handdator

Visa fullständig version : Högtalare och impedans


Noodles
2006-04-18, 10:57
Jag har idag en anläggning med en gammal Yamaha RX-V393 som förstärkare och ett par Yamaha-högtalare. Högtalarna har impedansen 4 ohm. Nu har jag fått ett par andra högtalare som har impedansen 8 ohm. Förstärkaren har möjlighet att koppla in två högtalarpar (A och B). Jag skulle vilja ha det nya högtalarparet i ett annat rum och samtidigt ha kvar de gamla högtalarna där de står idag. Är det möjligt att koppla in utan att riskera skador på förstärkaren? Om de räknas som parallellkopplade blir ju den totala impedansen ca 2,7 ohm (farligt lågt?) och om de seriekopplas blir den totala 12 ohm (antagligen ingen fara).

Räknas de som serie- eller parallellkopplade när de går på utgång A och B? Skulle jag annars kunna koppla in dem på något annat sätt? T ex använder jag inte surroundutgångarna idag.

Fredrici
2006-04-18, 11:48
Hej, koppla inte in dom parallellt då din Yamaha förmodligen inte kan leverera den ström som behövs vid en 2,7 ohm last. Tänk på att impedansen kan variera kraftig i låga frekvenser. dvs din last kan sjunka under 2,7 ohm. Kan du inte lägga dom 2 nya högtalarna på surround?
Mvh Fredrik

Bite
2006-04-18, 11:50
Du har alltså en uppsättning utgångar som heter A med vänster/höger kanal, samt en uppsättning B, med vänster/höger kanal? Då ska det inte vara något problem, det är när du kopplar in flera högtalare på samma utgång du lastar ner förstärkaren.

Fredrici
2006-04-18, 12:03
Du har alltså en uppsättning utgångar som heter A med vänster/höger kanal, samt en uppsättning B, med vänster/höger kanal? Då ska det inte vara något problem, det är när du kopplar in flera högtalare på samma utgång du lastar ner förstärkaren.

Bite, hur vet du om A och B inte ligger på samma utgång? För du kan väl köra A ensamt, B ensamt, och A+B? Hur funkar då lasten i läget A+B? Jag använder aldrig själv dessa typer av förstärkare utan kör med separata slutsteg osv. Undrar lite därför. :em:

mangs
2006-04-18, 12:55
På 99% av alla förstärkare där man kan använda A+B ligger dessa parallellkopplade internt i förstärkaren vilket göra att lasten blir väldigt tung för förstärkaren (låg impedans). Risken finns därför att den kommer stänga av sig själv för att förhindra att den går sönder (brukar dock fungera så länge du spelar tyst). Alternativet är att koppla så här men att bara välja antingen A eller B och inte A+B.

Att koppla de på surroundutgången låter dumt då du inte kommer få ut rätt ljud. Att seriekoppla olika högtalare kommmer göra att de påverkar varandra ljudmässigt och är inte att rekommendera.

Jag skulle koppla ena paret till A och det andra till B och sedan köra på ett par åt gången.

Noodles
2006-04-18, 13:36
Du har alltså en uppsättning utgångar som heter A med vänster/höger kanal, samt en uppsättning B, med vänster/höger kanal? Då ska det inte vara något problem, det är när du kopplar in flera högtalare på samma utgång du lastar ner förstärkaren.

Jag har två uppsättningar (A och B) med varsina vänster-/högerkanal. På förstärkaren kan jag sedan välja att spela A, B eller A+B.

Det jag är mest osäker på är just om kretsarna är parallellkopplade inne i förstärkaren. I så fall hjälper det väl inte att jag har två kanaler. Vill som sagt inte riskera att skada förstärkaren på något sätt.

Förutom att uteffekten är lägre, vad är nackdelen med att koppla på surroundutgångarna? Klarar de inte samma frekvenser som huvudutgångarna?

Noodles
2006-04-18, 13:38
Jag skulle koppla ena paret till A och det andra till B och sedan köra på ett par åt gången.

Skulle vara bra om jag slapp den varianten. Tråkigt att inte kunna ha igång båda samtidigt om man rör sig mellan rummen.

JAM
2006-04-18, 14:01
Skulle vara bra om jag slapp den varianten. Tråkigt att inte kunna ha igång båda samtidigt om man rör sig mellan rummen.
Jag gissar att du blir tvungen. Alternativ:
1) Undersök om utgångarna är parallellkopplade.
2) Om så: Sälj de sämsta högtalarna på Blocket och köp nya.
Annars: Kör i vind!

mangs
2006-05-04, 07:33
Jag har två uppsättningar (A och B) med varsina vänster-/högerkanal. På förstärkaren kan jag sedan välja att spela A, B eller A+B.

Det jag är mest osäker på är just om kretsarna är parallellkopplade inne i förstärkaren. I så fall hjälper det väl inte att jag har två kanaler. Vill som sagt inte riskera att skada förstärkaren på något sätt.

Förutom att uteffekten är lägre, vad är nackdelen med att koppla på surroundutgångarna? Klarar de inte samma frekvenser som huvudutgångarna?


Hur går det här? Troligtvis är de parallel-kopplade.

Anledningen att du inte skall/bör koppla dem på surroundutgången är att du bara får med surroundljudet då och inte den kompletta signalen till VF och HF. Du kan ju alltid koppla ihop och testa hur det låter.

Noodles
2006-05-04, 07:58
Hur går det här? Troligtvis är de parallel-kopplade.

Anledningen att du inte skall/bör koppla dem på surroundutgången är att du bara får med surroundljudet då och inte den kompletta signalen till VF och HF. Du kan ju alltid koppla ihop och testa hur det låter.

Jag gav upp tanken på att ha båda inkopplade samtidigt. Precis efter att jag skrivit min fråga om surroundkoppling förstod jag själv hur dum den var.

Jag hittade en manual till min gamla förstärkare (tack till Yamaha för bra hemsida) och såg att det krävdes minst 8 ohm på vardera högtalarparet om båda skulle vara inkopplade. Lösningen jag antagligen kommer prova är att ha båda inkopplade men bara spela ett par åt gången. Det är i alla fall bättre än att behöva vräka på hög volym i vardagsrummet när man är i köket. Ska antagligen fixa det imorgon, är bara inte sugen på kabeldragningen...

Det finns även framtidsplaner på att byta ut högtalarna och nästa gång tänka på impedansen. Jag gillar högtalarna i övrigt och när jag köpte dem trodde jag inte impedansen skulle bli så avgörande.

Tack för hjälpen iallafall!