handdator

Visa fullständig version : High Pulls - tips inför imorgon?


Sheogorath
2006-04-17, 20:53
Tja,

Har blivit nyfiken på High Pulls och har övat lite hemma för att få in rätt rörelse, och läst det som finns att läsa på ExRx.net. Någon med gidigen erfarenhet som kan ge lite snabba tips inför min debut?

http://www.exrx.net/AnimatedEx/OlympicLifts/HighPull.gif

bubbe
2006-04-17, 21:10
Tja,

Har blivit nyfiken på High Pulls och har övat lite hemma för att få in rätt rörelse, och läst det som finns att läsa på ExRx.net. Någon med gidigen erfarenhet som kan ge lite snabba tips inför min debut?

http://www.exrx.net/AnimatedEx/OlympicLifts/HighPull.gif

gör du frivändningar? det är ju som en halv frivändning!

Sheogorath
2006-04-17, 21:18
gör du frivändningar? det är ju som en halv frivändning!

Nope, jag gör inte frivändningar. Jag ser det som ett drag till hakan med sting i :devil:.

Scratch
2006-04-17, 21:18
Fram med axlarna och knäna över stången. Dra bak knäna så du får upp stången och sen in med dom igen och bara tryck till med benen. Tänk inte alls på att dra med varken armar eller trapz, låt benen göra det mesta och bara styr upp stången med överkroppen.

Sheogorath
2006-04-17, 21:19
Fram med axlarna och knäna över stången. Dra bak knäna så du får upp stången och sen in med dom igen och bara tryck till med benen. Tänk inte alls på att dra med varken armar eller trapz, låt benen göra det mesta och bara styr upp stången med överkroppen.

:thumbup:

Yankeee
2006-04-18, 04:59
Det är betydligt enklare att få till tekniken om kör från knäna istället. Alltså, stå rakt upp med stången i händerna, sen faller du framåt (som stela mark ungefär, fast du ska hänga över stången mer) till stången har passerat knäna, då vänder du upp igen.

Sheogorath
2006-04-18, 05:13
Det är betydligt enklare att få till tekniken om kör från knäna istället. Alltså, stå rakt upp med stången i händerna, sen faller du framåt (som stela mark ungefär, fast du ska hänga över stången mer) till stången har passerat knäna, då vänder du upp igen.

Det har jag redan kört och börjat få till rätt bra. Däremot tycker jag det är svårt att få rejäl fart på stången och "komma upp tå" med den tekniken. Tänker att jag får bättre acceleration om jag kör hela rörelsen.

Diggler
2006-04-18, 09:11
Personligen tycker jag att jag accellererar bättre om jag inte drar på för fullt hela rörelsen, mjukt och långsamt från golvet och fart tar jag först då stången är vid mitten på låret.

Nu gör säkert inte lyftare så, men jag tycker att det är svårt med hög fart hela vägen genom en så lång rörelse. Testa?

Sheogorath
2006-04-18, 09:15
Personligen tycker jag att jag accellererar bättre om jag inte drar på för fullt hela rörelsen, mjukt och långsamt från golvet och fart tar jag först då stången är vid mitten på låret.

Nu gör säkert inte lyftare så, men jag tycker att det är svårt med hög fart hela vägen genom en så lång rörelse. Testa?

Jag fick till det rätt bra tyckte jag, åtminstone när jag gick ner på 40 kg. 50 kg tyckte jag att det var för dåligt med fjong på, men det kommer väl. Det enda problemet (som är samma anledning till att jag kör sumo-mark) är att mina långa ben gör att jag måste starta med låren parallellt med golvet för att få ryggen i bra svank, men det är nog bara nyttigt för mig att dra lite från bottenläget och bygga lite mer styrka i röv och framsida lår. Skön övningen som ska behållas :thumbup:.

pragmatist
2006-04-18, 10:01
Välkommen i klubben. :D Jag är väldigt förtjust i high pulls, tycker det är en mycket trevlig övning. Jag kör den både med frivändningsgrepp och bredare ryckgrepp och tycker bägge två är utmärkta. Från början gjorde jag den för att bli bättre på frivändningar men nu tycker jag den på sätt och vis är bättre, hela det riktigt explosiva elementet finns ju med i en high pull och man kan använda en tyngre vikt och hålla på längre.

Den stora fördelen med high pulls är annars att den är så mycket enklare än frivändningar, risken är mycket mindre att man missar ett lyft på grund av något teknikfel t.ex. när man börjar bli trött. Grundregeln är som vanligt att man inte drar med armarna utan skickar upp vikten med benen och ryggen och snarare fångar stången än drar upp den.