handdator

Visa fullständig version : Gå upp i vikt


bine_
2006-04-18, 18:13
Jag är en tjej på 18 år, är 169 cm lång och väger 47 kg vill komma upp till 55-60 kg.

Hur, vad och när ska jag äta och hur mycket ska jag träna?

z_bumbi
2006-04-18, 18:22
Har du tränat tidigare?

Har du varit sjuk eller är du bara "tunn" i kroppen?

Generellt så ät så mycket att du går upp i en takt som du trivs med och det är ingen som kan ge dig ett färdig matschema utan att veta betydligt mer om dina tidigare matvanor (Vilket inte betyder att du måste berätta om dem här om du inte vill.).

bine_
2006-04-18, 18:55
Min familj är väldigt "tunna" av sig. Och det faktum att jag haft en ätstörning hjälper ju inte på det heller. Spelar ingen roll vad jag äter nu för tiden, går inte upp ett smack ändå. Skulle hjälpa om någon kunde ge mig tips vad jag kunde äta som är proppfyllt med energi som är bra då jag ska träna oxå. Tränar inte just nu, men ska börja vilket innebär att jag måste äta rätt så att jag inte förlorar hela min koppsvikt då jag, nu oavsett vad jag än äter nästintill går ner i vikt utav att bara gå en halvtimmes promenad per dag. Skulle hjälpa med ett matschema om någon kunde fixa det åt mig. Vore mycket tacksam för det.

bine_
2006-04-18, 19:43
ingen som har förslag?

manko
2006-04-18, 19:45
en gainer då och då? :)

z_bumbi
2006-04-18, 20:01
Min familj är väldigt "tunna" av sig. Och det faktum att jag haft en ätstörning hjälper ju inte på det heller. Spelar ingen roll vad jag äter nu för tiden, går inte upp ett smack ändå. Skulle hjälpa om någon kunde ge mig tips vad jag kunde äta som är proppfyllt med energi som är bra då jag ska träna oxå. Tränar inte just nu, men ska börja vilket innebär att jag måste äta rätt så att jag inte förlorar hela min koppsvikt då jag, nu oavsett vad jag än äter nästintill går ner i vikt utav att bara gå en halvtimmes promenad per dag. Skulle hjälpa med ett matschema om någon kunde fixa det åt mig. Vore mycket tacksam för det.

Ät regelbundet, 5-6 gånger per dag. Sen så ökar du mängden lite i taget i varje måltid. Det är förhoppningsvis ingen brådska med att öka i vikt utan låt det ta den tid det tar men se till att du verkligen går upp i vikt.
Vänta med att träna mer än vad du redan gör tills du fått till matvanorna för att förhindra att du går ner mer i vikt.

Undvik att äta mycket i taget av grönsaker då de mättar utan att ge så mycket energi.

Sen är det vanlig mat som gäller.

bine_
2006-04-18, 21:13
z_bumbi: tack så mycket!

Adio
2006-04-19, 08:43
Jordnötssmör är en bra energibomb me. Skippys, finns på ica!

Sen som sagt, se till att få i dig mat ofta! 2-3 timmar mellan målen max!

T-train
2006-04-19, 09:00
Ät regelbundet, 5-6 gånger per dag. Sen så ökar du mängden lite i taget i varje måltid. Det är förhoppningsvis ingen brådska med att öka i vikt utan låt det ta den tid det tar men se till att du verkligen går upp i vikt.
Vänta med att träna mer än vad du redan gör tills du fått till matvanorna för att förhindra att du går ner mer i vikt.

Undvik att äta mycket i taget av grönsaker då de mättar utan att ge så mycket energi.

Sen är det vanlig mat som gäller.

Kompletera med lite nötter till mellanmålen för bra (kvinno)fetter. Sedan ska du inte ha bråttom upp i vikt..utan låt det ta tid..

Trance
2006-04-19, 09:14
Som kroniskt smal person(iofs kille) så vet jag hur svårt det kan vara. Jag kan säga vad som hjälpt mig i de perioder jag gått upp i vikt.

1. Inte sitta uppe vid datorn hela nätterna så man inte orkar gå upp i tid. Istället gå upp i tid och äta en riktig frukost.

2. Träna, för mig så hjälper det något enormt då min aptit ökar väldigt mycket mer än vad jag förbrukar. Sitter jag bara still så kan jag överleva på så gott som ingenting verkar det som.

3. Aldrig lägga sig hungrig. Man skall alltid "orka" göra en macka innan man lägger sig eller liknande om man är hungrig.

4. Äta regelbundet och relativt nyttigt. Med nyttigt så menar jag inte fettsnålt utan vanlig mat. För mig är det värdelöst att äta lite smågodis då jag förstör en hel måltid efter och går ner i vikt istället.

bine_
2006-04-19, 20:10
1. Inte sitta uppe vid datorn hela nätterna så man inte orkar gå upp i tid. Istället gå upp i tid och äta en riktig frukost.


Jag försöker men det är svårt å slita sig från wow'andet ;) hehe

Men jag har märkt klar skillnad under denna dagen hur mycket piggare jag varit. Vill bara springa till gymmet och börja träna.

LisaB
2006-04-21, 05:24
hej hej!
Jag jobbar också på en viktuppgång, men har en fundering. Jag har ökat på med mer kolhydrater och undrar hur mkt man kan "överäta" innan det omvandlas till fett? Jag har hört att det skall krävas en hel del kolhydrater för att göra detta ( 400g okokt pasta!?) men tänkte bara fråga iaf.
Det är inte det att jag är rädd för fett, men jag äter hellre nyttiga fetter än låter min kropp omvandla andra näringsämnen till det.

tacksam för svar