handdator

Visa fullständig version : Sabbas kreatinet av kolsyra?


Sheogorath
2006-04-18, 06:05
Yo,

Har fått en ny favorit-pre-workout-drink. 4 dl coca-cola med kreatin i :D. Nu till frågan. När jag stoppar ner fairings microniserade kreatin börjar det pysa och bubbla, och uppenbarligen är det någon kemisk reaktion som sker. Någon gas avgår. Sabbas kreatinet av t.ex. kolsyran eller är det något annat, mindre oroväckande, som sker? Kemisterna där ute får använda sina grå :).

OggeP
2006-04-18, 06:24
Jag kan tänka mig att kreatinet inte mår så bra av syrorna i Coca-Cola. Men det där får gärna någon kunnigare verifiera.

userfriendly
2006-04-18, 06:29
hahaha allt förstörs väl i cocacola? :D

edvin
2006-04-18, 07:11
Jag har nån burk kreatin som det står i blandningsanvisningarna att man ska ha en "non-caffeinated or non-acidic beverage". Borde inte det sista syfta på kolsyra. Har ingen aning vad som händer och om det gäller generellt. Men det kan ju vara en hint om att det inte är optimalt iaf.

Sheogorath
2006-04-18, 09:24
Jag har nån burk kreatin som det står i blandningsanvisningarna att man ska ha en "non-caffeinated or non-acidic beverage". Borde inte det sista syfta på kolsyra. Har ingen aning vad som händer och om det gäller generellt. Men det kan ju vara en hint om att det inte är optimalt iaf.

Både koffein och syra i coca-cola. God damn it *grr27*! GRUUUUUB?! HJÄÄÄÄÄLP!

Jazzman
2006-04-18, 14:19
Ganska mycket syra i magsäcken som isf skulle vara värre än den lilla syran i colan. Koffein sägs ha en negativ effekt på kreatin, men jag tror det är ytterst marginellt med det lilla det är i 4dl cola. Dricker du det direkt efter blandningen så ser jag inga problem med syran eller koffeinet iaf.
/Jazz (helt utan referenser)

Sverker
2006-04-18, 18:55
Yo,

Har fått en ny favorit-pre-workout-drink. 4 dl coca-cola med kreatin i :D. Nu till frågan. När jag stoppar ner fairings microniserade kreatin börjar det pysa och bubbla, och uppenbarligen är det någon kemisk reaktion som sker. Någon gas avgår. Sabbas kreatinet av t.ex. kolsyran eller är det något annat, mindre oroväckande, som sker? Kemisterna där ute får använda sina grå :).

Nej.
Koldioxid + vatten -> kolsyra. På samma sätt kan kolsyran falla sönder till koldioxid och vatten igen.
Har du en katalysator, dvs en katalytisk yta som kristaller av kreatin kommer kolsyran att binda in och snabbt falla sönder till koldioxid och vips sprutar kolan. Det sker ingen reaktion mellan kreatinet och kolsyran utan kreatinkristallerna bara underlättar sönderfallet till koldioxid.