handdator

Visa fullständig version : ökad risk för att bli flint om man bär keps/mössa?


Johan86
2006-04-17, 18:36
är det så att man lättare blir flint om man har mössa eller keps på sig? eller har det med genetik och göra? tex om dom i släktet alltid varit flint?

emmzan
2006-04-17, 18:37
Gener gener gener skulle jag säga :)

Johan86
2006-04-17, 18:37
Gener gener gener skulle jag säga :)


bara att fortsätta att bära huvudbonader då :D

Farzan
2006-04-17, 18:38
Det har med genetik att göra, mössor och keps ökar inte risken.

En annan fråga är... Ökar hårprodukter chansen för flint? Inga gissningar nu, fakta! :)

Jag har inga flintskalliga i min familj men sen använder ingen lika mycket hårprodukter som jag, så det skadar inte att fråga.

mathor
2006-04-17, 18:39
bara att fortsätta att bära huvudbonader då :D

Även om du inte blir flintskallig av att bära keps/mössa året om så finns det tre miljoner andra skäl till varför du inte ska göra det.

Ryska_raketen
2006-04-17, 18:41
Även om du inte blir flintskallig av att bära keps/mössa året om så finns det tre miljoner andra skäl till varför du inte ska göra det.

Nämn 200 av dom då.

Johan86
2006-04-17, 18:41
Även om du inte blir flintskallig av att bära keps/mössa året om så finns det tre miljoner andra skäl till varför du inte ska göra det.


mössan bär jag bara på vintern och när jag jobbar ( 4+ grader).och kepsen när det är soligt ute eller när jag inte orkar kamma mig

Fatalist
2006-04-17, 18:42
Nämn 200 av dom då.

Jag kan nämna ett: det är fult med lantmännenkeps.

Metal_boy_
2006-04-17, 18:42
Kan säkert snabba på processen om man har anlagen, tror jag.

Själv har jag ofta haft keps eller mössa hela livet. Jag har likförbannat en kaluffs som en dalmas.

Ryska_raketen
2006-04-17, 18:43
Jag kan nämna ett: det är fult med lantmännenkeps.


det beror ju helt på om vad det döljer.

n1tro
2006-04-17, 18:49
så det är alltså genetiskt det här helt? vi säger att jag väljher att ha håret på ett sätt åt sidan hela livet, blir inte den sidan tunn då utav det? eller är det bara genetiskt dvs? för ajg känner ibland nästna att om jag har håret åt ett håll en period (har ganska långt) så blir den sidan tunnare nästan och sedan om jag vänder pådet så blir det inte lika tunt där längre...

Greg
2006-04-17, 19:10
Jag kan säga som så:

Jag färgade ofta mitt hår, ofta och ofta men det hände rätt ofta att jag färgade det. Till slut fick mitt hår nog och jag började tappa hår.

Nu är det tunnare än innan, kommer förmodligen inte få tillbaka mitt tjocka hår, dock så ökar tjockleken hela tiden.

sunkan
2006-04-17, 19:16
Jag har HÖRT att om man har mössa på sig jämt så slutar håret att växa för att håret får inge lufte eller vad det var. Tyckte det lät konstigt men.

michael
2006-04-17, 19:18
Boven i dramat är ett hormon som heter DHT, Dihydrotestosteron. Högandrogent låganabolt. Det har en stark förmanligande effekt men låg muskeluppbyggande effekt. Den förespråkar kroppshårväxt överallt förutom på hjässan, där den har motsatt effekt.

Rogaine ,finasteride och liknande blockerar på olika sätt DHT från att utföra sin verkan på hårsäckarna. Följden kan dock bli i finasterides fall att du blockerar den androgena effekten överallt i kroppen också. Kan sätta käppar i hjulet för potens, välbefinnande etc.

Det är genetiskt då vi bär på individuella nivåer av 5 alpha-reductase enzymen som är ansvarig för omvandlingen av testosteron->dihydrotestosteron när testosteronet glider in i en cell. Det är dock mer till historien än så, då genen ansvarig för androgenreceptorerna(det som testosteron, DHT etc binder till och utövar (del av)sin effekt)ser lite olika ut hos olika människor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dihydrotestosterone

Tolkia
2006-04-17, 22:18
Jag har HÖRT att om man har mössa på sig jämt så slutar håret att växa för att håret får inge lufte eller vad det var. Tyckte det lät konstigt men.
Hårstrået är död vävnad; det som lever sitter nere i huden på skallen. Förr än håret slutar växa lär du drabbas av klåda och en snödriva mjäll.

timoat
2006-04-17, 22:33
Risken med att bära mössa hela tiden är att det sliter som fan på håret. Jag hade påmig mössa väldigt mycket innan, nästan 15 timmar om dygnet i flera månader. Håret såg för jävligt ut, slitet, och många av hårstråna hade slitits mitt av. Men det ramlar inte ut.
Anledningen till den myten är nog att begynnande flint män antagligen bär mössa för att dölja den.

Cerberus
2006-04-18, 00:03
Jag har hört att risken för hudcancer är typ 500ggr större om man använder kläder? Stämmer det? Funderar på att bli nudist.

Fredrik_S
2006-04-18, 00:16
Boven i dramat är ett hormon som heter DHT, Dihydrotestosteron. Högandrogent låganabolt. Det har en stark förmanligande effekt men låg muskeluppbyggande effekt. Den förespråkar kroppshårväxt överallt förutom på hjässan, där den har motsatt effekt.

Rogaine ,finasteride och liknande blockerar på olika sätt DHT från att utföra sin verkan på hårsäckarna. Följden kan dock bli i finasterides fall att du blockerar den androgena effekten överallt i kroppen också. Kan sätta käppar i hjulet för potens, välbefinnande etc.

Det är genetiskt då vi bär på individuella nivåer av 5 alpha-reductase enzymen som är ansvarig för omvandlingen av testosteron->dihydrotestosteron när testosteronet glider in i en cell. Det är dock mer till historien än så, då genen ansvarig för androgenreceptorerna(det som testosteron, DHT etc binder till och utövar (del av)sin effekt)ser lite olika ut hos olika människor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dihydrotestosterone

Innebär det att regain är motverkande muskeluppbyggande?
Det var väl en svensk som åkte fast i dopingkontroll för att han använde regain då det kunde dölja ett eventuellt bruk av testosteronhöjande preparat.

Daniel_S
2006-04-18, 06:24
Det skulle vara mycket trevligt om det stämde däremot, så alla smaklösa trucker- och gubbkepsar skulle dölja flinten på patrasket :)

Metal_boy_
2006-04-18, 06:38
Innebär det att regain är motverkande muskeluppbyggande?
Det var väl en svensk som åkte fast i dopingkontroll för att han använde regain då det kunde dölja ett eventuellt bruk av testosteronhöjande preparat.


Får man större snopp om man rollar skaftet med regain?

Nina L
2006-04-18, 08:16
Det har med genetik att göra, mössor och keps ökar inte risken. Men! *triumferande röstläge* Hur förklarar du då att så många kepsbärare är tunnhåriga? Va? Va?

Stoltz
2006-04-18, 08:21
Jag har så tjockt och mustigt hår att det knappt finns (Överdrift), och min keps är en del av mig nu... (Ska dock se till att klippa mig så att jag vågar gå ut utan kepan :D)

mangs
2006-04-18, 08:53
Men! *triumferande röstläge* Hur förklarar du då att så många kepsbärare är tunnhåriga? Va? Va?


Det kan ju vara så att de försöker dölja något med kepsen?

Dock håller jag med dig, det finns ett större antal militärer, hockeyspelare,brandmän mfl som bär huvubonad ofta som är skalliga jämfört med de som ej bär huvudbonad.

Ironbabe
2006-04-18, 09:35
Får man större snopp om man rollar skaftet med regain?
Mer hår kanske.. :confused:

RajtanTajtan
2006-04-18, 09:48
Men! *triumferande röstläge* Hur förklarar du då att så många kepsbärare är tunnhåriga? Va? Va?

Folk bär ju keps för att dölja sin begynnande flint. För du får inga kala fläckar av att bära huvudbonad, men däremot sliter det på håret iom att hårbotten inte får ngn luft.

Nina L
2006-04-18, 10:03
mangs & RajtanTajtan: Clickish (http://susning.nu/Ironi)

mistermr
2006-04-18, 10:04
Jag har hört att risken för hudcancer är typ 500ggr större om man använder kläder? Stämmer det? Funderar på att bli nudist.

Den var bra
:)

RajtanTajtan
2006-04-18, 10:13
mangs & RajtanTajtan: Clickish (http://susning.nu/Ironi)


Det ska komma en ny film på biograferna snart, med Mel Gibson. Den heter "Efterhandskontruktionen". Ska tydligen vara ganska bra.

michael
2006-04-18, 11:40
Innebär det att regain är motverkande muskeluppbyggande?
Det var väl en svensk som åkte fast i dopingkontroll för att han använde regain då det kunde dölja ett eventuellt bruk av testosteronhöjande preparat.

Om jag förstått rätt så ska regain vara en salva man applicerar lokalt på hårbotten, typ som zon smärtstillande har den effekt lokalt på hjässan. Finasteride däremot är ett piller som man sväljer och som agerar i hela systemet.

Huruvida detta kan dölja ett AAS bruk vet jag inget om.

Nina L
2006-04-18, 11:42
Det ska komma en ny film på biograferna snart, med Mel Gibson. Den heter "Efterhandskontruktionen". Ska tydligen vara ganska bra.Fyndigt. Kom du på det där själv?

RajtanTajtan
2006-04-18, 11:49
Fyndigt. Kom du på det där själv?


Nej, jag ringde en gammal kompis som är väldigt finurlig. Efter att ha läst upp hela tråden i telefonen, så sa han vad jag skulle skriva. Behöver jag tillägga att han är en riktig vän?