handdator

Visa fullständig version : Ägg, hårdkokt.

livin
2006-04-17, 18:25
En bekant till mig har predikat om hur hårdkokta ägg får kroppen att förbruka mer energi när kroppen ska bryta ner ägget än vad ägget själv innehåller. Alltså, ett hårdkokt ägg i sig ger kaloriminus.

Isåfall skulle man ju kunna äta hur många ägg som helst och bli smal. :MrT:

Kan det ligga någon sanning i detta? *screwy*

Annars, någon som vet på rak arm hur näringsinnehållet i ett ägg är? Inkl. gula såklart.

Danke bitte.

nr9
2006-04-17, 18:29
Nej, inga negativa kalorier.
Ägg:146,2kcal/100g 12,6 g protein, 10,1g fett, 1,4g kolhydrat.

keffat_liv
2006-04-17, 20:01
Nej, inga negativa kalorier.
Ägg:146,2kcal/100g 12,6 g protein, 10,1g fett, 1,4g kolhydrat.

och detta är per 100g och inte i ett ägg. Ett ägg väger ca 50g.

Pepz
2006-04-18, 10:50
. Alltså, ett hårdkokt ägg i sig ger kaloriminus..

Finns inga energigivande livsmedel som ger kaloriminus!!

King Grub
2006-04-18, 10:56

Jodå, selleri, t ex. Det kostar mer energi att bryta ned selleri än vad den ger.

Pepz
2006-04-18, 10:58
Jodå, selleri, t ex. Det kostar mer energi att bryta ned selleri än vad den ger.

Kan jag få lite vetenskapliga belägg för det ;)

RajtanTajtan
2006-04-18, 10:59
Kan jag få lite vetenskapliga belägg för det ;)

Nu ska du få så du tiger :)

AJO
2006-04-18, 11:03

rå potatis!?

King Grub
2006-04-18, 11:04
Det finns inga studier på saken, men om du tittar på hur mycket energi 100 gram ger (10-11 kcal) plus kostfiber, och sedan läser på om metabolism och nedbrytning och dess energikostnad, är det inte svårt att räkna ut att detta, tillsammans med energin för tuggandet, förbrukar mer än så.

Googlar du lite, ser du, att det inte bara är en myt:

http://www.snopes.com/food/ingredient/celery.asp

RajtanTajtan
rå potatis!?

Läs tråden så ser du Kingens replik.

King Grub
rå potatis!?

Det beror ju på att man bajsar ut den osmält, i o f s.

RajtanTajtan
2006-04-18, 11:08
Är inte rå potatis toxiskt?

King Grub
2006-04-18, 11:15
Är inte rå potatis toxiskt?

Nej, bara om dom har gröna fläckar. Dessa delar kan innehålla mycket solanin. Vanlig rå potatis är inte farligt.

Da2
2006-04-18, 11:39
Det finns inga studier på saken, men om du tittar på hur mycket energi 100 gram ger (10-11 kcal) plus kostfiber, och sedan läser på om metabolism och nedbrytning och dess energikostnad, är det inte svårt att räkna ut att detta, tillsammans med energin för tuggandet, förbrukar mer än så.

Googlar du lite, ser du, att det inte bara är en myt:

http://www.snopes.com/food/ingredient/celery.asp

Så man ska egentligen kunna äta hur mycket selleri som helst och ändå gå ner i vikt?

King Grub
2006-04-18, 11:41
Med tanke på att fem kilo selleri bara ger 500 kcal, och dessa förbrukas, blir det nog inte mycket plats kvar i magen för annan energigivande mat, så ja. Du lär dö av själva ätandet innan du blir tjock av det. ;)

Da2
2006-04-18, 11:43
Med tanke på att fem kilo selleri bara ger 500 kcal, och dessa förbrukas, blir det nog inte mycket plats kvar i magen för annan energigivande mat, så ja. Du lär dö av själva ätandet innan du blir tjock av det. ;)

Jag är professionell selleriätare. PR ligger på 26,5 kg.

hattfan
2006-04-18, 12:10

snart kommer aftonbladet skriva feta headlines, ät selleri tills du dör och bli skitsmal

Timme
2006-08-18, 12:47

hhahahaha :D Så himmla perfekt!

FreCKo
2006-08-18, 13:07
Nej, bara om dom har gröna fläckar. Dessa delar kan innehålla mycket solanin. Vanlig rå potatis är inte farligt.

En bekant till min familj har doktorsexamen i gröna potatisar *screwy*

userfriendly
2006-08-18, 13:27
snart kommer aftonbladet skriva feta headlines, ät selleri tills du dör och bli skitsmal

faktiskt stog det i en gammal Frida-tidning (tugga på selleri om du är hungrig, det mättar o innehåller nästna ingenting) *rolleyes*

Tolkia
2006-08-18, 15:48
Och din omgivning lär dö av lukten ... (ät ett kilo selleri och se vad som händer med kroppsodörer av alla de slag). :D

King Grub
2006-08-18, 15:49
Och din omgivning lär dö av lukten ... (ät ett kilo selleri och se vad som händer med kroppsodörer av alla de slag). :D

Gäller det selleri också? Jag vet att det luktar trevligt efter sparrisfrossa. :)

Tolkia
2006-08-18, 15:51
Gäller det selleri också? Jag vet att det luktar trevligt efter sparrisfrossa. :)
Japp. T.o.m. sånt som kommer ut ur kroppen får en pikant selleridoft ...

TylerDurden84
2006-08-18, 21:26
finns det andra rotfrukter eller grönsaker som har liknade effekt som selleri? råa morötter måste vara ett helvete för kroppen att smälta :)

Slimfit
2006-08-18, 21:46
Har aldrig ens smakat selleri vad jag vet, och det här ger mig knappast någon längtan efter att göra det heller. Speciellt inte när jag läser om vad som kommer efteråt :)

AndersHermansson
2006-08-19, 00:24
Jaså så det är ingen ide att äta rå potatis för att man bajsar ut kolhydraterna? Det var ju synd. Jag hade tänkt börja äta rå potatis som fibertillskott och för att jag konstigt nog tycker att det är ruskigt gott med en kall potatis att tugga på =)

TylerDurden84
2006-08-19, 07:35
Har aldrig ens smakat selleri vad jag vet, och det här ger mig knappast någon längtan efter att göra det heller. Speciellt inte när jag läser om vad som kommer efteråt :)

Jag äter mig hellre mätt på iskuber än selleri. Det smakar så illa att äta rent!!

JailBait
2006-08-21, 11:42
Nästan dags att mynta det gamla uttrycket från Werrrneerr und wernerrr DET GÅR LIKA BRA MED SELLERI!

Racso
2007-07-21, 20:08

Finns det annan föda som är likadan?

Nitrometan
2007-07-21, 20:47
I en omgång?

Reeespect!

Eddie Vedder
2007-07-21, 21:26
Finns det annan föda som är likadan?

Tuggummi vid frekvent tuggning samt att du inte sväljer det.:D Det kostar faktiskt mer än mängden energi som tuggummit ger.

Grönt té och kaffe ger säkert en liten liten ökad energiförbrukning än mängden kcal som det ger.

TylerDurden84
2007-07-21, 23:14
Kallt vatten eller lightdricka (utan kalorier)

mellankrigarn
2007-07-28, 02:20
Min idrottslärare sa att kroppen förbrukade mer energi än vad man fick av tomater, dels för att de är så energifattiga (ca 20kcal per 100g) och när kroppen tillgodo såg sig visa ämnen (A,C-vitamin, Järn, Kalcium osv) ifrån tomaten så behövdes den energi som fanns i tomaten plus lite till för att "Utvinna" de ämnena.

Men vad vet ja? jag är ju bara en simpel bonddräng :D

syrén
2007-07-29, 08:51
En bekant till mig berättade att han lärt sig i lumpen att om det är exvis svälttider, så ska man försöka UNDVIKA att äta kyckling. Om man enbart äter kycklingkött så förbrukas mer energi än vad just kycklingen ger... Någon som har belägg för detta eller vet mer?

Eddie Vedder
2007-07-29, 09:12
Om man enbart äter kycklingkött så förbrukas mer energi än vad just kycklingen ger... Någon som har belägg för detta eller vet mer?

Totalt fel såklart.

Donkey Kong
2010-11-03, 18:46
Halloj Allihopa! Första gången jag skriver på detta forum.:thumbup:

Hur är det med äpplen med skal, har hört i lumpen att det var helt värdelöst att äta äpplen, om man hamnat ensam i skogen. Med bara äpplen att äta skulle man snabbt svälta ihjäl, nåt med att skalet var så svårsmält?
Vet ej om det var röda eller gröna äpplen, om det är någon skillnad?

Sen var det en tant på jobbet som tjatade om nån kaninsvält på Irland också, då befolkningen där bara åt kaniner (kaninkött) och svalt ihjäl?
Istället rekommenderade hon en diet av bara potatis - ät du det sa jag, så kan jag ta kaninen! *flex* Kan man leva på bara potatis, ramlar inte tänderna ut av skörbjugg?

Nån som vet svaren på dessa kluriga funderingar?

Eddie Vedder
2010-11-03, 18:54
Halloj Allihopa! Första gången jag skriver på detta forum.:thumbup:

Hur är det med äpplen med skal, har hört i lumpen att det var helt värdelöst att äta äpplen, om man hamnat ensam i skogen. Med bara äpplen att äta skulle man snabbt svälta ihjäl, nåt med att skalet var så svårsmält?
Vet ej om det var röda eller gröna äpplen, om det är någon skillnad?

Sen var det en tant på jobbet som tjatade om nån kaninsvält på Irland också, då befolkningen där bara åt kaniner (kaninkött) och svalt ihjäl?
Istället rekommenderade hon en diet av bara potatis - ät du det sa jag, så kan jag ta kaninen! *flex* Kan man leva på bara potatis, ramlar inte tänderna ut av skörbjugg?

Nån som vet svaren på dessa kluriga funderingar?

Rabbit starvation tillskrivs en kost med i princip enbart fettsnåla proteinkällor ja. Men att botemedlet är en lika extrem kost åt andra hållet är ju såklart fel.

Äppleberättelsen är givetvis totalt orimlig och felaktig. Få saker är väl så enkelt för kroppen att tillgodogöra sig som socker?

OneManArmy
2010-11-03, 19:12
mmmm selleri *om nom nom*

Vad finns det för fler livsmedel som droppar rakt igenom kroppen egentligen?
Linfrön osånt känner jag till typ.

Donkey Kong
2010-11-03, 19:22
Tackar för svaret Eddie Vedder!

OneManArmy Angående linfrö så brukar de ju prata om helt, krossat och linfröolja. Vad det blir för skillnad vet jag inte riktigt (nåt med mängden gelefibrer som bildas tror jag, oljan ger väl helt enkelt bra olja, som är svår att ta ur fröna direkt?). Det finns nåt annat frö som bara bildar fibrer som jag sett på gröna hyllan, förutom linfrö, men minns ej vad det heter, detta frö skall vara ännu mer "värdelöst" för kroppen, annat än som fibrer.

Sen har jag ju hört rykten om kanel, chillipeppar och andra starka kryddor, att de skall öka ämnesomsättningen, vet inte hur mycket kalorier de innehåller, så de kanske ger "kaloriminus"?

Eddie Vedder
2010-11-03, 19:30
Tackar för svaret Eddie Vedder!

OneManArmy Angående linfrö så brukar de ju prata om helt, krossat och linfröolja. Vad det blir för skillnad vet jag inte riktigt (nåt med mängden gelefibrer som bildas tror jag, oljan ger väl helt enkelt bra olja, som är svår att ta ur fröna direkt?). Det finns nåt annat frö som bara bildar fibrer som jag sett på gröna hyllan, förutom linfrö, men minns ej vad det heter, detta frö skall vara ännu mer "värdelöst" för kroppen, annat än som fibrer.

Du pratar om psylliumfrön. Linfrön skall ätas hela och enbart som "magmedicin". Vill man ha krossade så är det bäst i till exempel bakning då gifterna (cyanogena glykosider) försvinner.

Sen har jag ju hört rykten om kanel, chillipeppar och andra starka kryddor, att de skall öka ämnesomsättningen, vet inte hur mycket kalorier de innehåller, så de kanske ger "kaloriminus"?

Chili:

http://traningslara.se/mer-om-naturliga-fettforbrannare-chili/

Kaffe:

http://traningslara.se/kaffe-en-fantastisk-dryck/

Kanel:

http://traningslara.se/kanel-nyttigt-gott-och-underskattat/