handdator

Visa fullständig version : iPodens egentliga uppfinnare


Daniel_S
2006-04-18, 06:18
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,810517,00.html

Stackaren har blivit bestulen på sin uppfinning. Dessutom har hans design blivit kapad rakt av, konstigt förresten att den inte överhuvudtaget verkar influerad av walkman, eller andra samtida designer.

Undrar just hur många liknande uppfinnare det finns, som kläcker en idé som inte är teknisk möjlig att genomföra, och sedan gråter stort när nadra tjänar pengar på samma sak tjugo år senare *rolleyes* .

Hobbes
2006-04-18, 07:55
Undrar just hur många liknande uppfinnare det finns, som kläcker en idé som inte är teknisk möjlig att genomföra, och sedan gråter stort när nadra tjänar pengar på samma sak tjugo år senare *rolleyes* .

Kolla på valfritt avsnitt av Star Trek Original Series - där har du en helt del prylar som nu återfinns i dag.

Vissa mobil märken använder sig av utformningen av deras Communicator. Någon som ser CSI kan lägga märke till hur Catherine använder sin mobil :D (Ok, långsökt, men ändå värt att nämna).

Den nål lösa injektorn, användes av McCoy i Star Trek.

Det går säkert att finna fler prylar :D

sunkan
2006-04-18, 08:47
men vafan, den är ju inte lik ipod på en fläck, sluta grina *grr*

andreaz
2006-04-18, 09:00
men vafan, den är ju inte lik ipod på en fläck, sluta grina *grr*

Teknik och design är inte samma sak (alltid).

sunkan
2006-04-18, 09:05
Teknik och design är inte samma sak (alltid).
Men tekniken på hur man lagrar musik har nog ändrats en hel del sedan 1979 så då skulle ju hans patent ändå vara värdelöst.

Piranha
2006-04-18, 09:28
Han må vara först som sagt och tekniken hadde slagit fram oavsett uppfinnare.


Sen kan man ju spekulera i OM han hadde haft kvar sin patent hur marknaden på MP3 spelare skulle sett ut idag. Svindyra och outvecklade pga dålig konkurans?

Vidare så fanns inte formatet MP3 när hans "spelare" uppfanns.

Han kan sitta där å tjura bäst han vill, en smart kille hadde sålt patenten till ett större bolag.

sunkan
2006-04-18, 09:33
Han må vara först som sagt och tekniken hadde slagit fram oavsett uppfinnare.


Sen kan man ju spekulera i OM han hadde haft kvar sin patent hur marknaden på MP3 spelare skulle sett ut idag. Svindyra och outvecklade pga dålig konkurans?

Vidare så fanns inte formatet MP3 när hans "spelare" uppfanns.

Han kan sitta där å tjura bäst han vill, en smart kille hadde sålt patenten till ett större bolag.

Ja då måste ju hans patent falla redan där, hur kan han ha patent på nått som ska lagra nått som inte finns :thumbup:

kharon
2006-04-18, 11:23
Han miste patentet för att han inte hostade upp pengarna för det...

Ett patent kostar väl inte så mycket ändå? Lätt för honom att vara efterklok, jag gissar på att han inte var så fäst vid patentet vid det tillfället... Sälj bilen och fixa patentet då gubbjävel, eller ta ett personligt banklån för det ffs

Det går nog att fixa fram pengar om man verkligen behöver!

Dumleman
2006-04-18, 11:25
Ja jag hade patentet på hjulet en gång i tiden och då började volvo bygga bilar, påminns varje dag :(.

sunkan
2006-04-18, 11:33
Han miste patentet för att han inte hostade upp pengarna för det...

Ett patent kostar väl inte så mycket ändå? Lätt för honom att vara efterklok, jag gissar på att han inte var så fäst vid patentet vid det tillfället... Sälj bilen och fixa patentet då gubbjävel, eller ta ett personligt banklån för det ffs

Det går nog att fixa fram pengar om man verkligen behöver!

patente kostar ca 4000kr men sen så kostar det mellan 10-50k att kirra nå som skriver ett patentbrev tror jag det heter.

Guns n hoses
2006-04-18, 11:52
Ja jag hade patentet på hjulet en gång i tiden och då började volvo bygga bilar, påminns varje dag :(.

:D

kharon
2006-04-18, 12:46
patente kostar ca 4000kr men sen så kostar det mellan 10-50k att kirra nå som skriver ett patentbrev tror jag det heter.

Ok, men det är ju inte mycket pengar om man redan gjort affärer med Paul McCarthny o.s.v..

jakke
2006-04-18, 12:55
Ett världspatent kostar väll ändå bra mkt mer än 4lök

Baan
2006-04-18, 13:06
skitsnack att jag t ex skulle kunna tävla med stora bolag om patent, kanske skulle kunna ordna något i sverige utan att bli helt urfattig, men i världen? bs.
om vi tar t ex forskning på som bedrvis på flera universitet i sverige så utvecklas det bland annat algoritmer för grafik som man teoretiskt sätt skule kunna tjäna pengar på, men svenska högskolor har inte tilräckligt med resurser för att få patent på dom här algoritmerna i USA, så man gör i princip grejer gratis som senare används av i princip alla för att tjäna grova pengar.

jakke
2006-04-18, 13:13
skitsnack att jag t ex skulle kunna tävla med stora bolag om patent, kanske skulle kunna ordna något i sverige utan att bli helt urfattig, men i världen? bs.
om vi tar t ex forskning på som bedrvis på flera universitet i sverige så utvecklas det bland annat algoritmer för grafik som man teoretiskt sätt skule kunna tjäna pengar på, men svenska högskolor har inte tilräckligt med resurser för att få patent på dom här algoritmerna i USA, så man gör i princip grejer gratis som senare används av i princip alla för att tjäna grova pengar.
Ne. All forskningsresultat som bedrivs av Uni. i Sverige är väll ändå offentlig.. Sedan knoppar ju forskare av företag om de tror på idén/får intressenter att investera.

Baan
2006-04-18, 13:16
Ne. All forskningsresultat som bedrivs av Uni. i Sverige är väll ändå offentlig.. Sedan knoppar ju forskare av företag om de tror på idén/får intressenter att investera.

Tror det gäller iofs på dom flesta universiteten i världen, sen hur dom starka amerikanska universiteten gör är en annan femma. Just ang det exmpelet jag tog upp så var dom rätt sugna på att kunna tjäna pengar på sina algoritmer med, med tanke på att det ändå är rätt vinstgivande grejer för många företag, men det går helt enkelt inte praktiskt att ordna ett patent som folk bryr sig om.