handdator

Visa fullständig version : Fel på tandköttet...


Halib
2006-04-17, 20:23
Någon som vet vad det kan bero på när tandköttet i undre raden börjar dra sig neråt mot tandroten. Jag tror inte jag har brist på några vitaminer då jag äter en varierad kost och kosttillskott. Jag har dock en tungpiercing som skavt lite grann mot tandköttet på insidan. Tandköttet har fått en något mörkare färg och blöder lätt vid bortstning eller tandtråd.
Kommer det att dra sig tillbaka om jag borstar mjukare eller dylikt.. eller vad kan det bero på? Detta har tagit några månader, men tandköttet är ovanligt långt ner just nu.. Typ vid rötterna... Vill ju inte få tandlossning.
(dricker cola light minst 2 ggr om dagen.. kan det ha ngt med det att göra?)

:confused:

puppas
2006-04-17, 20:24
Skörbjugg..


Jag är inte hemma på piercingar, men kan du inte ta bort den ett tag och kolla om det blir bättre ?

hahavaffan
2006-04-17, 20:27
Får man fråga varför du dricker Cola så ofta?

erks
2006-04-17, 20:28
Du har troligen en liten inflammation i tandköttet. Se till att borsta ordentligt och använd tandtråd. Borstar du och det börjar blöda så fortsätt, det är bara bra. Om det inte hjälper att borsta nogrannare kan du gå till apoteket och köpa en antiinflammatorisk vätska som du kan skölja munnen med.

Kwon
2006-04-17, 20:29
Vad säger tandläkaren?

Hur gammal är du?

emmzan
2006-04-17, 20:30
Någon som vet vad det kan bero på när tandköttet i undre raden börjar dra sig neråt mot tandroten. Jag tror inte jag har brist på några vitaminer då jag äter en varierad kost och kosttillskott. Jag har dock en tungpiercing som skavt lite grann mot tandköttet på insidan. Tandköttet har fått en något mörkare färg och blöder lätt vid bortstning eller tandtråd.
Kommer det att dra sig tillbaka om jag borstar mjukare eller dylikt.. eller vad kan det bero på? Detta har tagit några månader, men tandköttet är ovanligt långt ner just nu.. Typ vid rötterna... Vill ju inte få tandlossning.
(dricker cola light minst 2 ggr om dagen.. kan det ha ngt med det att göra?)

:confused:

Jag skulle höra med tandläkaren vad dom säger om din piercing!

F.ö låter det ju som en tandköttsinflammation. Tandsten, bakterier och skrufs får fäste och skapar inflammationer och tandköttet drar sig allt längre neråt.

Tandtråda, borsta med mjuk borste, och avänd ALLTID mjuk borste! Hårda borstar är verkligen ingen hit för känsligt tandkött. Finns munsköljningspreparat på apoteket, kör man dom långvarigt så får man dock missfärgningar (som kan slipas bort dock).

King Grub
2006-04-17, 20:31
Vanligt när tandköttet dras sig undan och blottar tandhalsarna, om det inte föreligger någon annan medicinsk anledning, är att man borstar för hårt eller med fel teknik!

Fatalist
2006-04-17, 20:32
Och borsta tandköttet fast det gör jävligt ont. Det går över efter 1-2 veckor.

Mjuk borste som sagt.

Grahn
2006-04-17, 20:36
tandsten fast det går långsamt iofs...

Boka en tid hos en tandhygienist?

King Grub
2006-04-17, 20:40
Ja, man skall göra något åt saken fort. Tandkött som dragit sig tillbaka växer inte upp igen.

Halib
2006-04-17, 20:47
Tack för svaren. Jag dricker cola för jag är något besatt av det.. :( Jag vet att jag borstat lite för hårt tidigare... Ska ta det lugnt i fortsättningen. Finns det ingen möjlighet att det växer upp igen? Alla säger olika..
Tandläkaren har lyst med sin frånvaro senaste åren.. pga studentekonomi. 25 bast nu. Bor utomlands och här är det verkligen inte billigt med tandläkare heller.

Zafer
2006-04-17, 20:59
Tack för svaren. Jag dricker cola för jag är något besatt av det.. :( Jag vet att jag borstat lite för hårt tidigare... Ska ta det lugnt i fortsättningen. Finns det ingen möjlighet att det växer upp igen? Alla säger olika..
Tandläkaren har lyst med sin frånvaro senaste åren.. pga studentekonomi. 25 bast nu. Bor utomlands och här är det verkligen inte billigt med tandläkare heller.
varför pluggar du? finns ändå inga jobb

Officer
2006-04-17, 20:59
varför pluggar du? finns ändå inga jobb





:D :laugh: Härligt OnT!

Sonny
2006-04-17, 21:00
varför pluggar du? finns ändå inga jobbsant, gör som alla ungdomar idag istället, gå in i en djup depression o skär dig själv!

Officer
2006-04-17, 21:02
sant, gör som alla ungdomar idag istället, gå in i en djup depression o skär dig själv!


Ja, skär i tandköttet!

King Grub
2006-04-17, 21:03
Finns det ingen möjlighet att det växer upp igen?

Nej, bara genom kirurgi.

Yes
2006-04-17, 21:09
och avänd ALLTID mjuk borste!
Jag bytte till mjuk borste ett tag för länge sedan. När jag av någon anledning råkade byta tillbaks till en hårdare borste såg det ut som jag slaktat en gris i handfatet. Efter det håller jag mig till i varje fall medium-borstar...

timoat
2006-04-17, 21:10
Jag fick en blåsa på tandköttet precis vid roten. Den sprack och tanköttet med den. Nu går det ner ordentligt där. Och när de säger borsta lätt så menar de borsta lätt. En tandhygienist visade mig en ågn med fingret i käften på mig, och jag hade säkert applicerat 3 ggr så mycket kraft... Hon sa att man inte ska applicera nån kraft alls, i princip bara dra borsten fram o tillbaka, och hålla jättelöst i borsten. Annars skadas tandköttet.

Halib
2006-04-17, 21:49
Pluggar inte nu.. jobbar.. Men pluggade förut.. Jobb finns det gott om.
Ikväll blir det löst med borsten :hbang: