handdator

Visa fullständig version : Efterträningsdryck...


edvin
2006-04-18, 08:00
Hur värdelöst är det att skippa de snabba kolhydraterna helt i en efterträningsdryck. Alltså jag tänker att man bara dricker rent protein. Eftersom jag inte är ute efter någon direkt viktökning i dagsläget och jag ökar i vikt av gainer (kolhydrat+protein ju). Men gör avsaknaden att man lika gärna kan skippa hela drinken det är det som är frågan. Det lär ju finnas 1000 och åter 1000 trådar om detta men jag såg ingen som svara direkt på min fråga av dom första.

King Grub
2006-04-18, 08:07
Kolhydraterna behövs inte alls för proteinsyntsen.

Däremot minskar dom den av styrketräningen förhöjda proteinnedbrytningen och bidrar därmed till en bättre proteinbalans, stimulerar återsyntes av glykogeninlagring (bästa tillfället för detta - dröjer man timmar med att tillföra kolhydrat efter träning försämras glykogeninlagringens och återhämtningens hastighet med 50% eller mer), samt ökar aminosyreupptaget i muskulaturen runt 60 minuter efter intaget, vilket sammanfaller med det tillfället proteinsyntesen börjar uppregleras efter styrketräning.

Det sista tillfället man bör dra ned på kolhydraterna är efter träning. Det finns bara nackdelar, inga fördelar.

Skippar du både protein och kolhydrat i samband med träning får du ingen ökning av proteinsyntesen alls, bara proteinnedbrytning, tills du äter.

edvin
2006-04-18, 08:19
Okej, så av ditt resonemang ovan finns ingen som helst anledning att hoppa över en gainer (kolhydrat+protein), man bör alltså hellre se över sitt totala intag av kolhydrater. Men då förstår jag egenteligen inte varför man markandsför gainer som en viktökningsprodukt och inte bara som efterträning/återhämtning. Hur ligger det till om man bara vill öka i styrka är proteinsyntesen lika avgörande i detta läge?

Vilka proportionern är lämpligt att använda sig av när man blandar efterträningsdryck efter konditionsträning? Bör man ha andra ingredienser än protein och kolhydrat?