handdator

Visa fullständig version : Vad för typ av kolhydrat i fördrinken?


martynj
2006-04-17, 23:17
Topic.

Vilken typ av kolhydrat är bäst att ha tillsammans med proteinet i min fördrink, och när under passet ska jag svepa den?
Hur komponerar ni era fördrinkar?

Efter passet kör jag som vanligt kolhydrat för att följa upp med protein timme 1, 2 och 3 efteråt.

RajtanTajtan
2006-04-17, 23:24
Topic.

Vilken typ av kolhydrat är bäst att ha tillsammans med proteinet i min fördrink, och när under passet ska jag svepa den?
Hur komponerar ni era fördrinkar?

Efter passet kör jag som vanligt kolhydrat för att följa upp med protein timme 1, 2 och 3 efteråt.


Jag tycker inte du ska blanda proteinet och kolisarna innan passet. Kör proteinet ca 30 min innan och så dricker du kolhydraterna under uppvärminingen och en bit in i passet. För det tar ju ungefär 60 min för vasslet att nå sin topp.

Hur många gr protte kör du timma 1,2 och 3?

RajtanTajtan
2006-04-17, 23:30
Sorry, jag glömde ju svara på din fråga :) Bra val innan är ju malto eller vitargo. Kör du malto för det är billigare och i stort sett lika bra.

martynj
2006-04-17, 23:42
Okey, har redan malto så det passar ju bra :)

Men jag hör alltid protein+kolhydrat innan träning..
Tolkade detta som om de var i samma drink. Då kör jag i fortsättningen protein innan jag drar till gymmet, kolhydrat när jag värmer upp, resten av kolhydrat i mitten av passet. Ny drink kolhydrat efter passet ;)

Sedan protein timme 1, 2 och 3.

Jag kör mellan 25-40g protte varje timme de tre första efter passet. De brukar bestå av:
Timme 1: Normal måltid
Timme 2: Proteindrink
Timme 3: Keso/kvarg

Är du hundra på det där med protein 30min innan passet? Har för mig jag sett länkningar till studier där protein+kolhydrat under uppvärmning skulle vara effektivt.

RajtanTajtan
2006-04-17, 23:47
Okey, har redan malto så det passar ju bra :)

Men jag hör alltid protein+kolhydrat innan träning..
Tolkade detta som om de var i samma drink. Då kör jag i fortsättningen protein innan jag drar till gymmet, kolhydrat när jag värmer upp, resten av kolhydrat i mitten av passet. Ny drink kolhydrat efter passet ;)

Sedan protein timme 1, 2 och 3.

Jag kör mellan 25-40g protte varje timme de tre första efter passet. De brukar bestå av:
Timme 1: Normal måltid
Timme 2: Proteindrink
Timme 3: Keso/kvarg

Är du hundra på det där med protein 30min innan passet? Har för mig jag sett länkningar till studier där protein+kolhydrat under uppvärmning skulle vara effektivt.


Ja, jag är 100% säker på det. Det gör säkert ingen stor praktisk skillnad att ta det ihop, men jag vet att Grub bl a förespråkar ca 30 min innan. Proteinet behöver längre tid för att tas upp och nå sin peak. De 3 efterföljande timmarna så är det nog bättre att inta 25 gr protte hellre än 40, så inte vävnaden blir mättad.

30 minuter innan träning: protein
Eventuellt innan/under träning: kolhydrat
Direkt efter träning: kolhydrat
1 h efter träning: protein+ ev kolhydrat
2 h efter träning: protein+ ev kolhydrat
3 h efter träning: protein+ ev kolhydrat

Källa King Grub.

martynj
2006-04-17, 23:52
Tack! Nu har jag perfekt upplägg då :D

Runt 25g är väl det jag försöker hålla, men det blir alltid mer när jag äter en stor måltid :)

Imorgon blir det protein 30min innan, maltodrink efter halva passet, resten av maltodrinken efter passet.
Därefter protein timme 1,2 och 3.

Tack för hjälpen!

MilkmaN
2006-04-18, 00:01
Blir det inte dyrt med all malto och drinkar?

martynj
2006-04-18, 01:05
Malto är ju inte speciellt dyrt, knappt 100kr för 1,5kg. Men man kanske kan ta en banan istället..?

Hur är fruktos (som bananens kolhydrat till stor del består av eller?) efter träning? Kör oftast banan om jag inte har malto.

Proteinpulvret är väl lite dyrare, men det är ju inget måste, man kan ju äta måltider istället. Lite smidigare med proteindrinkar istället för en massa lagade rätter bara!

Jay-Z
2006-04-18, 06:07
Malto är ju inte speciellt dyrt, knappt 100kr för 1,5kg. Men man kanske kan ta en banan istället..?


Nej, kör du på ditt malto. Som du nämner är det inget som ruinerar dig och är vida överlägset banan som kolhydratskälla direkt innan (och under) träningspasset. :)

z_bumbi
2006-04-18, 07:40
Som jag skulle lägga upp det för någon som inte är storförbrukare av energi.

Protein och kolhydrat direkt innan passet, kolhydraterna och den ökande aminosyra koncentrationen ger ork under passet och sen när passet börjar närma sig sitt slut (Efter ca 60-80 minuter.) så har man fått en hög topp av vasslen. Precis när man vill ha en topp.

Sen en ny drink efter träningen med kolhydrater och vassle, samma sak här toppen av vasslen kommer efter ca 60-80 minuter då man vill ha den.

Efter en timme eller så efter träningen så äter man mat för att få i sig näring tillsammans med kolhydraterna och proteinet.

Storförbrukare av energi kan dricka kolhydrater under passet, gärna med lite protein i samt även dricka kolhydrater till måltiden efter träningen.

Malto är ju inte speciellt dyrt, knappt 100kr för 1,5kg.

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159

martynj
2006-04-18, 10:49
Mm jag köpte maltot från kolozzeum, grymt pris! :D

Hm, så du förespråkar kolhydrat+protein precis innan passet.. Att proteinet tar ett tag att få upp och att jag behöver peaken en timme senare förstår jag. Men hur viktigt är det med kolhydrat direkt innan? Kan jag skippa det och bara ta protein? Jag deffar ju just nu så energiintaget måste hållas i schack lite.

Tack för svaren allihopa :)

King Grub
2006-04-18, 10:54
Men hur viktigt är det med kolhydrat direkt innan? Kan jag skippa det

Ja, det kan du. Dock minskar kolhydrat proteinnedbrytningen under träning och bidrar därigenom med en bättre proteinbalans. Dessutom töms glykogendepåerna inte lika mycket och du får en högre exogen kolhydratoxidation, vilket kan förbättra prestationen.

Kolhydrat och protein innan och under träning minskar effektivt frisättning av kortisol och ökar frisättning av insulin, vilket ger en bättre miljö för muskeltillväxt.

"These data indicate that CHO and/or EAA ingestion during a single bout of resistance exercise suppresses the exercise-induced cortisol response, in addition to stimulating insulin release. We conclude that the exercise-induced hormonal profile can be influenced by nutritive interventions toward a profile more favorable for anabolism."

Nutrition. 2006 Apr;22(4):367-75.

z_bumbi
2006-04-18, 12:11
Äter man å andra sidan mat innan passet så har inte kolhydraterna direkt innan så extrem betydelse, under en deff är det kanske viktigare att få i sig näring än att försöka utnyttja alla möjliga knep för att få ut allt av träningen.

edgen_ÖSD
2006-04-18, 13:00
Är det någon som vet hur länge maltot är hållbart? Har haft en säck nu ett bra tag, men det borde ju hålla sig bra länge innan det blir för gammalt?