan och en pappa som bor uppe i norrland, åker till jobbet varje dag och sedan kommer hem till sin lyckliga familj runt 16:00. Ibland drar han ut med polarna och fiskar. Det är ju också rätt bekymmerslöst.

Jag tror även planering, möjligheter, måsten kan knäcka även den som lyckats bäst av alla.

grisbil3n
2006-04-18, 19:42
Toulkish och Trance: Det han menade var väl kanske den bekymmersfria tillvaron i t.ex. en indianstam i Amazonas? Indianfarsan kliver upp i gryningen, slaktar en orm för att fixa mat till sin familj och i och med det har han löst dagens enda problem. En bekymmersfri tillvaro är en tillvaro utan olycka, och en tillvaro utan olycka är kanske en tillvaro av lycka?

Kan nog stämma rätt bra.

Gimp
2006-04-18, 19:48
Det är läskigt skönt att campa ute i skogen en längre period, åka på något läger där saker är annorlunda, resa till fattiga länder och liknande för att sedan återvända till det vanliga livet och bara njuta av det. Det finns mycket man tar för givet som man kommer uppskatta väldigt när man kommer tillbaka även om man kanske inte saknar det när man väl är utan det. Talar från egen erfarenhet så det är i alla fall inte taget helt ifrån luften. ;)

Kebab-Arne
2006-04-18, 19:48
Toulkish och Trance: Det han menade var väl kanske den bekymmersfria tillvaron i t.ex. en indianstam i Amazonas? Indianfarsan kliver upp i gryningen, slaktar en orm för att fixa mat till sin familj och i och med det har han löst dagens enda problem. En bekymmersfri tillvaro är en tillvaro utan olycka, och en tillvaro utan olycka är kanske en tillvaro av lycka?

Problemet för han blir väl när han inte hittar någon orm att slakta och därmed svälter familjen.

I Sverige får vi problem när grannen köper en ny BMW och man inte har råd att svara på det.

Enligt min biologi lärare så är svenska folket inte lyckligare nu än vi var på 60-talet. Inte så konstigt, vet man inte vad internet är saknar man det inte. Och med en massa andra prylar vi har idag som man inte hade då.

n1tro
2006-04-18, 20:35
läs om augustinus

Diana
2006-04-19, 12:33
För mig (och många andra) var det förr så, att man inte uppskattade det man hade förrän man förlorade det alt hade en tragedi av något slag.

När man varit i helvetet kan man uppskatta himlen.

När allt är bra hela tiden så känner man ju kanske inte hur bra man har det.
Klockrent! I min erfarenhet är det detta som avgör helt, jämför jag bara mina vänner och bekanta tex så syns tveklöst mönstret att dem som råkat ut för tragedi(er) av något slag har en HELT annan lyckligare inställning till livet och uppskattar det de faktiskt har, på ett annat sätt.

Fler tragedier åt folket? *screwy* :D
Möjligen kan en lösning vara att försöka vara mer "i nuet" och inte hela tiden leva i något slags abstrakt, framtida "sen"; "SEN när jag har råd/när jag har blivit smal/när jag har tagit den här tentan/när jag har hittat ett bättre jobb/när det blir sommar ... DÅ blir det BRA ..." ungefär. Det är väldigt lätt att hamna där, och det ÄR svårt att se det som är bra JUST NU om man lever som om nuet vore en transportsträcka.
.
:bow:

Sheogorath
2006-04-19, 12:46
Jag har allt man nånsin kan önska sig. Underbara vänner, mysig pojkvän, fin familj, ett bra jobb, tillräckligt med pengar för att leva ett helt normalt liv. Jag har råd att göra resor jag drömmer om och jag är frisk och kan träna när jag vill.

Men gahhhh, jag blir liksom aldrig nöjd och känner mig aldrig lycklig. Människor i tredje världen njuter mer av livet och ler oftare än vad jag gör.

Varför är det så svårt att njuta av livet?

Käka en SSRI. Zoloft är en klassiker, med Prozac låter så sjukt mycket knarkigare och får därför pluspoäng. Generikan heter Fluoxetin, så du kan käka den med gott samvete och ändå säga att du äter Prozac, tycker jag.

Snafu
2006-04-19, 14:56
Det låter som att du behöver lite utmaningar i ditt liv. Du kanske har stagnerat?

Tricklev
2006-04-19, 15:37
Det låter som att du behöver lite utmaningar i ditt liv. Du kanske har stagnerat?

Det känner jag verkligen av, lite nya personer i livet vore underbart.

Mitt problem är dock att jag har en relativt ny person i mitt liv, och hon är änsålänge underbar, dock så hade hon lite problem med sitt ex vilket betyder att hon vill ta allt supersegt.

Vilket i sin tur suger rejält, jag vill ju inte (och orkar kanske inte heller :D ) försöka ragga på en ny tjej, för det är ju denna jag vill ha.

Plus att sömnproblem förenklar ingenting.

Krokodil
2006-04-19, 16:12
Jag har en kompis som varit mycket svårt sjuk en lång tid och nu när han är frisk har han fått perspektiv på livet.

Jag tror det var Dalai Lama som sade "count your blessings", jag försöker göra det.