handdator

Visa fullständig version : Kyckling VS. Kött


Vortexstar69
2006-04-18, 16:40
Tjena!

Jag har hört att kyckling är hur bra som helst att äta mycket för att få i sig mycket protein/kcal men har av någon anledning fått för mig att rött kött som tex fläskfilé inte är särskilt bra. Men när man kollar innehållen så ser det ju onekligen väldigt lika ut.

Kyckling: 23g protein 104,5 kcal / 100g
Fläskfilé: 20g protein 106 kcal / 100g

Fläskfilé innehåller visserligen 1g mer fett än kycklingen gör men det är väl ändå försumbart. Eftersom jag äter väldigt mycket kyckling nu under min deff så undrar jag, skulle man inte kunna ersätta en del med fläskfilé? Eller finns det några andra dåliga egenskaper med rött kött i allmänhet som jag bör känna till (förutom att det är dyrt). Jag har ju fått för mig att så är fallet. *screwy*

King Grub
2006-04-18, 16:41
Det är ingen skillnad i proteinkvalitet eller hälsopåverkan.

Isabella
2006-04-18, 16:52
Det är ingen skillnad i proteinkvalitet eller hälsopåverkan.

Varför sägs det att man inte ska äta rött kött mer än 3 ggr/vecka?

King Grub
2006-04-18, 16:54
Varför sägs det att man inte ska äta rött kött mer än 3 ggr/vecka?

Vem säger det?

I Livsmedelverkets kost- och motionsrekommendationer anges en portion kött per dag som lämpligt intag, och det är för den genomsnittlige, stillasittande normalindividen.

Isabella
2006-04-18, 20:06
Vem säger det?

I Livsmedelverkets kost- och motionsrekommendationer anges en portion kött per dag som lämpligt intag, och det är för den genomsnittlige, stillasittande normalindividen.

Har för mig att jag läste det i någon av pauluns böcker...

King Grub
2006-04-18, 20:52
Pauluns böcker från 199X kan överhuvudtaget inte användas som referens inom området näringslära i dag.

oskyldig
2006-04-19, 11:42
Är det bara jag som hört fel eller är de inte så att man INTE ska äta rött fläskkött men nöttkött går bra!? Är de nån skilnad?

thebandit
2006-04-19, 13:08
Är det bara jag som hört fel eller är de inte så att man INTE ska äta rött fläskkött men nöttkött går bra!? Är de nån skilnad?

Folk brukar säga: Grisar äter sopor, Kossor äter gräs. Vilket kött tror du är nyttigast?

Själv bryr jag mig inte.

King Grub
2006-04-19, 13:29
Är det bara jag som hört fel?

Ja.

obesogen
2006-04-19, 13:33
Är det bara jag som hört fel eller är de inte så att man INTE ska äta rött fläskkött men nöttkött går bra!? Är de nån skilnad?

Jag har också hört det :confused: Anledningen skulle vara att rött fläskkött kan man bli magsjuk av på samma sätt som att man inte ska äta röd kyckling. Men det kanske inte stämmer?

Honn
2006-04-19, 13:34
Vänta nu, rött dvs otillräckligt tillagat griskött är vl inte det bästa man kan stoppa i sig. Eller måste jag lära mig något nytt igen?

Cerberus
2006-04-19, 13:35
Jag har också hört det :confused: Anledningen skulle vara att rött fläskkött kan man bli magsjuk av på samma sätt som att man inte ska äta röd kyckling. Men det kanske inte stämmer?
röd kyckling??? Var i herrans namn hittar du röda kycklingar? Visst blir dom rödaktiga på utsidan om man grillar dom men röd kyckling har jag aldrig skådat förut...

obesogen
2006-04-19, 13:48
röd kyckling??? Var i herrans namn hittar du röda kycklingar? Visst blir dom rödaktiga på utsidan om man grillar dom men röd kyckling har jag aldrig skådat förut...

Ok my misstake ;) Rå kyckling menade jag såklart.

King Grub
2006-04-19, 13:58
Talar vi om otillagat kött från gris är det naturligtvis inte lämpligt.

Jag trodde vi talade om "rött kött" i avseendet kött från gris eller nöt till skillnad från "vitt kött" från fisk eller fågel, och om det var sämre med griskött i allmänhet i jämförelse med nötkött.

obesogen
2006-04-19, 14:05
Är det bara jag som hört fel eller är de inte så att man INTE ska äta rött fläskkött men nöttkött går bra!? Är de nån skilnad?


Talar vi om otillagat kött från gris är det naturligtvis inte lämpligt.

Jag trodde vi talade om "rött kött" i avseendet kött från gris eller nöt till skillnad från "vitt kött" från fisk eller fågel, och om det var sämre med griskött i allmänhet i jämförelse med nötkött.


Förlåt om jag e petig... ;) Så har jag förstått det rätt om nöt är okey att äta blodigt men inte fläsk och kyckling? Hur är det med fisk och vilt?

Cerberus
2006-04-19, 16:37
Ok my misstake ;) Rå kyckling menade jag såklart.

Lugnt :)

Sir Anselm
2006-04-19, 21:34
Förlåt om jag e petig... ;) Så har jag förstått det rätt om nöt är okey att äta blodigt men inte fläsk och kyckling? Hur är det med fisk och vilt?

Fisk ska ju inte var något problem, sushi anyone? Men det gäller ju naturligtvis att det är färska råvaror...

Slarm
2006-04-20, 02:10
flaskfile ar inte rott kott, det ar vitt kott.
Flaskfile ar magert och bra att ata, likadant som flaskkotletter (om du nu inte ater fettet som ar pa)

Trance
2006-04-20, 09:53
fisk från havet skall vara ok, fisk från insjö är det inte.

obesogen
2006-04-20, 10:07
flaskfile ar inte rott kott, det ar vitt kott.
Flaskfile ar magert och bra att ata, likadant som flaskkotletter (om du nu inte ater fettet som ar pa)

Nä där tror jag du har fel:

Ofta talas det om så kallat rött kött, t.ex. i hälsodebatter. Exakt hur definieras rött kött, och vem är det som bestämmer det? Till exempel undrar jag om fläskfilé räknas som rött kött, och hur är det med laxfiskar med rött kött (inte nödvändigtvis röding)? Struts har jag sett att det räknas som rött kött, men annars brukar inte fågel räknas dit.

Svar:
Indelningen i rött och vitt kött kommer från amerikansk terminologi. Rött avser då nöt, gris, får, rådjur, älg osv. Fläskfilé är alltså definitivt rött. Kyckling, kalkon och annan fågel är definitivt vitt. Strutsen krånglar till det genom att vara en fågel men räknas som rött eftersom köttet mer liknar nöt än kyckling. Fisk räknas aldrig som rött kött.

Saxat från: http://www.livsmedelssverige.org/faq/kott.htm