handdator

Visa fullständig version : Hur tränar man korsryggen bäst?


Chris
2002-11-13, 17:15
Har lite funderingar jag hoppas nån kan svara på...

När man vill träna erector spinae, (muskeln som går längs ryggraden om jag uppfattat det rätt) hur ska man göra?

När man kör hyperextentions tex, tränas hela ryggradsmuskeln eller är det bara "nedre" halvan av den som arbetar? Jag får då ingen pump nån annanstans än i just korsryggen av den. Jag har sett många som inte går upp med rak svank i den övningen, utan dom går upp som i en "vågrörelse", gör man så för att aktivera dom övre delarna av ryggen eller gör dom bara fel?

Jag kör för tillfället stelbenta marklyft och hyperextensions för korsryggen.

Vore bra om nån kan förklara hur de ligger till. Arbetar HELA muskeln när man svankar och "går upp och ner" hehe.. flexion kanske de heter.. har ingen aning :eek:

Tränar man erector spinae i vanliga ryggövningar?

Tack för svar!

palme
2002-11-13, 17:24
Stång rodd och low pully rows tar lite på korsryggen, iaf på mig.

När jag kör hypers håller jag korsryggen spänd inte "vågrörelsen" som du menar och så håller jag kvar i toppläget ung en sekund.

Linnet
2002-11-13, 17:38
Vågrörelsen är bättre för ryggen, övningen kan om den utförs felaktigt vara ganska skadlig. Jag kör med vågrörelse och jag tycker att det blir lite jobbigare att utföra övningen och på mig tar det mest lägre delen av ryggen.

emmzan
2002-11-13, 19:22
kör man vågrörelse får man med alla småmusklerna längs ryggkotpelaren aktivt... Då jobbar dom aktivt jmf med statiskt om du har ryggen rak och enbart böjer i ländryggen.

Chris
2002-11-13, 20:19
Okej, tack.

Ingen som vet hur man tränar övre delen av erector spinae då? När en byggare gör en latspread bakifrån så ser man ju tydligt en lång muskel som går längs ryggen. Hur tränar man upp den? Räcker det med marklyft och hyperextentions? :bpump:

Frazze
2002-11-13, 20:32
Övre delen av erector spinae döljs väl ändå bakom trapezius?

palme
2002-11-13, 21:34
Originally posted by Chris
Okej, tack.

Ingen som vet hur man tränar övre delen av erector spinae då? När en byggare gör en latspread bakifrån så ser man ju tydligt en lång muskel som går längs ryggen. Hur tränar man upp den? Räcker det med marklyft och hyperextentions? :bpump:

Stång rodd, hantelrodd och t-bar. Det kommer med tiden när ryggen växer till sig.

Åse Columbus
2002-11-15, 22:27
Originally posted by Frazze
Övre delen av erector spinae döljs väl ändå bakom trapezius?

erectorn höjer trapezius underifrån.......såååå....döljs vet jag inte, utan den så skulle inte trapezius synas så bra..

Åsehttp://www.click-smilie.de/sammlung/cool/cool029.gifhttp://www.click-smilie.de/sammlung/cool/cool030.gif

HenkeGr
2002-11-16, 01:01
Det finns väl ingen bättre övning för erector spinae än vanliga marklyft? Sen tar det ävem på trapzen, och baksida lår, och röven, och greppet, och tja, det mesta.