handdator

Visa fullständig version : Skolarbete om Religion


Axmode
2006-04-18, 00:58
Har på nu att skriver ett arbete om min syn på religion. Kursen är då Religionskunskap A på gymnasiet .Har inte skrivit ner inledning eller avslutning samt att jag saknar rättstavningsprogram på datorn.
Här kommer ett utkast ur arbete och vore kul att höra era åsikter om det. Har ni några mer förslag på saker ni tycker jag ska ta upp så släng gärna ut de ;)
OBS! Många meningsfel samt stavfel.


Det var nu äntligen dags. Jag skulle idag måndag 17/4 år 2006 ringa en nära vän vid namn Helena Savén som jobbar som präst i Rimforsa. Eftersom jag alltid varit skeptiskt till allt som har med tro på övre makter att göra så bestämde jag mig för att verkligen ställa henna mot väggen. Jag frågade henne om allt från hur livet skulle vara utan religion till hennes åsikter om "mohammadkarikatyrna". Efter ett 40 minuters långt samtal så var vi båda nöjda, jag fick svar på de frågor jag hade hoppats på samt att det gjorde mig ännu mer skeptiskt till allt som har med gud att göra.

Vi börjar med att backa tillbaka tidsepåkern ett par tusen år till de åren då några av religionerna fick sin början.
Att man på den tiden började tro på gudar är inte så konstigt om vi kollar hur man då levde, man hade sin familj och sin by där man bodde. Mycket mer om hur världen såg ut visste man inte. Det går att jämföras som när man läser en en saga för en 3åring. För vem har inte trott på tomten när man var liten? Nu är det 2006 och 2/3 av jordens befolkning tror fortfarande på gudar. Det är då man börjar undra om så stora delar av världen aldrig har hört talas om vad ordet evulotion betyder. Att man sedan sitter och lutar sig tillbaka och säger så fort man pratar om jordens universums uppkomst: "Gud skapade världen, gud lade stenen där" tyder bara att man inte har någon bättre kunskap utan man känner sig trygg av att lägga allt på gud. Men varför kan man inte då göra det annars? Ja det är frågan. Man säger att gud ska hjälpa de fattiga men varför är då halva jordens befolkning urfattig? Jag är medveten om att folk hade förmodligen varit fattiga utan religion med men att säga att gud ska hjälpa de fattiga när jorden är som det är tåls att tänka på.
Så sent som i början av 1900-talet kunde präster stå och säga till folk som var fattiga att det gjorde inget för att de skulle få ett bättre liv efter döden. Vad ger det för barbarisk bild på samhället? Ska man få leva i ett helvete i 70 år för att sedan komma till ett bra liv som man inte ens vet om den finns?

Hur skulle världen se ut utan religion?
Det är en fråga vi aldrig kommer få reda på men det går alltid att spekulera.
Helena och jag pratade lite om alla krig som kanske inte hade funnits om inte religionen hade funnits. Hon nämde bland annat att konflikten i Nordirland inte berodde på relgionen utan att katolikerna hade mycket mer tillgångar än protestanterna och det gjorde allt till en stor avundsjuka. Om vi då vänder på det hela, hade vi inte varit uppdelade i dessa "grupper" utan att alla hade varit i samma grupp (vi är alla människor alla med lika värde) så hade det inte varit så att just katoliker varit rikare och protestanterna fattigare. Istället kunde det varit så att en viss del av befolkningen haft mindre tillgångar och det hade inte gjort att man hade startat ett krig för det.
Kollar vi på andra världskriget så ser vi liknande sakner. Att Hitler ville ta över världen hade nog inte kunnat stoppats men hade inte kunnat lyckats så bra som han kunde utan att få några som han kunde skylla på för att få med sig resten av folket. Hade det istället varit så att judar inte varit judar utan att vi alla var av samma "stuk och buk" så hade han inte kunnat skylla på någon och det hade gjort att inte kunde lyckats så bra som det i början gick.
Hur vi än vrider och vänder på denna fråga så kan jag inte se något possitivt med religion. Det verkar som om de människorna som inte alls är troende kan leva en vardag på ett mycket lättare och bättre sett än de som som lägger ner sin själ för att få ett bättre liv efter döden och måste gå runt med en stor ångest hela tiden.

Ska kyrkan verkligen ha rätt att styra över staten i Sverige?
"Staten skall inte ha något att göra med religionen, de feligiösa samfunden skall inte ha något samband med statsmakten, Var och en m¨ste ha full frihet att bekänna sig till vilken religion han eller hon vill eller inte tro på någon religion alls." - V.I. Lenin
Detta påstående är något som man fortfarnade borde kämpa för. Man ska inte som ny svensk medborgare automatiskt skrivas in i svenska kyrkan och få en räkning utan att ens ha satt sin fot i kyrkan. Eftersom vi lever ett land som har ett demokratiskt styre så ska man själv få välja om man ska vara med i svenska kyrkan utan att man får en räkning hem i brevlådan.

Ska vi verkligen tilllåta att kyrkan hjärvtvättar våra barn?
Konfirmation har varit som många här i Sverige ser som någon man "ska göra". För bara 30 år sedan så tog man nästan för givet att barnen skulle konfirmeras. Hur ser det då ut idag?
Färre och färre väljer att konfirmeras och kyrkan blir mer och mer desperata. Man erbjuder skidresor och allt möjligt för att folk ska konfimera sig. Är det så att kyrkan börjar tappa greppet om relgionen här i Sverige och måste därför ta till desperata försök att locka barnen till kyrkan? Efter jag pratat runt lite med några av mina kompisar så kunde jag sumera med att ingen hade konfirmeras om man inte hade fått åka på resor eller fått presenter av sina föräldrar. Vad är det för bild man ger till barnen igentligen? Ska man konfirmeras ska det göras för att man är intresserad/nyfiken och inte för att föräldrar ska kunna gå och vara stolta på jobbet för att barnet har varit i kyrkan en gång i veckan. Det verkar som många föräldrar gör allt för det ska framstå som att deras barn är små änglar.
Det värsta av allt vad som gäller konfirmation är ändå att man väljer att göra det under den åldern då barnen är som mest känsliga. Är man 14 år och osäker på livet så finns det stor risk att man blir "lurad" av kyrkan. Detta kan jämföras med vad hitler gjorde under sitt styre:
"Hitler jugend"

Griip
2006-04-18, 01:13
egentligen, inte igentligen. Läste bara lite av det sista också iofs men ändå

Axmode
2006-04-18, 01:18
My bad, såg det nu. Ska lägga till lite om Palestina/Israel-konflikten med.

Lizard
2006-04-18, 05:22
Jag vet inte om jag är kropp att svara på det här, men jag tycker du dyker ned i ämnet såsom färdigt och knyter ihop säcken utan närmare eftertanke.
Du missar flera frågor som jag tror man behöver svar på för att unna utge sig för att analysera ämnet religion:
Varför finns det religion - vilka behov, syften och funktioner kan man ana?
Vilka utryck tar sig religion - finns det gemensamma drag eller är alla religioner olika?
Vilken påverkan har religion och kan man se ett mönster i var vi ser mest påverkan?

Du kanske inte kan svara djupsinnigt på alla frågorna, men prova en rundabordssamtal över en middag med dina närstående så får du nog både fler vinklar och mer kött i uppsatsen.

Lizard

Dipshit
2006-04-18, 06:09
måste säga att det var en både vågad och intressant idé till en uppsats!

jag är inte troende, men jag blir nästan lite förbannad när jag läser vissa delar..
som:
"Man säger att gud ska hjälpa de fattiga men varför är då halva jordens befolkning urfattig?"
Man säger?
Alltså, även om du har källa på att det sägs så kan du ändå inte sätta värdlens religioner bakom det uttalandet. De har inte lovat att nån Gud ska balansera ut världens ekonomi.

"Färre och färre väljer att konfirmeras och kyrkan blir mer och mer desperata. Man erbjuder skidresor och allt möjligt för att folk ska konfimera sig."
Här får jag en överhängande känsla av att detta är nåt du snappat upp av någon kompis, och väljer att slänga in som ett argument..

Dissector
2006-04-18, 09:20
Nu är det 2006 och 2/3 av jordens befolkning tror fortfarande på gudar. Det är då man börjar undra om så stora delar av världen aldrig har hört talas om vad ordet evulotion betyder. ...

Även om du i meningarna efter främst talar om de personer som är lite mer bokstavstroende, men första biten där framställer lätt bilden av att en tro på någon gud i någon form alltid motsätter evolutionen, vilket jag tycker är fel.
Dessutom kan nog många sådana uttal vara mer symboliska, och indirekta. Stenen hamnade där av naturliga skäl, men i grund och botten ligger någon form utav gud bakom. Givetvis finns alltid konservativare typer av exempelvis kristna som inte ens erkänner det vara så.


Man säger att gud ska hjälpa de fattiga men varför är då halva jordens befolkning urfattig?

Om du talar om kristendomen vet jag inte om det står någonstans att Gud ska utrota fattigdom rent direkt. Däremot är det möjligt att något kan indikera att om alla följer Gud, och lever exemplariskt ur kristen synvinkel så delar folk med sig till andra och på så sätt försvinner fattigdomen, men står det verkligen i någon religiös skrift att respektive gud ska direkt hjälpa fattiga med pengar och ägor?


Så sent som i början av 1900-talet kunde präster stå och säga till folk som var fattiga att det gjorde inget för att de skulle få ett bättre liv efter döden. Vad ger det för barbarisk bild på samhället? Ska man få leva i ett helvete i 70 år för att sedan komma till ett bra liv som man inte ens vet om den finns?

Det handlar ändå om tro och hopp. Om fattiga inte kan få något gjort åt sin situation, så kan kanske ändå en förtröstan om något bättre efteråt höja förtröstan lite. Sålänge det varken påtvingat ställer läget i ett status quo eller rent av försämrar läget för fattiga så ser jag inget fel med att säga så.


Man ska inte som ny svensk medborgare automatiskt skrivas in i svenska kyrkan och få en räkning utan att ens ha satt sin fot i kyrkan. Eftersom vi lever ett land som har ett demokratiskt styre så ska man själv få välja om man ska vara med i svenska kyrkan utan att man får en räkning hem i brevlådan.

Det gör man inte heller. Medlemskapet kommer genom barndopet, och därmed är det inte kyrkans fel, utan föräldrarnas.


I övrigt, intressant att folk skriver iallafall! Jag själv är mycket religionsintresserad och tycker det är kul när folk iallafall tar initiativ till att diskutera saken och ställa mycket av det mot väggen. Har du fått någon kommentar av lärare ännu?

sunkan
2006-04-18, 09:30
"Staten skall inte ha något att göra med religionen, de feligiösa samfunden skall inte ha något samband med statsmakten, Var och en m¨ste ha full frihet att bekänna sig till vilken religion han eller hon vill eller inte tro på någon religion alls." - V.I. Lenin


att jag hittar stavfel :confused:

Dipshit
2006-04-18, 09:51
måste säga att det var en både vågad och intressant idé till en uppsats!

jag är inte troende, men jag blir nästan lite förbannad när jag läser vissa delar..
som:
"Man säger att gud ska hjälpa de fattiga men varför är då halva jordens befolkning urfattig?"
Man säger?
Alltså, även om du har källa på att det sägs så kan du ändå inte sätta värdlens religioner bakom det uttalandet. De har inte lovat att nån Gud ska balansera ut världens ekonomi.

"Färre och färre väljer att konfirmeras och kyrkan blir mer och mer desperata. Man erbjuder skidresor och allt möjligt för att folk ska konfimera sig."
Här får jag en överhängande känsla av att detta är nåt du snappat upp av någon kompis, och väljer att slänga in som ett argument..
nu är jag läser det här några timmar efteråt vet jag inte varför jag valde att skriva "förbannad", stämmer väl inte riktigt.. :) men jaja, har lite problem med språkket..

sstar
2006-04-18, 10:49
Har på nu att skriver ett arbete om min syn på religion. Kursen är då Religionskunskap A på gymnasiet .Har inte skrivit ner inledning eller avslutning samt att jag saknar rättstavningsprogram på datorn.
Här kommer ett utkast ur arbete och vore kul att höra era åsikter om det. Har ni några mer förslag på saker ni tycker jag ska ta upp så släng gärna ut de ;)
OBS! Många meningsfel samt stavfel.


Det var nu äntligen dags. Jag skulle idag måndag 17/4 år 2006 ringa en nära vän vid namn Helena Savén som jobbar som präst i Rimforsa. Eftersom jag alltid varit skeptiskt till allt som har med tro på övre makter att göra så bestämde jag mig för att verkligen ställa henna mot väggen. Jag frågade henne om allt från hur livet skulle vara utan religion till hennes åsikter om "mohammadkarikatyrna". Efter ett 40 minuters långt samtal så var vi båda nöjda, jag fick svar på de frågor jag hade hoppats på samt att det gjorde mig ännu mer skeptiskt till allt som har med gud att göra.




Orkade bara läsa det här men det heter väl skeptisk?! Du har fel form. Efter ett 40 minuter, inte minuters tror jag också att det ska vara. Sen skulle jag sätta kommatecken: Jag skulle idag, måndag 17/4 år 2006, ringa en nära vän vid namn Helena Savén som jobbar som präst i Rimforsa. Det skadar inte om du använder dig av det i någon mer mening. Sista meningen tycker jag att du ska ändra på.

Axmode
2006-04-18, 10:53
Det gör man inte heller. Medlemskapet kommer genom barndopet, och därmed är det inte kyrkans fel, utan föräldrarnas.

En kompis till mig som flyttade till Sverige för kanske 5 år sedan och blev svenska medboragre fick helt plötsligt en räkning från svenska kyrkan helt omedvetet.


Tack för alla bra svar, ska gärva mer.

Dissector
2006-04-18, 11:16
En kompis till mig som flyttade till Sverige för kanske 5 år sedan och blev svenska medboragre fick helt plötsligt en räkning från svenska kyrkan helt omedvetet.




Aha, Vet inte riktigt hur det är med invandrare då. Det kan ju också ha förändrats, precis som kyrkoskatten som man inte betalar längre.

Kagen
2006-04-18, 12:51
Staten och Kyrkan skiljdes åt i Sverige år 2000. Kyrkoskatten ersattes med en kyrkoavgift. Sverige har inte längre någon statskyrka, även om Svenska Kyrkan har en särställning bland trossamfunden vad gäller inflytande, bidrag m.m.

Tolkia
2006-04-18, 14:45
En kompis till mig som flyttade till Sverige för kanske 5 år sedan och blev svenska medboragre fick helt plötsligt en räkning från svenska kyrkan helt omedvetet.
Reglerna för medlemskap har ändrats senare (nu är dop medlemsgrundande). Kan vara bra att veta.

Eftersom rubriken är MIN SYN PÅ ... borde det vara helt i sin ordning att vara partisk/kritisk/subjektiv, men jag tror att du skulle tjäna på att vara lite sakligare i din kritik (t.ex. kanske inte underförstått jämföra alla religionsanhängare med treåringar, kanske inte agitera fullt så känslosamt). Kritiken blir inte mindre för den skull, men du framstår som trovärdigare.

Ang. konfirmationsfrågan är jag rädd att resultatet av din rundfrågning säger mer om dina kompisar än om hur desperat kyrkan är eller inte är. Lizards råd att diskutera ämnet på djupet med några stycken - familjen, t.ex. - är nog ett gott råd.

Big_Vik
2006-04-18, 18:39
Eftersom rubriken är MIN SYN PÅ ... borde det vara helt i sin ordning att vara partisk/kritisk/subjektiv, men jag tror att du skulle tjäna på att vara lite sakligare i din kritik (t.ex. kanske inte underförstått jämföra alla religionsanhängare med treåringar, kanske inte agitera fullt så känslosamt). Kritiken blir inte mindre för den skull, men du framstår som trovärdigare.


Det har du rätt i Toulkish. Låt oss nu bilda en kärlekscirkel med glad sång: "I know Jesus loves me, he loves me quite a lot! *klapp klapp*". :)

Tolkia
2006-04-18, 19:14
Det har du rätt i Toulkish. Låt oss nu bilda en kärlekscirkel med glad sång: "I know Jesus loves me, he loves me quite a lot! *klapp klapp*". :)
Har trådskaparen bett om synpunkter på det han skrivit eller om larvande över hans huvud? Kom med något vettigt eller starta en egen tråd.