handdator

Visa fullständig version : Knäböj/marklyft med djupandning


palme
2002-11-13, 17:28
Många som kör detta? Har funderingar på att pröva.

För de som inte vet är det när man kör 15 djupa andningar mellan varje reps.

Får va bered att rusa ut på toan? ;)

Kjellstroem
2002-11-14, 08:29
15?

Hmm... låter som lite väl mycket. Har visserligen inte provat men att gå över 10 djupa andningar låter som onödigt.

Muskelsmurfen
2002-11-14, 10:42
Jag kör med "andningspaus" mellan repetitionerna när jag kör tungt men har inte tänkt på att det skall vara någon speciell teknik? Kroppen skriker efter syre? Jag ger den syre? Mer komplicerat än så kör jag inte.
Jag kanske borde läsa lite om teorierna bakom "djupandning". :)

Massivf
2002-11-15, 17:59
Hmm...
Var försiktig med det där, överdriv inte, läs gärna i en dykarbok om varför. Läs under hyperventilering.

NU har jag inte min här, men om jag kommer ihåg rätt så skulle man inte hyperventilera mer än 4 gånger per dag (!) det kunde tydligen vara skadligt för den muskel du tänker med :smash:

Har för mig att det fungerar så här.
OM du hyperventilerar (syresätter blodet extra mycket) innan fysisk aktivitet, så kommer kroppen (blodet) inte hinna transportera bort det som blir kvar...kolmonoxid eller kväve eller vad det nu var. Halten av det giftiga ämnet stiger i blodet och kan skada hjärnan...

Har du blåst upp många ballonger inför ett kalas så kanske du vet att man kan få mycket ont i huvudet , precis när gästerna anländer...:-))

//M

Massivf
2002-11-15, 20:05
:smash: ÅÅÅhhh fel av mig fel av mig..:smash:
Detta gäller när man håller andan.....speciellt vid dykning...

När du tränar hoppas jag att du inte håller andan =))

//M

palme
2002-11-15, 22:14
Originally posted by Massivf
[B
När du tränar hoppas jag att du inte håller andan =))

//M [/B]

Haha nej verkligen inte :D ;)

Lord_X
2002-11-18, 10:02
15 djupa andningar mellan varje reps?? Det låter som en hel vilopaus. Varför kör du inte bara på och andas så mycket som det krävs?