handdator

Visa fullständig version : Att börja springa.


Kaboffastar
2006-04-17, 20:15
Jag har planer på att inhandla mig ett par asics och börja löpa, allt detta för att jag gärna vill orka springa en bit och för att bränna fett såhär i "deff"etider.

När jag vägde närmare 110 kg ville jag inte ge mig in i löpar-träsket pga att jag hört att knän / leder osv tar stryk. Nu väger jag 83-84 och formen ser ju lite annan ut.

Jag har endast tillgång till att springa på asfalt och jag är fortfarande lite överviktig i believe så är det någonting jag bör tänka på?.


Bör jag inte börja springa än. Isf varför ?

Hur hade ni lagt upp det hela, bara ut å spring för fan, några tipps ?

emmzan
2006-04-17, 20:34
Jag skulle börja med långpromenader och lägga in löpsträckor successivt, för att vänja kroppen vid det hela. Brukar du inte promenera så inled med promenader på asfalt för att få fötter/ben/knän att acceptera saken!

Sniggel
2006-04-17, 20:34
När du ger dig ut första gången, nöj dig med att hålla dig joggandes, tempot kan vara jättelångsamt så länge du joggar.
Har själv märkt nu att jag inte kan jogga i något vidare tempo eftersom jag väger 15 kilo mer än när jag joggade regelbundet tidigare.
Så spring i eget tempo och skit i om ditt ego säger till dig att öka tempot, då slutar det förmodligen med att du börjar gå efter 100 meter. I början är det viktigare att man kan jogga hela planerade sträckan, än att man håller uppe tempot.

BigForre
2006-04-17, 20:39
JAG hade om jag varit du lagt in en kort joggingrunda i lugnt tempo, max en gång i veckan och provat. Allt behöver inte vara AV eller PÅ. Har för mig att du deffar med tillhörande promenader, kanske bara skippa en av promenaderna i veckan och ta en jogg. Men som sagt börja lugnt...

z_bumbi
2006-04-17, 20:44
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37062&highlight=kondition+intervall

Kaboffastar
2006-04-17, 20:59
emmzan - den biten är inga problem, har gått över 150 asfaltspromenader av slaget mogron 60 min styck senaste året :)

sniggel & bigforre - det lät rimligt alltihop.

z_bumbi - Har läst ditt första inlägg nu och det verkar intressant. Hittar jag den tråden i best of ?


------------------------------

Skor. Finns det något att säga angående vilka skor man ska köpa som inte en handlare kan tala om för mig ? Det är ofta trevligt att höra någon "utomståendes" kommentarer.

z_bumbi
2006-04-17, 21:32
z_bumbi - Har läst ditt första inlägg nu och det verkar intressant. Hittar jag den tråden i best of ?

Nästan, den ligger med i tråden som fungerar som innehållsförteckning över "Best of" även om tråden i sig inte ligger där.

Kaboffastar
2006-04-17, 21:35
Nästan, den ligger med i tråden som fungerar som innehållsförteckning över "Best of" även om tråden i sig inte ligger där.

Svarade i stort sätt på allt jag ville veta, riktigt bra avsnitt där :)

Hur ligger det till gällande skador / leder och sånt, är det lätt att dra på sig eller är det lite av en "myt" bara man tar det sansat och försiktigt i början ?

qwerty1
2006-04-17, 22:26
Eftersom du skall inhandla dig ett par löparskor och jag säljer skor till vardags så rekomenderar jag dig ett par Asics 2110.

* Bra pronorationsstöd(ordet stavas inte så men 8 av 10 har det, du landar på utsidan av foten och faller in).
*Sjukt fin dämpning i foten, Asics kör med sin gelé - Helt klart riktigt bra doja.

Finns även en Asics 2100 som har kostat 1299:- men som är sänkt till 999:-.

Det som skiljer skorna imellan är väl att 2110 har lite bättre dämpning, och lite bättre stabilitet..

Men det bästa är väl att testa dig fram i butiken, testa 2 - 3 par olika, det är trotsallt en del pengar att lägga ut!

Hoppas du väljer rätt skor iallafall! :thumbup:

Edit; ut o spring för fan! ;)

Kaboffastar
2006-04-17, 22:32
Eftersom du skall inhandla dig ett par löparskor och jag säljer skor till vardags så rekomenderar jag dig ett par Asics 2110.

* Bra pronorationsstöd(ordet stavas inte så men 8 av 10 har det, du landar på utsidan av foten och faller in).
*Sjukt fin dämpning i foten, Asics kör med sin gelé - Helt klart riktigt bra doja.

Finns även en Asics 2100 som har kostat 1299:- men som är sänkt till 999:-.

Det som skiljer skorna imellan är väl att 2110 har lite bättre dämpning, och lite bättre stabilitet..

Men det bästa är väl att testa dig fram i butiken, testa 2 - 3 par olika, det är trotsallt en del pengar att lägga ut!

Hoppas du väljer rätt skor iallafall! :thumbup:

Edit; ut o spring för fan! ;)

Tack som fan !

Antar att 2110 kostar nåt liknande som 2100 utan att vara sänkta ?

Spiffy
2006-04-17, 22:34
Finns löplabbet i närheten så handla dina skor där.

Kaboffastar
2006-04-17, 22:35
Tack som fan !

Antar att 2110 kostar nåt liknande som 2100 utan att vara sänkta ?

EDIT : Skulle du säga att skillnaden på 2100 och 2110 är så stor att man bör köpa 2110 ?

Kaboffastar
2006-04-17, 22:36
Finns löplabbet i närheten så handla dina skor där.

30 mil till närmsta ;)

adis
2006-04-17, 23:26
Jag springer fastän jag väger runt 90 . får inte ont i fötterna eller verk i några leder osv.

KAN dock bero på att jag tränat fotboll ett bra tag och sprungit då en hel del!

sissa
2006-04-18, 04:19
Mitt tips är: Ta det lungt i början.

Skit i att du springer långsamt som fan, och jämför dig inte med andra.

Jag har inte alls gillat att springa, aldrig i hela mitt liv. Har gjort några försök ,men har alltid kommit fram till att det är ett helvete att springa.
Nu förstår jag att gick ut för hårt. Man orkade inte långt och man fick ont överallt och mådde allmänt illa (= ej sugen på att göra det igen)

Nu springer jag 2 ggr i veckan (kan knappt tro det är sant) och har ökat rundan succesivt. Jag har prioriterat att klara den bestämda rundan, ej tempot. Tempot kommer av sig själv sen.

Lycka till!

Semiramis
2006-04-18, 09:13
Lyssna på kroppen! Ta det riktigt lugnt i början och får du ont - ta det ännu lugnare.

Kebab-Arne
2006-04-18, 09:19
Haha, jag måste* börja löpträna inför lumpen. Löpträning suger verkligen men har ändå gjort det regelbundet under sommartiden. Har väl gjort alla misstag som nämns i tråden, eller mest gå ut för hårt och för fort. Nåväl, har överlevt hittills. Var ute i söndags och ja, kändes som jag skulle spy efteråt. Nåväl, får ta det lugnare.

* Måste är väl fel ord, men bör för mitt eget bästa.

Mr. Moose
2006-04-18, 12:19
Om jag skulle börja springa igen skulle jag lägga upp det så här.

Jag skulle bestämma mig för en kort fast runda, ca 2 Km. Börja jogga tills jag tycker det "tar emot" sakta ner alternativt gå ett tag, strecha om det krampar i musklerna. Skulle göra detta två ggr i veckan tills jag kan jogga hela sträckan utan att ha en nära döden upplevelse. Fortsätt så ett par veckor.

Ändra till tre löppass per vecka, ex måndag, onsdag, fredag.

Jogga samma runda samt försök att minska tiden. Efter ett par veckor skulle jag ändra distansen.
Måndag 3 Km, onsdag 2 Km o fredag 5 Km. i två veckor

sen 4-3-7 i ett par veckor eller bara en vecka om det känns bra.

sen 6-3-10 Det korta passet ökar du tempot.

osv, du ser trenden?

efter ett tag kan du byta ut ett pass mot intervallträning.

Det är mycket viktigt att du lyssnar på kroppen, bättre att hoppa över pass om du har ont i lederna. Det går inte att träna igenom en överbelastninsskada!

Lycka till

Claes

Alltid bra att bättra på kondisen, framför allt innan lumpen. Vi hade alltid veckans sista fyspass fredag eftermiddag. Dom lastade oss på ett lastbilsflak ock körde ut oss på någon jevvla skogsväg, sen fick vi springa tillbaka till kasern. Dom som var långsamma missade tåget! Snacka om att ge motivation. :whipped: :whipped:

Kaboffastar
2006-04-18, 13:06
Om jag skulle börja springa igen skulle jag lägga upp det så här.

Jag skulle bestämma mig för en kort fast runda, ca 2 Km. Börja jogga tills jag tycker det "tar emot" sakta ner alternativt gå ett tag, strecha om det krampar i musklerna. Skulle göra detta två ggr i veckan tills jag kan jogga hela sträckan utan att ha en nära döden upplevelse. Fortsätt så ett par veckor.

Ändra till tre löppass per vecka, ex måndag, onsdag, fredag.

Jogga samma runda samt försök att minska tiden. Efter ett par veckor skulle jag ändra distansen.
Måndag 3 Km, onsdag 2 Km o fredag 5 Km. i två veckor

sen 4-3-7 i ett par veckor eller bara en vecka om det känns bra.

sen 6-3-10 Det korta passet ökar du tempot.

osv, du ser trenden?

efter ett tag kan du byta ut ett pass mot intervallträning.

Det är mycket viktigt att du lyssnar på kroppen, bättre att hoppa över pass om du har ont i lederna. Det går inte att träna igenom en överbelastninsskada!

Lycka till

Claes

Alltid bra att bättra på kondisen, framför allt innan lumpen. Vi hade alltid veckans sista fyspass fredag eftermiddag. Dom lastade oss på ett lastbilsflak ock körde ut oss på någon jevvla skogsväg, sen fick vi springa tillbaka till kasern. Dom som var långsamma missade tåget! Snacka om att ge motivation. :whipped: :whipped:

Tack :bow:
Det finns en 2 km'rs bana här kom jag på nu som vi sprang på högstadiet, eller ja, 5 varv är 2 km ;) kanske ska börja där !

Frustrator
2006-04-18, 13:28
Tror de flesta har skrivit ner det viktigaste här nu, men en sak som jag inte sett någon skriva något om, men som i längden kan vara nog så viktigt:
om du springer på en väg, och ute i kanten på den, spring inte samma håll varje gång, alternativt spring halva vägen på ena sidan vägen och sen andra halvan på andra sidan vägen. Detta av det enkla skälet att de flesta väggrenar sluttar lite ner mot ett dike, om du då springer på kanten där så kommer hela tiden det ena benet ha ett udnerlag som är lite lägre. Och på lång sikt riskerar du då att få problem med knäna då det ena knät belastas mer.

Semiramis
2006-04-18, 13:50
Ett litet tips - DN hade en bilaga från Löplabbet idag som dels hade program för nybörjare och dels en del intressant info om skador.

Kaboffastar
2006-04-18, 14:17
Ett litet tips - DN hade en bilaga från Löplabbet idag som dels hade program för nybörjare och dels en del intressant info om skador.

Wey ! saker och ting börjar gå min väg! den skall inhandlas, tack!

frustrator -> Jag ska tänka på det, bra tipps.

Dragon
2006-04-18, 18:30
Tja!

Ett annat tips är att inte springa samma runda hela tiden.
Det händer lätt att man tappar motivationene av att bara springa runt och runt och runt längst en och samma sträcka. Så om du har möjlighet så försök att variera banan så mycket som möjligt. Särskilt eftersom att du sa att 2km var 3-4 (?) varv. Det blir lätt enformigt sen om du vill springa längre, typ 5 km eller en mil.
Lycka till för övrigt. Jag ska själv sätta igång med springningen snart.
Eftersom att jag är en sån mes så lägger jag av när det blir kallt. :D
Men nu stiger temperaturen.. Om några veckor så. :hbang:

Kebab-Arne
2006-04-20, 20:25
Efter senaste rundan så hade jag ganska mycket träningsvärk i ryggen. Dålig springteknik, dåliga skor är två saker som kommer upp i mitt huvud. Nånting man bör se över eller var det bara för det var första gången på länge som jag joggade?