handdator

Visa fullständig version : Kaffe efter maten?

stenis
2006-04-18, 17:20
Tjenare!

Kaffeälskare som jag är så dricker jag många koppar om dagen. Dock har jag hört att man efter måltid inte ska dricka kaffe pga. att vitaminerna från maten inte kan tas upp då. Stämmer detta eller äre bara snack?

Fricken
2006-04-18, 21:23
Tjenare!

Kaffeälskare som jag är så dricker jag många koppar om dagen. Dock har jag hört att man efter måltid inte ska dricka kaffe pga. att vitaminerna från maten inte kan tas upp då. Stämmer detta eller äre bara snack?

Det är definitivit bara snack.

King Grub
2006-04-18, 21:27
Nej, det är inte bara snack. Koffein försämrar upptaget av mineraler som mangan, zink och koppar, plus vitaminer som vitamin A och vitamin B-komplex. Att det skulle innebära risk för brist hos friska individer med en någorlunda normal kosthållning är HÖGST osannolikt.

Insulinkänsligheten försämras akut, vilket ökar insulinsvaret från måltiden som åts i samband med koffeinintaget.

Fricken
2006-04-18, 21:32
Nej, det är inte bara snack. Koffein försämrar upptaget av mineraler som mangan, zink och koppar, plus vitaminer som vitamin A och vitamin B-komplex. Att det skulle innebära risk för brist hos friska individer med en någorlunda normal kosthållning är HÖGST osannolikt.

Insulinkänsligheten försämras akut, vilket ökar insulinsvaret från måltiden som åts i samband med koffeinintaget.

Då ber jag om ursäkt..
Givetvis skulle jag ha haft underlag för mitt utlåtande.. sry!
Lät bara så osannolikt, eftersom insulinkänsligheten försämras
och borde öka upptaget, men men =)

Gimp
2006-04-18, 21:36

Hur lång tid kan man räkna med att insulinkänsligheten är försämrad efter en kopp med kaffe eller ungefär 100mg koffein? Är det ens värt att fundera på? :)

King Grub
2006-04-18, 21:41
Koffein har en halveringstid på 4 timmar.

Samtidigt skyddar kaffe på sikt mot insulinresistens och diabetes, så det är nog inget att hänga upp sig på.

stenis
2006-04-19, 14:34
Tack för svaret king grub! :thumbup: