handdator

Visa fullständig version : Är lång och stryketränar vad är det som gäller?


Pillret
2006-04-18, 17:48
Hur långt ifrån skall händerna vara när man kör bänkpress om man är lång, 198cm. När jag frågade en PT så hade det ingen betydelse, men efter några månader kom det fram en "biff" och han rekommenderade att hålla 1 extra hand från den markerade fattningen som finns på bänkpresstången pga min längd. Gäller det i alla övningar?

Hur skall jag äta för att öka? är 198cm lång och väger 108kg
just nu ser mitt matschema ut så här

06:30 - helskål med havregryn och 2 matskedar krossatlinfrö och mellanmjölk
och en proteindrink och glutamin
10:00 - 80-100g ris, 100 frysta grönsaker, 100-150g fryst kycklingfilé och någon god sås
13:00 - typ samma
16:00 4 skopar gainers-pro, 1 skopa whey-80, glutamin, 1 råttägg, knäckeblinfröolja, jordgubbar 50g, mellan mjölk 3dl, proviva 1dl (mixa ihop detta) och vid sidan av 3st fiber-plus
19:00 - samma som ovan
tränar
20:30 samma som ovan
21:30 1 skopa pm night protein från twinlab och 1skopa whey-80 i vatten

äter jag mer till varje mål känns det som att ajg skall spy.

min träning ser ut så här

dag 1: rodd x 3, chins x3, bänkpress x3, cable-flyes x3
dag 3: benpress x3, baksida lår x3, vader x3, mage x5
dag 5: sned bänkpress x4, latsdrag x4, biceps x2, tricepsx2
dag 7: axelpress med hantlar x3, axelbaksida x3, mage x5
tränar tungt 4-8rep, eller skall det vara ännu tyngre pga min längd?

A.Pahkamaa
2006-04-18, 18:22
I bänken kan du testa att hålla lika brett som när du gör armhävningar, funkar bra för dom flesta. Det är svårt för oss som inte vet hur du ser ut i kroppen (bortsett från att du är lång) att avgöra viklen greppbredd som passar bäst.

Ditt kostupplägg... Varför krångla till det så mycket? Ät vanlig jävla mat istället, ät mycket och ät ofta.

Ditt disco-schema orkar jag knappt kommentera...

negative
2006-04-18, 20:35
Jag är lika lång som dig. Jag håller långfingret på "ringen" när jag kör bänk. Men testa dig fram till vilket avstånd just DU är starkast.

Computerman
2006-04-18, 21:27
Ditt disco-schema orkar jag knappt kommentera...

Hahaha...
Tillbaka till topic...i bänkpressen räcker det nog med att hålla axelbrett som någon tidigare nämnde.

olle lindblad
2006-04-18, 21:39
Hahaha...
Tillbaka till topic...i bänkpressen räcker det nog med att hålla axelbrett som någon tidigare nämnde.
Axelbrett?

devi
2006-04-18, 22:17
Lite väl mycket protein vid 16.00?

Bjorn
2006-04-18, 22:25
Brukar man inte säga ca 90 grader vinkel mellan över- och underarm? kör jag iaf.

brill
2006-04-18, 22:45
Hahaha...
Tillbaka till topic...i bänkpressen räcker det nog med att hålla axelbrett som någon tidigare nämnde.

Axelbrett blir väl smalbänk?

myggan
2006-04-18, 23:26
känns som du äter sinnessjukt mycket protein, så det lär du ju knappast behöva oroa dig över.

pragmatist
2006-04-18, 23:28
Ät inte gainers som mellanmål, det är onödigt att bli diabetiker i förtid. :D

I övrigt tycker jag det är väldigt mycket dyra tillskott för en nybörjare.

grabben i skogen
2006-04-18, 23:39
Du borde ju verkligen tänka över din kost. Du lever ju på kosttillskotten.

z_bumbi
2006-04-19, 07:59
Ta kost och tillskott i en egen tråd.

Armhävningar är en bra grund att utgå ifrån vad gäller greppet, sen kan man justera fram och tillbaka efter hur det känns och ser ut.
Ringarna är till för de som ska tävla och är bara ett sätt att veta var händer befinner sig på stången för alla andra, nackdelen med ringarna är att man måste ha en tävlingstång för att kunna använda dem som referens och det är ganska få gym som faktiskt har en sl/bänk-stång.

Nucleus
2006-04-19, 09:19
Axelbrett blir väl smalbänk?

mm det tror jag med, jag är inte särskilt lång( 180cm) jag kör själv med pekefingret på ringen.
Hva som funkar bra for mig behöver inte alls funka för dig, så prova dig frem själv, variera till du känner hva som funkar bäst.

Hvilket grepp man vill använde beror väl också mycket på hvilken bänkstil man kör? ju bredare grepp ju kortare distans flytter du stången.

/Nucce

pumpare
2006-04-19, 14:40
Brukar man inte säga ca 90 grader vinkel mellan över- och underarm? kör jag iaf.

Har jag aldrig hört, borde det inte vara bättre att köra så långt ner man kan? Det tycker jag är klart goare iallafall.

Edit: sorry tänkte på fel sak där...

Bjorn
2006-04-19, 16:23
Har jag aldrig hört, borde det inte vara bättre att köra så långt ner man kan? Det tycker jag är klart goare iallafall.

Edit: sorry tänkte på fel sak där...
Ingen fara, inser nu att det är lätt att missförstå vad jag menade. Förtydligar därför: I ett visst givet tillfälle kommer armarna befinna sig i 90 grader ungefär, därefter fullföljer man givetvis hela rörelsen neråt.