handdator

Visa fullständig version : Hur lång tid behöver en fotled för att läka?


Tolkia
2006-04-17, 22:50
Det jag trodde var en stukad fotled visade sig när jag, då det efter fem veckor inte hade blivit ett dugg bättre, sökte vård för den igen, vara en "sprucken" fotled istället; d.v.s. röntgen visade en fraktur under läkning strax ovanför yttre fotknölen. Nu undrar jag om det är någon som har någon aning om hur lång tid det tar innan foten är helt återställd? Jag tycker att det går väääääldigt sakta, nämligen, och det är väldigt svårt att förutsäga vad som kommer att ge ont efteråt och inte. Finns det något man kan göra för att få läkningen att gå så bra och så snabbt som möjligt?

Börje H
2006-04-18, 09:41
En fraktur tar vanligtvis 6-8 veckor att läka ihop med callusbildning. Det finns inget speciellt du kan göra för att speeda upp läkningen. Däremot kan du göra mycket för att hålla igång rörligheten i foten/fotleden under tiden för läkningen. Ett tips är att i tid och otid "skriva alfabetet" i luften med foten. Hur ont du kommer att ha under de närmaste veckorna beror på ett gäng olika faktorer varav den främsta troligen är hur mycket smärtinpulserna har sensitiserat nervsystemet. Förmodligen är det dock ingen fara på taket, utan ta det lugt enligt de direktiv du erhållit av läkaren och käka adekvat mängd smärtstillande om det behövs :thumbup: